قیر صادراتی 400دلار شد

بازار آزاد پتروشیمی در انتظار ورود محصولات ارزان قیمت

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی:همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در پی تداوم افت قیمت قیر در بازارهای جهانی و خودداری بازرگانان خارجی از خرید این محصول، نرخ قیر صادراتی در ایران به ۴۰۰دلار کاهش یافت. بنابراین گزارش روز گذشته در رینگ صادراتی ایران، قیر ۷۰/۶۰ و ۱۰۰/۸۵ نفت جی با نرخ ۴۰۰دلار معامله شد.

این در حالی بود که هفته گذشته قیمت قیر ۷۰/۶۰ این کالا (Fob بندرعباس) ۴۴۰دلار بود.

قیر ۷۰/۶۰ پتروشیمی پاساگارد Fob بندرعباس نیز با نرخ ۴۳۰دلار ثبت شد که نسبت به هفته قبل ۲۰ دلار کاهش نرخ داشت.

قیر ۷۰/۶۰این شرکت (fcaاراک) نیز با نرخ ۴۳۵دلار معامله شد. در این روز قیر ۷۰/۶۰ پاساگارد تحویلی آبادان، شیراز، تهران و بندرعباس به همراه قیر ۱۰۰/۸۵ تبریز این شرکت خریداری نداشت و معامله نشد. در این روز مجموعا ۹هزار و ۹۰تن قیر در رینگ‌ صادراتی فروش رفت. به عقیده فعالان بازار در صورت کاهش مجدد قیمت نفت و رسیدن نرخ آن به زیر ۶۰دلار، اینکه قیمت قیر به ۳۰۰دلار برسد دور از انتظار نخواهد بود.

یکی از فعالان بازار قیر با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از خریداران خارجی، همچنان در انتظار کاهش بیشتر نرخ این کالا هستند، می‌افزاید: در این میان در برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه نرخ‌های پایین‌تری پیشنهاد می‌شود که این مساله جو روانی متزلزلی را در بازار ایجاد کرده است.

این فعال بازار در ادامه در خصوص بازار داخلی قیر و تفاوت آن با بازار صادراتی می‌گوید: در حالی که خریداران خارجی انتظار خرید با نرخ‌های پایین‌تر را دارند اما خریداران داخلی از آنجا که هنوز بارهای قبلی خود را که با نرخ بالا فروخته‌اند در انبار دارند، رغبتی به کاهش نرخ ندارند از این‌روست که می‌بینیم نرخ داخلی برخلاف بازار صادراتی با روند آرام‌تری کاهش می‌یابد به طوری که در برخی روزها اغلب تنها یک تومان از قیمت آن کاسته می‌شود.

کاهش قیمت به بازار آزاد نرسیده است

در حالی که نرخ تمامی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در پی سقوط قیمت نفت از هفته گذشته دچار نوسان شده و در بورس کاهش یافته است اما در بازار آزاد نرخ اغلب این محصولات تا روز گذشته (سه‌شنبه) هنوز با نرخ‌های قبلی معامله می‌شود.

به گفته یکی از فعالان بازار کاهش نرخ محصولات پتروشیمی از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی امکان سوءاستفاده برخی دلالان از فاصله نرخ محصولات وارداتی و داخلی را از بین برد.

وی در این خصوص می‌گوید: کاهش قیمت نفت باعث شد تا بسیاری از تجار تصمیم بگیرند محصولات ارزان و بی‌کیفیت وارداتی را در بازار عرضه کنند اما اقدام عرضه‌کنندگان در بورس و کاهش شدید قیمت‌های پایه باعث شد تا این انگیزه و امکان رقابت محصولات مذکور با محصولات داخلی از بین برود.

وی افزود: اما تا اواسط هفته جاری به‌‌رغم کاهش نرخ محصولات در بورس، معاملات در بازار آزاد همچنان بر پایه نرخ‌های قبلی انجام می‌شود.

وی علت این امر را عدم ورود بارهای ارزان قیمت به بازار عنوان کرد و افزود: هفته گذشته و این هفته محصولات ارزان قیمت در بورس عرضه شد اما این کالاها هنوز به طور کامل وارد بازار نشده و کالاهای قبلی با نرخ‌ها قبلی فروش می‌رود، اما انتظار می‌رود با شروع توزیع محصولات ارزان‌قیمت در بازار آزاد نرخ‌ها سدر این بازار از روز چهارشنبه کاهش پیدا کند.

در حال حاضر قیمت پلی‌ونیل کلراید (PVC) پتروشیمی بندر امام در بازار آزاد، ۱۱۰۰۰ ریال است.

پلی‌اتیلن پایپ نیز با نرخ ۱۵۰۰۰ریال به فروش می‌رسد.

پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۶۷۰ پتروشیمی تبریز ۱۱۰۰۰ ریال و پلی‌اتیلن تزریقی مارون ۱۲۷۰۰ریال عرضه می‌شود.

پلی‌اتلین سبک فیلم(۰۲۰۰) بندر امام نیز ۱۵۰۰۰ریال معامله می‌شود. پلی‌اتیلن سنگین بادی (BL۳) پتروشیمی مارون از معدود کالاهایی است که گفته می‌شود نرخ آن در بازار آزاد همانند بورس کاهش یافته و۱۰۷۵۰ریال معامله می‌شود.

پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام در حدود ۱۲۵۰۰ریال قیمت خورده و ABS نیز با نرخ ۱۸۰۰۰ریال پیشنهاد می‌شود.

پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۲۰تبریز ۱۳۲۰۰ریال و پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر ۱۴۵۰۰ریال از سوی عرضه‌کنندگان پیشنهاد می‌شود.

این نرخ‌ها در روز سه‌شنبه از سوی توزیع‌کنندگان اعلام شده اما اغلب انتظار دارند نرخ‌ها در روز چهارشنبه در بازار آزاد با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شود.