درپی مطلبی درج شده در صفحه ۱۴ مورخ ۲۱/۷/۸۷ تحت عنوان «بررسی وضعیت جهانی متانول و تاثیر آن در ایران» یکی از خوانندگان یادداشتی را به تحریریه روزنامه ارسال کرده است که متن آن درپی می‌‌آید: ۱ - واحدهای تولیدکننده متانول در مناطق آمریکای شمالی و اروپا که عمدتا از گاز خوراک گران قیمت استفاده می‌کنند بیش از دو سال است که عملا از گردونه رقابت خارج شده و میزان تولیدشان ناچیز است و بنابراین مدت‌ها پیش تاثیر خود را بر عرضه و تقاضای این محصول گذاشته‌اند.

۲ - روند قیمتی این محصول بیش از آنکه متاثر از فصول سرد و گرم سال!! باشد متاثر از عرضه و تقاضا است. به نظر می‌رسد تحلیل نویسنده مطلب آن بوده که در فصول سرد سال با افزایش قیمت نفت قیمت متانول هم افزایش می‌یابد.

توجه شما را به این مطلب جلب می‌کنم که طی دو سال اخیر رقابت برای تولید و صادرات این محصول عملا متمرکز در خاورمیانه و آمریکای جنوبی بوده یعنی دقیقا مناطقی که نرخ گاز در آنها واقعی نبوده و یارانه‌ای است پس تغییر قیمت حامل‌های انرژی در فصول مختلف سال (صرف‌نظر از عدم اطمینان از روند آتی قیمت نفت و سایر حامل‌های انرژی) نمی‌تواند فاکتور مهمی در تعیین روند قیمتی این محصول باشد و در حال حاضر مهم‌ترین فاکتوری که قیمت این محصول را کنترل می‌کند عرضه و تقاضای آن است.

در ماه‌های آتی با شروع بکار واحدهای جدید در مالزی، ایران، مصر و .... بازار جهانی با وضعیت مازاد عرضه روبرو خواهد شد و توجه کنید که افزایش عرضه از سوی مناطقی خواهد بود که گاز فراوان و ارزان در اختیار دارند و مشکلی برای تامین خوراک ندارند.

۳ - آزاد سازی محصولات پتروشیمی از سال‌ها پیش صورت گرفته و از این نظر تاثیر مثبت خود را پیش از این بر بالانس مالی شرکت‌های پتروشیمی از جمله خارک و فن‌آوران گذاشته است و این شرکت‌ها مدت‌هاست که محصولات خود را با قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسانند و چون هیچ‌یک از محصولات آنها با قیمت سوبسیدی و یا با تخفیف قابل ملاحظه به فروش نمی‌رسد؛ بنابراین آزادسازی قیمت محصولات در این مورد چه مفهوم و یا تاثیر مثبتی بر این شرکت‌ها می‌تواند داشته باشد؟!

۴ - از دیگر سوی، ممکن است با افزایش قیمت گاز خوراک از ۶۹۰ ریال هر مترمکعب فعلی به قیمت‌های بالاتر حاشیه سود این شرکت‌ها به شدت کاهش یابد. در مورد شرکت پتروشیمی خارک هم اگرچه این واحد از گاز شبکه استفاده نمی‌کند، اما قیمت گاز ترش مصرفی نیز بر مبنای قیمت گاز شبکه محاسبه می‌شود و بنابراین هرگونه تغییر در قیمت گاز شبکه موجب تغییر قیمت گاز مصرفی خارک نیز خواهد شد.

در پایان از مسوولان روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان یکی از معتبرترین روزنامه‌های اقتصادی انتظار می‌رود مطالب را پیش از درج نمودن مورد ارزیابی علمی قرار دهند.

تارا احمدی