مقاومت بازار در برابر قیمت‌های مبارکه

آزاده حسینی - سرانجام رکود بازارهای مالی به بورس کالای ایران نیز رخنه کرد، البته سایه این رکود از ابتدای شهریورماه به طور جدی بر بازار ایران رسیده بود اما ... اتفاقی که دیروز در بورس کالا افتاد بی‌سابقه بود؛ به دلیل کاهش مداوم قیمت‌ها فعالان بازار و تجار تمایلی به خرید از بورس کالای ایران نداشته و در مقابل تولیدکنندگان نیز راضی به فروش با نرخ‌های پیشنهادی متقاضیان آهن‌آلات نیستند.

رکود تورمی حاکم بر بازار آهن، تجار را ناگزیر ساخته تا با احتیاط اقدام به خرید کنند و در واقع آن‌چه را که مصرف می‌کنند خرید کرده و دیگر تاجری اقدام به دپوی محصول در بازار نمی‌کند و این دپو به تولیدکننده منتقل شده لذا تولیدکنندگان کوچک که توان مقاومت در این اوضاع را ندارند راضی به فروش با نرخ‌های پایین می‌شوند و از سوی دیگر برخی تجار هم به این وضع مبتلا شده و ترجیح می‌دهند موجودی کالای خود را هرچه سریع‌تر به فروش برسانند و معتقدند ضرر امروز بهتر از ضرر فردا خواهد بود.

پایین آمدن سطح قیمت‌ها، ورشکستگی برخی دیگر از تجار را به بار آورده و در کل اخبار ناخوشایندی از بازار‌آهن به گوش می‌رسد، این درحالی‌است که دولت برای حفظ بازارهای داخلی تقریبا ناتوان بوده و با ایجاد موانع راه را بر تولیدکنندگان نیز سخت کرده است.

پیشنهاد کارشناسان در چنین شرایطی که روزبه‌روز با افت نرخ نفت ذخایر ارزی ما رو به کاهش است و در مقابل نرخ دلار روبه‌افزایش، این است که با افزایش تعرفه‌های واردات به تولیدکنندگان ضمن حمایت از تولیدکنندگان، راه خروج ارز را نیز از کشور محدود کند و از سوی دیگر با حمایت از صادرکنندگان و ایجاد مشوق‌های صادراتی ارزآوری نیز داشته باشد.

یادآور می‌شود تولیدکنندگان بزرگ فولاد در سال‌جاری به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت از صادرات منع شدند، این در حالی است که کاهش تعرفه واردات و در برخی محصولات حذف آنها سهم تولیدکنندگان را از بازارهای داخلی نیز کاهش داده و در کل تولیدکنندگان فولاد روزگار سختی را سپری می‌کنند.

وابستگی تولیدکنندگان ما به دولت باعث شده تا نتوانند در شرایط رونق و رکود به روز تصمیم‌گیری کنند. این موضوع در مورد فولاد مبارکه که بخش عمده سهام آن واگذار شده بیشتر صدق می‌کند.

چرا که از یک سو محدودیت‌های صادراتی ایجاد شده برای این شرکت با وجود واگذاری آن به بخش‌خصوصی اما باعث شد تا بازارهای خارجی خود را از دست بدهد و از سوی دیگر حذف تعرفه واردات ورق رقیبانی با محصولات بی‌کیفیت در بازار را برای این شرکت به ارمغان آورد.

روز گذشته تالار بورس کالای ایران تنها شاهد عرضه محصولات فولاد مبارکه بود. این شرکت اقدام به عرضه ۷۵هزار و ۴۴۰ تن انواع ورق کرد که ۶۰ هزار و ۴۰ تن آن به صورت مچینگ معامله شده و مابقی آن با وجود دریافت تقاضا در حراج حضوری به فروش نرسید.

متقاضیان محصولات فولاد مبارکه خواستار قیمت‌های زیر ۶۰۰ تومان بودند که در مقابل با مقاومت این شرکت محصولی به فروش نرسید.

روز گذشته فولاد مبارکه ورق گرم را با نرخ ۷۶۵ تومان روی تابلو آورد که به گفته فعالان بازار هم‌اکنون این محصول در بازار ۶۹۰ تومان به صورت نقدی معامله می‌شود و احتساب ۳درصد مالیات و کارمزد کارگزاران متقاضی راضی به خرید محصول ورق مبارکه با نرخ‌های پیشنهادی این شرکت نشد.