پس از ۱۵ سال کار با لاکشمی میتال، مالای موخارجی به‌عنوان نزدیک‌ترین مدیر بهره‌برداری او از سمت اجرایی خود کنار رفته و به جمع هیات مدیره شرکت پیوست.

در این خصوص باب جونز خبرنگار متال بولتن با موخارجی مصاحبه‌ای به‌شرح زیر انجام داده است: *با توجه به رشد شدید مصرف فولاد در سال‌های اخیر نقش آرسلور میتال برای کنترل گرم شدن زمین توسط صنعت فولاد چه خواهد بود؟

ما باید بپذیریم که گرم شدن زمین و مسائل زیست‌محیطی موضوعاتی هستند که باید مورد توجه صنعت فولاد و همه دست‌اندرکاران آن قرار گیرد. ما زمین را از گذشتگان خود سالم تحویل گرفته‌ایم و باید آن را سالم به آیندگان نیز تحویل دهیم. صنعت فولاد صحنه یا بخشی است که باید به آن توجه زیادی مبذول داشت. در حال حاضر هیچ‌گونه هماهنگی برای اجرای کارها در این صنعت وجود ندارد. این موضوعی است که همواره در جلسات هیات مدیره مورد بحث قرار می‌گیرد و حدودا از دو سال پیش آغاز شده است.

*اروپا در این زمینه پیشرو است، چرا؟

چون اتحادیه اروپا اولین جامعه‌ای بود که کیوتو را پذیرفت و اتحادیه اروپا نیز با ۲۷ عضو مجمعی است که می‌توان در آن به یک هماهنگی دست یافت. اتحادیه اروپا در این خصوص پیشگیرانه عمل می‌کند. حتی قبل از پذیرش رومانی و لهستان در اتحادیه اروپا، استانداردهایی را برای حقوق تولید Co۲ ایجاد کرده بود.

*این برای آرسلور میتال و تولیدکنندگان اتحادیه اروپا چه معنایی دارد؟

این مساله شرایط نابرابری را برای فعالیت‌ها به‌وجود آورده است. همین قوانین یا مقررات در آمریکا حاکم نیست و کشورهای آسیایی خصوصا هند و چین و نیز برزیل هنوز بسیار عقب هستند.

به هرحال ما معتقد به اجرای این معاهده هستیم و در پروژه‌های جدید ساخت کارخانه‌های فولادسازی یا در طرح‌های توسعه خود به مساله تولید یا خروج گازهای گلخانه‌ای، بیشترین توجه را داریم. ما به کاهش مصرف انرژی تاکید داریم، چگونه سایر منابع مانند آب و ضایعات را می‌توان بازیافت کرد. این مقررات فقط در خصوص بهره‌وری تجهیزات کنونی ما نیست، مثلا کارخانه‌های جدید هندی ما نیز طبق بهترین استانداردهای این گروه ساخته خواهد شد.

امروزه کوره بلندهایی وجود دارند که به ازای تولید هر تن فولاد ۴ـ۳ تن گاز خروجی تولید می‌کنند. برای کاهش تولید گازهای خروجی سعی داریم که میزان کک مصرفی را کاهش دهیم.

*اما تولید بیشتر فولاد همان تولید بیشتر گازهای آلوده‌کننده نیست؟

اما میزان مصرف فولاد در کجا افزایش پیدا می‌کند؟ هنوز در کشورهای در حال توسعه بیشترین مصرف فولاد وجود دارد. یک سیکل وجود دارد و سرانجام فولاد برای بازیافت وارد این سیکل خواهد شد.

در آمریکا ۵۰درصد فولاد از قراضه ساخته می‌شود، در چین این رقم فقط ۱۰ـ۸درصد است، بنابراین صنعت فولادسازی امروزه در کشورهای در حال توسعه نیاز به انرژی بیشتری دارد و این شرایط تغییر خواهد کرد و نسبت مصرف قراضه برای تولید فولاد افزایش خواهد یافت.

*اما سوال این است که چگونه می‌خواهید بین رشد تولید و مسائل زیست‌محیطی در بازارهای نوپا تعادل ایجاد کنید؟

من شک دارم فقط آرسلور میتال بتواند این مساله را به تنهایی حل کند. اما کاری که ما می‌توانیم به سهم خود انجام دهیم افزایش تولید فولادهای پرقدرت (high-strength steels) است.

