قیمت فلزات در سراشیبی
در هفته گذشته قیمت فلزات غیرآهنی با افت شدید مواجه بود. کاهش قیمت نفت و رشد دلار از جمله دلایل افت قیمت فلزات بود. اما افزایش نسبتا شدید موجودی‌ها (مخصوصا موجودی‌های مس در شانگهای)، آمار ضعیف واردات فلزات به چین و رشد کمتر از انتظار 10‌درصدی در چین در 3 ماهه دوم، نگرانی در مورد کاهش رشد مصرف را افزایش داده است.

همچنین با رشد دلار و رشد شدید بازارهای سهام در اواخر هفته، صندوق‌ها قسمتی از سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار کالا به بازارهای مالی رقیب انتقال دادند.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۱/۲‌درصد کاهش به ۸۳۲۴ دلار افت کرد. همچنین قیمت قرارداد ۳ ماهه به ۸۰۹۶ دلار کاهش یافت. تفاوت قیمت نقدی و قیمت ۳ ماهه به ۲۲۸ دلار افزایش یافته است که در مقیاس تاریخی بسیار بالا است. بنابراین ممکن است کمبودی که فعلا در بازار نقدی مشاهده می‌شود، به دلیل افزایش تولید و کاهش رشد تقاضا، پایدار نباشد. موجودی‌های مس در بازار لندن با ۶/۳‌درصد افزایش به ۱۲۸،۶۰۰ تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای با رشد ۱۳‌درصدی به ۴۲۹۳۵ تن رسید که نگرانی در مورد کاهش مصرف در چین را تشدید می‌کند. تولید مس در چین در ماه ژوئن به نسبت سال قبل با ۴/۱۶‌درصد رشد به ۳۳۰۶۰۰ تن رسید. تولید در ۶ ماه اول سال با ۱۹‌درصد رشد به ۸۲/۱‌میلیون تن افزایش یافت.
همچنین رشد 1/10‌درصدی اقتصاد چین در 3 ماهه دوم پایین‌ترین میزان رشد پس از سال 2005 بوده است و واردات مس و آلیاژهای مسی به چین در ماه گذشته 19‌درصد افت کرده است.
Standard Chartered در گزارش اخیر خود قیمت مس در ۳ ماه آینده را ۷۵۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کند . این بانک رشد مصرف مس در سال جاری در چین را ۸‌درصد (در مقایسه با رشد ۱۷ در سال گذشته) تخمین می‌زند.
کارگران در برخی از معادن شرکت Southern Copper در پرو ممکن است در هفته آینده دست به اعتصابات بزنند، ولی در برخی دیگر از معادن اعتصابات به پایان رسیده است.
همچنین شرکت Rio Tinto اعلام کرد که تولید مس در ۳ ماهه دوم به نسبت سال قبل ۱۸‌درصد کاهش یافته است. WBMS نیز تخمین زده است که بازار مس در ۵ ماه اول سال جاری با کمبود ۱۵۹۰۰۰ تن مواجه بوده است (در مقایسه با کمبود ۴۲۰۰۰ تن در سال قبل).
آلومینیوم
قیمت آلومینیوم که در اوایل هفته به رکورد ۳۳۱۰ دلار رسیده بود، در اواخر هفته با کاهش شدید ۱/۸‌درصدی مواجه شد و به قیمت نقدی ۳۰۲۶ دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های آلومینیوم در بورس لندن با ۸/۲‌درصد افزایش به ۱۱۱۸۰۰۰ تن افزایش یافت. همان‌طور که در گزارش‌های قبل توضیح دادیم، فعلا در بازار آلومینیوم کمبود خاصی مشاهده نمی‌شود. اما نگرانی در مورد کمبود برق در چین و هزینه‌های بالای انرژی به روند قیمت آلومینیوم کمک کرده است. رشد تولید برق در چین در ماه ژوئن ۳/۸‌درصد (به نسبت سال قبل) بوده است، که کمترین رشد در ۶ سال گذشته است. در اوایل هفته به نظر می‌رسید که قیمت‌های بالاتر از ۳۲۰۰ دلار در حال تثبیت شدن است. اما در اواخر هفته خط مقاومت در ۳۱۳۰ دلار نیز شکسته شد. نگرانی در مورد کاهش تقاضا در چین و آمریکا و همچنین تولید بالا در چین بر روند قیمت آلومینیوم مؤثر بوده است.

روی و سرب
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با رشد 5/11‌درصد افت به 1790 دلار کاهش یافت و میزان موجودی‌های لندن با 5/1‌درصد افزایش به 153‌هزار تن رسید.
قیمت روی که به دلیل توافق برخی از شرکت‌های تولیدکننده چینی برای ۱۰‌درصد کاهش تولید، اخیرا رشد کرده بود، دوباره به قیمت قبل از توافقات کاهش تولید رسید. بازار روی، فعلاً با مازاد مواجه است و ممکن است برخی از تولیدکنندگان به دلیل سودآوری کمتر از انتظار، تولید را کاهش دهند.
Teck Cominco در ماه آینده معدن Lennard Shelf را به دلیل کاهش قیمت روی و افزایش هزینه‌ها تعطیل خواهد کرد.
در هفته گذشته قیمت نقدی سرب با ۳‌درصد کاهش به ۱۹۴۶ دلار رسید و موجودی‌های لندن با ۴/۶ در صد کاهش به ۹۳۰۰۰ تن رسیدند.
منبع:شرکت کارگزاری فلزات مفید