15 دلیل کاهش قیمت آهن به روایت بورس کالا

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: شرکت بورس کالای ایران ۱۵ عامل داخلی و خارجی موثر بر کاهش قیمت آهن‌آلات را تشریح کرد.

عوامل افت نرخ فولاد که از حدود ۴۵ روز اخیر آغاز شده، به لحاظ اهمیت موضوع همواره از سوی کارشناسان و فعالان بازار مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی قرار می‌گیرد.

تحلیل بسیاری از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی برای توجیح کاهش قیمت فولاد مطرح شده که از جمله می‌توان کاهش نرخ شمش فولاد، تعطیلی کارخانه‌های خارجی، بازی‌های المپیک در پکن و کمبود نقدینگی را برشمرد که در این میان افت قیمت‌ها از سویی برای تولید‌کنندگان فولاد و محصولات فولادی به ویژه بخش‌خصوصی موجبات ضرر و زیان را فراهم کرده و از وضعیت حاکم ناراضی و به شدت شاکی‌اند و از طرف دیگر خریداران و مصرف‌کنندگان این محصولات به لحاظ کاهش قیمت‌هایی که لجام‌گسیخته رشد یافته بود، راضی و خشنود هستند.

در این راستا، «دنیای‌اقتصاد» به منظور کارشناسی علمی‌تر موضوع یاد شده و عوامل کاهش قیمت فولاد با دبیر هیات‌مدیره و مدیر اتاق پایاپای شرکت بورس کالای ایران به گفت‌‌وگو نشست که مشروح آن را در پی می‌خوانید:

عوامل داخلی کاهش قیمت فولاد در کشور

عباس یعقوبی، دبیر هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران در این خصوص گفت: رکود حاکم بر بخش مسکن، سخت‌تر شدن ارائه تسهیلات بانکی، تاثیرات روانی ناشی ازکاهش قیمت‌های جهانی، تردید تجار برای خرید کالا و همچنین تاثیر مسائل سیاسی کشور و تحریم‌ها را می‌توان از جمله این عوامل دانست.

وی کاهش تولید برخی ازتولیدات در بخش صنعت که مصرف‌کننده محصولات فولادی هستند، عدم‌تخصیص یا جذب به موقع بودجه عمرانی با توجه به افزایش ۳۰درصدی بودجه نسبت به سال گذشته، تاثیر جذب سرمایه‌های سرگردان در واگذاری شرکت‌ها براساس اصل ۴۴ قانون اساسی و نزدیکی به ماه مبارک رمضان که معمولا در این ماه نرخ فولاد کاهشی است را از دیگر عوامل داخلی کاهش نرخ محصولات فولادی در بازار داخل برشمرد.

عوامل خارجی کاهش قیمت فولاد

مدیر اتاق پایاپای شرکت بورس کالای ایران همچنین افت قیمت نفت و تاثیر آن بر محصولات انرژی‌‌بر، برگزاری بازی‌های المپیک پکن در چین، توقف در تولیدات ناشی از تعطیلی برخی از کارخانه‌ها در چین که موجب سردرگمی برای خرید از سوی تجار شده است، کاهش قیمت مواد اولیه (شمش، اسلب، بیلت)، افزایش ارزش دلار و خروج سرمایه از بخش سوداگری، افت نرخ برخی از محصولات اولیه نظیر آهن قراضه، سنگ‌آهن و ... را از عوامل خارجی رشد قیمت فولاد و محصولات فولادی برشمرد. وی درخصوص راهکارهای اساسی برای ساماندهی و ثبات بازار آهن کشور تصریح کرد: تخصیص به‌موقع اعتبار برای واردات شمش از سوی وزارت بازرگانی و رفع محدودیت‌های صادراتی برای برخی محصولات فولادی می‌تواند در شرایط فعلی موجب رونق بازار آهن شود.