با کاهش تقاضای قراضه مس از سوی چین با نزدیک شدن به المپیک و کاهش تقاضا در ایالات متحده با نزدیک شدن به فصلی که معمولا با کاهش مصرف مس همراه است، قیمت قراضه مس در بازار کاهش یافته است.

قیمت قراضه مس گرید No. ۱ به صورت شمش که برای تولید برنج به کار می‌رود در ایالات شرقی، به ۳۲/۳ دلار بر پوند از ۴۷/۳ دلار بر پوند کاهش یافته است. به گفته یکی از فروشندگان قراضه مس به نظر می‌رسد که هیچ صنعتی در منطقه Tianjin چین فعال نیست. فعالیت در این شهر بزرگ صنعتی در نزدیک پکن به دلیل تلاش دولت برای کاهش آلودگی زیست محیطی در آستانه مسابقات المپیک، تقریبا متوقف شده است.

بعید به نظر می‌رسد که میزان تقاضا تا ماه سپتامبر افزایش یابد.به احتمال زیاد مشتریان چینی زیادی در بازار موجود هستند ولی این شرکت‌ها نمی‌توانند نیاز خود را تا پس از المپیک پکن به این کشور وارد کنند. هزینه بالای حمل و نقل و کمبود نیروی کار ارزان در چین باعث شده تا صنایع این کشور به سرعت قدرت رقابتی خود را از دست بدهند.

در ایالات متحده نیز مصرف مس بطور سنتی در ماه های ژوئن، جولای و آگوست کاهش می‌یابد. این امر نیز فشار بیشتری به بازار برای کاهش قیمت وارد می‌کند.قیمت فلز مس در بازار نیویورک در روز جمعه افزایش یافته است. معمولا قیمت قراضه مس با خلوص بالا نیز این روند را دنبال خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که ارزش دلار در بازار به ثبات رسیده است و در صورتی که روند کاهش ارزش دلار متوقف شود، قیمت کالاها در دراز مدت کاهش خواهد یافت.

کاهش برق مانعی بر سر راه تولید معادن مس در زامبیا

به گفته یکی از مقامات ارشد شرکت انرژی کمر بند مس زامبیا (Copperbelt Energy Corp)، که برق‌رسانی به معادن مس و کبالت این کشور را به عهده دارد، در روز چهارشنبه، این شرکت در پی اختلال در واردات الکتریسیته از میزان برق رسانی خود به این معادن کاسته است.

نیل کروچر، مدیر عامل شرکت مذکور به خبر گزاری رویترز، گفت:«ما مجبور شده ایم که از عرضه ۵۳۰ مگاوات کنونی خود در حد ۱۵ درصد بکاهیم، و معادن اینک وادار می‌شوند که با بار پایین تری کار کنند.» شرکت معادن مس کانکولا، از واحدهای شرکت منابع ودانتا، و شرکت معادن مس موپانی، که مشترکا توسط شرکت گلنکور اینترنشنال و شرکت فرست کوانتوم تاسیس شده است، از جمله شرکت‌های بزرگ معدنکاری خارجی در زامبیا هستند. زامبیا، مانند دیگر کشورهای جنوب آفریقا، با کمبود برق روبه رو شده و از ماه ژانویه سال جاری مجبور به جیره بندی الکتریسیته برای صنعت معدنکاری مایه اصلی اقتصاد خود بوده است.

شبکه برق رسانی دولتی زسکو هفته گذشته گفت که در پی اشکالات فنی، که باعث وقفه در واردات برق به زامبیا از جمهوری دموکراتیک کنگو شده‌اند، این شرکت جیره بندی برق را بر تمام مصرف کنندگان داخلی اعمال خواهد کرد تا برق رسانی برای معادن میسر باشد. مونیکا چیسلا، مدیر ارشد روابط عمومی زسکو، جمعه گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که زامبیا در پی اشکالات فنی در مدتی بیش از یک هفته قادر به تامین واردات برق از جمهوری دموکراتیک کنگو نبوده است.

زسکو همچنین یک نیروگاه ۱۸۰ مگاواتی هیدرو الکتریکی به نام کاریبا نورت بانک را به مدت حدودا یک هفته برای عملیات‌های تعمیر و نگهداری به حال تعطیل درآورد که این نیز باعث جیره‌بندی بیشتر برق در این کشور خواهد شد. کروچر گفت که به دلیل کاهش برق رسانی به معادن، بسیاری از شرکت‌ها دارند از این دوره برای عملیات نگهداری استفاده می‌کنند تا زمانی که برق‌رسانی روال عادی خود را از سر بگیرد. کروچر گفت: «این روند از هفته گذشته آغاز شده است و زسکو پیش‌بینی می‌کند که تا جمعه ادامه داشته باشد.»

