بهنوددامغانی

این روزها بازارآهن‌آلات به جای این که مسیر منطقی خود را سیر کند، بیشتر به دنبال ماجراجویی و مقصدیابی است در صورتی که بازار به جای این که یک نهاد یا رسانه را مقصر اصلی نوسانات بازار بداند، بهتر است برای ناکامی معادلات، فکر و چاره‌جویی اساسی نماید. دلیل نامتعادل شدن بازار فولاد که مرتبط به سال ۸۷ نیست و به طور سنتی در سال‌های گذشته نیز این نابسامانی تکرار شده است، به عوامل داخلی و خارجی مرتبط است که در ذیل به آن اشاره می‌شود.

۱ - عوامل خارجی

۱ - ۱ - کاهش قیمت نفت از ۱۴۷ دلار به ۱۱۵ دلار در کاهش قیمت حامل‌های انرژی نقش اساسی داشته است. از آنجایی که میزان سوددهی و نرخ محصولات کارخانه‌های تولید فلزات آهنی و غیرآهنی به قیمت انرژی وابسته است، کاهش قیمت نفت به افت قیمت فلزات به خصوص فولاد کمک کرده است.

۲ - ۱ - به دنبال کاهش قیمت نفت و رشد اقتصادی در آمریکا، افزایش ارزش دلار نسبت به سایر ارزها به کاهش قیمت فولاد در دنیا کمک کرده است.

۳ - ۱ - پایان المپیک و سایه سنگین رکود در بازار فولاد باعث عدم رونق معاملات آن شده است. چرا که بازار همچنان در تردید به سر می‌برد.

۴ - ۱ - کاهش روند ساخت‌و‌ساز در ماه‌های گرم در کشورهای نفت‌خیز به رکود معاملات فولاد کمک کرده است.

۲ - عوامل داخلی

۱ - ۲ - کشیده شدن موج کاهش قیمت در بازارهای جهانی به ایران و آینده مبهم در مورد قیمت‌های شمش که در قیمت تمام شده میلگرد و تیرآهن نقش اساسی دارد، به رکود معاملات فولاد در داخل کمک کرده است.

۲ - ۲ - نبود نقدینگی در بازارآهن به دلیل عدم اختصاص وام به تجار فولاد به عدم رونق معاملات کمک کرده است.

۳ - ۲ - عدم تزریق بودجه‌های عمرانی دولت و تصویر تیره و تار از میزان و نحوه اختصاص این بودجه‌ها به رکود معاملات فولاد کمک کرده است.

۴ - ۲ - انحصار معاملات فولاد در میان چند تاجرآهن و ترس این افراد به انجام معاملات بزرگ فولاد به رکود معاملات کمک کرده است.

بنابراین بازار فولاد در ایران تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی فوق است که به آن اشاره شد.