زمزمه‌ توقف سقوط قیمت فولاد در بازار

گروه بورس کالا- همان طور که آینده بازار آهن در شرایط رشد قیمت‌ها نامعلوم است در مواقعی که قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کند مسیر نامشخصی دارد. شنیده‌ها حاکی است که به دنبال کاهش ناگهانی قیمت آهن‌آلات در بازار جهانی و داخلی، تصمیم گرفته شده است که به انحای ممکن جلوی کاهش قیمت فولاد در بورس گرفته شود. به نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر به دلیل جلوگیری از ورشکستگی کارخانه‌های فولادسازی خصوصی است. دیروز در بورس کالای کشور، فولاد مبارکه قیمت‌های خود را روی ۷۶۵نگه داشت در صورتی که بازار پیشنهاد قیمت ۵۰۰تومانی را به مبارکه داده بود و همچنین ذوب‌آهن اصفهان نرخ میلگرد خود را ۸۰۰اعلام کرده است. در صورتی که نرخ این کالا در بازار آزاد زیر ۸۰۰تومان است.درحال حاضر بازار نگاه و تحلیل دوگانه‌ای نسبت به تصمیم اخیر دولت دارد. برخی معتقدند دخالت دولت به نفع بازار است و برخی آن را بی‌ ثمر می‌دانند. در این خصوص یکی از فعالان بازار آهن می‌گوید: سیاست تثبیت نرخ آهن بر خلاف خواست بازار است چرا که خریداران همیشه به دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند اما باید دید که آیا روند فعلی به نفع بازار است یا خیر. وی با تاکید بر اینکه رکود در معاملات و عدم فروش محصولات فولادسازان بزرگ در بورس نه به نفع بازار و نه به نفع تولیدکننده است، افزود: در شرایط فعلی اگر شرکت‌ها را مجبور کنند که قیمت‌ها را پایین نیاورند به ثبات بازار کمک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال که دولت رسما از شرکت‌ها خواست تا قیمت‌های خود را افزایش ندهند بحث سیاست دستوری مطرح بود اما در حال حاضر وضعیت متفاوت است. اگر در شرایط فعلی دولت جلوی کاهش بیش از حد قیمت فولاد را بگیرد، به نوعی از گسترش بیشتر بحران جلوگیری کرده و به نظر تعداد زیادی از فعالان بازار اگر چنین اقدامی صورت بگیرد منطقی خواهد بود. وی گفت: دولت اگر جلوی کاهش قیمت فولاد را بگیرد، توجیه منطقی و قابل قبولی را در پشت این تصمیم دارد و آن حمایت از واحدهای تولیدی بخش‌خصوصی است.این فعال بازار خاطرنشان کرد: اخیرا در بازار شایعه شده که یک واحد خصوصی ۶۰هزار تن محصول در انبارهای خود دارد که همگی را با بیلت ۱۲۰۰ تنی تولید کرده است اما خریداری برای کالاهای این شرکت وجود ندارد.

اقتصاد آزاد به حاشیه رانده شده

کنترل دستوری قیمت‌ها در بازار به هر صورت، با اصول اقتصاد آزاد منافات دارد اما فعالان بازار معتقدند در شرایط فعلی که پرچم‌داران اقتصاد آزاد در دنیا، به سمت حمایت از اقتصاد موسسات مالی و اعتباری و واحدهای صنعتی تمایل پیدا کرده‌اند، بخش‌خصوصی و بازار ایران نیز به حمایت دولت چشم دوخته‌اند.

یکی از تاجران بازار آهن با اشاره به این نکته می‌گوید: کنترل قیمت‌ها در شرایط فعلی هدفی جز حمایت از صنایع ندارد اما دولت می‌تواند در کنار این تصمیم، با توسل به اقدامات دیگری همچون کمک به رشد ساخت و ساز در کشور، تقاضا را در بازار تقویت کند.وی با اشاره به عدم فروش محصولات فولاد مبارکه در روز دوشنبه در بورس کالا می‌افزاید: سیاست تثبیت نرخ‌ها هر چند برای بازار مفید است اما به تنهایی کافی نیست. اگر دولت بتواند برای جلوگیری از رکود و کاهش زیان صنعت فولاد، تقاضا را با روش‌هایی همچون مسکن مهر و ... بالا ببرد، قطعا مفیدتر خواهد بود.وی با اشاره به نقش فولاد در بورس کالا و بورس اوراق بهادار می‌افزاید: ثبات در سیاست‌های مالیاتی و کنترل بازار به کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران در این دو بورس منجر خواهد شد.

اختلاف در بازار خرده فروشی

در همین راستا یکی از تجار بازار آهن با اشاره به خودداری مشتری‌ها نسبت به خرید آهن از بازار می‌گوید: در حال حاضر مشتری در بازار نیست و به نظر می‌رسد تثبیت دستوری نرخ آهن هم تاثیری نداشته باشد.

وی می‌گوید: تداوم افت قیمت‌ها در بازار، اختلاف بین تاجران بازار خرده‌فروشی را زیاد کرده است به طوری که کسی که امروز کالایی را می‌خرد با این ادعا که ضرر کرده، از دریافت کالا سرباز می‌زند، چراکه خریداری برای آن پیدا نکرده است.وی معتقد است تا زمانی که تقاضا در بازار افزایش پیدا نکند وضعیت به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و سیاست کنترل قیمت‌ها تاثیری نخواهد داشت.