شرکت تامین مالی بین‌المللی بانک جهانی اخیرا چند مطالعه امکان سنجی را برای توسعه بزرگترین کارخانه هیدروالکتریکی آفریقا در زامبیا آغاز کرده است که این عملیات توسعه احتمالا طی یک پروژه یک‌بیلیون دلاری به انجام خواهد رسید.

انویل تولید مس خود در کنگو را در سه سال آینده دو برابر خواهد کرد

شرکت معدنکاری انویل (AnvilMining) روز سه‌شنبه گفت که این شرکت ۵۵۰میلیون دلار برای توسعه معادن فعلی و شروع عملیات‌های معدنکاری جدید در جمهوری دموکراتیک کنگو هزینه خواهد کرد تا تولید مس خود در این کشور را طی سه سال آینده به دوبرابر میزان فعلی و به حد حدودا ۱۰۰۰۰۰ تن در سال برساند.

یکی از مدیران ارشد انویل همچنین در یک کنفرانس معدنکاری گفت که این شرکت هنوز منتظر نتیجه مذاکرات با گروه معدنکاری دولتی جکاماینز به عنوان بخشی از یک بازنگری قراردادهای معدنکاری در سطح ملی است. کریگ مونرو، معاون ارشد و مدیر امور مالی شرکت، گفت تولید مس از ۴۷۰۰۰تن در سال جاری، و پس از آنکه انویل سرمایه‌گذاری‌های خود را بر روی پروژه‌های جدید تکمیل کند و معادن کنونی‌اش را در کنگو توسعه بدهد، در سال ۲۰۱۱ به ۱۰۰۰۰۰ تن خواهد رسید.

او گفت که در مجموع شرکت انویل در جمهوری دموکراتیک کنگو، که پس از اتمام جنگ ویرانگر داخلی در سال ۲۰۰۳ باعث جلب علاقه مجدد شرکت‌های معدنکاری برای استخراج مس شده است، حدود ۱۷۰ میلیون دلار بر روی پروژه‌های مس سرمایه گذاری کرده است.

مونرو در حاشیه کنگره سرمایه گذاری معدنکاری جهانی در لندن به خبر گزاری رویتر گفت: «کل تولید ما در سال جاری در کنگو بین ۴۵۰۰۰ تا۴۷۰۰۰تن مس کاتد خواهد بود. این میزان تولید باید در سال ۲۰۱۱ به ۱۰۰۰۰۰تن افزایش یابد.» مونرو افزود: «ما تا کنون ۱۷۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و کل سرمایه گذاری ما بر روی مس کنگو باید به احتمال زیاد تا سال ۲۰۱۱ به ۵۵۰ میلیون دلار برسد.» مونرو گفت اکتشافات بیشتری در دست اقدام است و چشم انداز برای کشف معادن جدید مس امید بخش است.

مغولستان به زودی قرارداد معدنکاری مس را به تصویب می‌رساند

رییس شرکت معادن آیوانهو(Ivanhoe Mines Ltd) روز سه شنبه گفت که انتظار می‌رود که دولت مغولستان به زودی توافقنامه معدنکاری، در یکی از بزرگترین معادن مس جهان، را که از مدت‌ها پیش معطل مانده است به تصویب برساند.

ایوانهو و گروه معدنکاری ریو تینتو از مدت‌ها پیش در انتظار تصویب دولت مغولستان برای آغاز توسعه معدن عظیم مس اویو تولغوی(Oyu Tolgoi) در صحرای گبی(Gobi) این کشور بوده‌اند. رییس اجرایی آیوانهوف رابرت فریدلند به کنگره سرمایه گذاری معدنکاری جهان در لندن گفت: «نخست‌وزیر قول داده است تا هر چه زودتر توافقنامه ما را به تصویب برساند. پارلمان هم امروز صبح جلسه دارد.

ممکن است امروز یا در آینده‌ای خیلی نزدیک این قرارداد به تصویب برسد.» دو شرکت مذکور پیش‌نویس قرارداد سرمایه‌گذاری را در سال گذشته ارائه دادند که بر اساس آن ۳۴درصد از سهام اویو تولغوی به دولت مغولستان تعلق خواهد گرفت، اما قرارداد مذکور کنار گذاشته شد تا در صورت تصویب پارلمان به جریان بیافتد.

تصویب قرارداد سرمایه گذاری برای این پروژه، که یکی از بزرگترین معادن توسعه نیافته مس و طلای جهان است، به بازنگری‌های قانون مواد معدنی مغولستان بستگی دارد. ساخت و ساز مقدماتی در اویو تولغوی، واقع در ۸۰کیلومتری شمال مرز چین - مغولستان در جنوب صحرای گبی و شمال غربی شهر صنعتی چینی بائوتوئو(Baotou )، آغاز شده است.