ایست معاملات فولاد در بورس کالا

گروه بورس کالا- به دنبال رکود معاملات فولاد در بازارهای جهانی و داخلی دیروز ذوب‌آهن اصفهان بزرگترین تولید‌کننده مقاطع فولادی به دلیل بازگرداندن ثبات در بازار آهن‌آلات عرضه‌های خود را متوقف کرد. درهمین حال فعالان بازار آهن سیاست ذوب‌آهن را در شرایط فعلی مثبت دانستند. دیروز فقط فولاد آذربایجان وارد رینگ معاملاتی بورس کالا شد که خریداران بر سر قیمت‌های این فولادساز کوچک به توافق نرسیدند و معامله‌ای صورت نگرفت.

بنابراین روز یکشنبه حجم معاملات فولاد در بورس کالا به صفر رسید.

بنابراین گزارش، روز گذشته تنها محصولاتی که عرضه شد، سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳، ضایعات مقاطع نوردی و قراضه فولادی فولاد آذربایجان بود که به ترتیب با نرخ ۱۰هزار و ۷۰۰ریال، ۵هزار و ۳۳۳ و ۷هزار و ۷۷۷ریال عرضه شد که معامله‌ای بر روی آنها صورت نگرفت. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰ -اA۳ چینی هم که با نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ ریال عرضه شده بود مشتری نداشت. اما آنچه که در این روز بسیار قابل توجه تجار بود، عدم عرضه محصولات ذوب‌آهن بود که به عقیده فعالان بازار به دلیل کاهش شدید تقاضا در بازار اتفاق افتاد.

کارگزاران بورس معتقدند با توجه به وضعیت فعلی بازار آهن، عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن در بورس، احتمالا تاثیر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت و به ثبات نرخ‌ها کمک می‌کند.

به گفته یکی از کارگزاران در حال حاضر حجم محصولات فولادی در بازار غیررسمی کاهش یافته اما به دلیل اینکه مشتری وجود ندارد، این خلاء خود را نشان نمی‌دهد.

طبق اظهارات یکی از فعالان بازار، ذوب‌آهن اصفهان طی هفته‌های اخیر به دلیل تقاضای خریداران مرتبا کاهش نرخ داده است. از این رو اطمینان تجار و خریداران به ثبات نرخ‌ها کم شده است، چراکه مطمئن نیستند محصولی را که امروز ۸۷۰تومان می‌خرند هفته آینده کاهش پیدا نکند. به گفته وی عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن تا حدودی در ثبات نرخ‌ها تاثیر خواهد گذاشت تا اینکه بازار خود را پیدا کند.

یکی از کارگزاران بورس کالا در این خصوص می‌گوید: به ثبات رسیدن بازار آهن مستلزم این است که تولیدکننده‌ها و تجار با یکدیگر همکاری داشته باشند بنابراین در حال حاضر که ساخت‌و‌ساز با رکود زیادی همراه شده‌است، بهتر این است که عرضه‌ها در بازار محدودتر شود تا تجار نگران نوسان بیش از حد قیمت‌ها نباشند.

وی معتقد است در حال حاضر معدود خریدهای انجام شده در بازار آهن توسط مصرف‌کنندگان و افرادی صورت می‌گیرد که در حال ساخت‌و‌ساز هستند اما از آنجا که در این بخش هم رکود برقرار است خریدهای مصرفی هم در بازار به حداقل رسیده است.

فعالان بازار معتقدند به دلیل عدم‌ثبات نرخ‌ها در بازار سرمایه‌گذارانی هم که با عنوان تاجر وارد بازار می‌شوند هر روز توقع کاهش نرخ دارند و به بیانی دیگر ورودشان به بازار، قیمت را کاهش می‌دهد، در نتیجه عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن بازار را تثبیت می‌کند.

اما برخی دیگر درخصوص حضور تجار و سرمایه‌گذاران در بازار فولاد معتقدند با کاهش متداوم قیمت‌ها در بازار، مدتی است که سرمایه‌گذاران نیز در بازار فولاد حاضر نمی‌شوند و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

یک کارگزار بورس کالا در این خصوص می‌گوید: نه متقاضیان واقعی و نه سرمایه‌گذاران در بازار آهن خرید نمی‌کنند و مشخص هم نیست سرمایه‌ها به کجا رفته اما مطمئنا با ثبات قیمت‌ها این سرمایه‌ها مجددا به بازار برمی‌گردد.

وی درخصوص پیشنهاد صادرات محصولات فولادی می‌گوید: قیمت‌های جهانی در حال حاضر رو به کاهش است و مشتری خارجی هم به راحتی وارد معامله نمی‌شود. ضمن اینکه برای صادرکننده هم صادرات باید جذبه داشته باشد که برای رسیدن به این مساله چاره‌ای جز کاهش بیشتر قیمت‌ها از سوی عرضه‌کننده وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر صادرات نیز توجیه اقتصادی ندارد. درحال حاضر به نظر می‌رسد بازار ایران در انتظار ورود چین به بازار به عنوان مصرف‌کننده عمده بازار جهانی است.به گفته یکی از فعالان بازار‌آهن، فروشنده‌ها و خریداران ایران به شدت در انتظار حرکت جدید چین در بازار جهانی هستند و امیدوارند با شروع خریدهای این کشور در بازار جهانی عرضه و تقاضا به تناسب رسیده و بازار از ثبات بیشتری برخوردار شود.