*بزرگ‌ترین دستاورد غرورآفرین شما در میتال چیست؟

اولین چالش من در مکزیک (کارخانه لازار و کاردناس) بود که کارخانه آرسلور میتال در حال حاضر ۴میلیون تن در سال تولید دارد. در اولین سال ما ۸۰۰هزار تن تولید داشتیم. این اولین کارخانه HYL۳ آهن اسفنجی و اولین کوره قوس الکتریک بود که ورق تولید می‌کرد. قبل از ادغام با میتال این تجهیزات در Bhilai (کارخانه کوره بلند SAIL) در هند بود. من از نظر فنی حداکثر سعی و کوشش خود را کردم تا این موفقیت حاصل شد.

من هرگز کوره قوس الکتریک ندیده بودم و فکر می‌کنم که لاکشمی میتال از نظر فنی در انتخاب من اشتباه کرده بود، اما او از نظر مدیریتی فرد ذی‌صلاحی را برگزیده بود.

*نظرتان در مورد خرید کارخانه کاراگاندا در قزاقستان چیست؟

مردم فراموش می‌کنند که ما به قزاقستان برای خرید کارخانه فولادسازی نرفتیم. ما برای زغال به آنجا رفته بودیم، اما در آن زمان نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان مدیرعامل اسبق کارخانه Karmet (کارمت) که در حال حاضر کارخانه Temirtau آرسلورمیتال در نزدیکی کاراگاندا است، بود از ما خواست که بازدیدی از این کارخانه داشته باشیم. این شروع کار بود.

این اقدام انعطاف‌پذیری گروه یا شرکت را نشان می‌دهد. در اکتبر ۱۹۹۵ ما مذاکرات را شروع کردیم به‌طوری که از ۳۰ درجه در مکزیک به منهای ۳۰ درجه در قزاقستان تغییر جهت دادیم. این واقعا یک ماجراجویی بود و در عین حال، خطرناک نیز بود.

طی چند هفته اول دو نفر از همکاران و من اولین سه نفر کاشف بودیم که برای بررسی امور به آنجا رفتیم. در رستوران هتل نشسته بودیم که ناگهان شش نفر نظامی مسلح وارد آنجا شدند و به‌دنبال فردی بودند. ما نگاهی به یکدیگر انداختیم و سکوت اختیار کرده و مانند مجسمه از جای خود جنب نخوردیم.

آنان سوالاتی را از کارکنان رستوران کردند. من چون روسی می‌دانستم متوجه شدم که کارکنان رستوران به افراد مسلح گفتند کسی که شما به‌دنبالش می‌گردید لحظه‌ای پیش اینجا را ترک کرده است، اما من می‌دانستم که آنان خوشبختانه دنبال ما نیستند. این‌گونه تجربیات باعث می‌شود که شما مصمم‌تر شوید.

*آیا امکان دارد که سهم ۱۰درصدی آرسلور میتال در تولید جهانی افزایش پیدا کند؟

ما باید در خصوص رشد سهم آرسلورمیتال در تمامی مناطقی که در آنجا حضور دارد، صحبت کنیم. اگر مصرف فولاد اتحادیه اروپا در سال ۵/۲ـ۲درصد رشد پیدا کند یا در آمریکا تا ۳ـ۲درصد رشد داشته باشد ما از آن تبعیت یا پیروی خواهیم کرد.

اما هدف ما این است که در بازارهایی که در حال ظهور هستند و ما در آنجا حضوری نداریم فعالیت کنیم. هند یکی از این اهداف است که ما می‌خواهیم ۲۴ میلیون تن در سال در آنجا تولید داشته باشیم. در برزیل ما میزان تولید ورق خود را در سال گذشته افزایش داده و همین کار را برای محصولات طویل در (Mineira Belgo) انجام می‌دهیم.

بزرگ‌ترین مزیت ما این است که ما در هر منطقه‌ای بنا به نیاز آن منطقه تولید خواهیم کرد. مثلا در قزاقستان و اوکراین فولادهای ساختمانی تولید می‌کنیم. در اتحادیه اروپا، آمریکا و برزیل محصولات کیفی تولید می‌کنیم که رقیبی در آنجا نداریم. در آفریقای‌جنوبی نیز یقینا مزیت‌هایی داریم و هر دو محصول تخت و طویل را در آنجا تولید می‌کنیم.

الگوی تجاری ما نیاز منطقه است. در این صورت پاسخ این است که بله ما سهم خود را از ۱۰درصد بالاتر خواهیم برد.