تداوم رشد قیمت آهن در بورس

کک متالوژی روسیه با نرخ ۵ هزار و ۵۶۰ ریال معامله شد

گروه بورس کالا- دیروز با توجه به پایین بودن حجم عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان در مقایسه با تقاضای بازار، نرخ محصولات این شرکت با رشد قیمت همراه شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، ذوب‌آهن که نسبت به هفته گذشته با عرضه‌های کمتری در بازار حضور یافته بود، نتوانست پاسخگوی تقاضای بالای بازار باشد. هرچند در ۵ عرضه سقف عرضه را افزایش داد اما باز هم بازار رقابتی نشد.

گفته می‌شود با توجه به مشکلاتی که این شرکت در تامین شمش مورد نیاز خود دارد، احتمال کاهش حجم تولید ماهانه آن وجود دارد.

در نتیجه با توجه به عدم حضور فولادسازان بخش خصوصی در بورس و ضرورتی که از این بابت برای حضور هر روزه ذوب‌آهن در بورس کالا و عرضه محصولات این شرکت وجود دارد، به نظر می‌رسد ذوب‌آهن به دنبال یافتن راهی است که بتواند همه روزه در بورس عرضه داشته باشد.

به عقیده برخی فعالان بازار، با توجه به رشد قیمت‌ها در بورس انگیزه فولادسازان دیگر برای افزایش هر چه بیشتر عرضه‌هایشان در بازار، بیشتر خواهد شد. اما واقعیت این است که با توجه به روند رو به رشد قیمت شمش در بازارهای جهانی و افزایش هزینه تولید کارخانه‌های داخلی، انگیزه عرضه در بورس روز به روز برای فولادسازان بخش خصوصی کم‌تر شده که به نظر کارشناسان بازار، در صورت تداوم این شرایط، ذوب‌آهن با فشار بیشتر تقاضا روبه‌رو خواهد شد و این مساله با توجه به کاهش حجم تولید شرکت، توان پاسخگویی به تقاضای بازار را بیش از پیش از ذوب آهن خواهد گرفت؛ چنانچه دیروز نیز به جهت بالا بودن حجم تقاضا در مقایسه با عرضه معامله تمامی کالاهای این شرکت به رقابت کشیده شد. این شرکت فقط به بازار سبد تیرآهن ۲۲ و ۲۴ جواب داد.

رقابت تا حدی بود که حتی در مورد تیرآهن بلند هم که ذوب‌آهن مجبور به کاهش ۴۵تومانی نرخ شد، بازار باز هم به رقابت کشیده شد.

سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۶-۳ A این شرکت، سلف ۳۱/۴/۸۷، ۴۸۰تن با نرخ ۹۹۰۰ریال عرضه شد که در مقابل برای آن ۱۱هزار و ۵۲۰تن تقاضا ثبت شد. در نتیجه بازار به رقابت کارگزاران کشیده شد و نهایتا این کالا با قیمت ۱۰هزار و ۱۰۱ریال به فروش رفت.

سبد میلگرد ۲۲ تا ۱۲-۳ A‌ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۴۲۰تن با نرخ ۹هزار و ۹۲۰ریال عرضه شد که در مقابل ۱۱هزار و ۳۴۰ تن با نرخ ۹هزار و ۹۵۵ریال تقاضا برای آن ثبت شد؛ با توجه به اینکه ۲۱۰۰تن این نرخ را قبول کرده بود، بازار به رقابت کشیده شد و به ۱۰هزار و ۱۷۰ریال رسید.

سبد تیرآهن بلند ۱۸ تا ۲۷، نقدی ۸/۳/۸۷، ۸۵۰تن با نرخ ۹هزار و ۲۵۰ریال عرضه شد که در مقابل برای آن ۳۴۰تن تقاضا ثبت شد؛ اما خریداران نرخ ۸هزار و ۵۰۰ریال را پیشنهاد دادند؛ در نتیجه ذوب‌آهن ۴۵تومان کاهش نرخ داد و به ۸هزار و ۸۰۰ریال رساند.

خریداران در این نرخ به رقابت پرداختند؛ در نتیجه این کالا با نرخ ۸هزار و ۸۵۷ریال معامله شد.

سبد میلگرد ۱۴ تا ۸-۳ A سلف ۳۱/۴/۸۷، ۲۲۰تن با نرخ ۹هزار و ۹۵۰ریال عرضه کرد. تقاضا برای این کالا ۲۳هزار و ۹۸۰تن بود. ذوب‌آهن عرضه را دو برابر افزایش داد. اما باز هم تقاضا زیاد بود؛ در نتیجه نرخ به ۱۰هزار و ۶۰۱ریال رسید. میانگین نرخ این کالا ۱۰هزار و ۵۵۹ریال بود.

سبد تیرآهن و میلگرد سلف ۳۱/۴/۸۷ بیشترین تقاضای خرید را در معاملات دیروز داشت؛ به طوری که در مقابل ۵هزار و ۲۸۰تن کالا، ۱۱۱هزار و ۳۲۰تن تقاضا ثبت شد. عرضه ذوب‌آهن به ۴۷هزار و ۵۲۰تن افزایش پیدا کرد؛ اما باز هم تقاضا بیش از عرضه بود و حتی به تقاضای اول هم اضافه شد و به ۱۰۶ هزار و ۴۸۰ تن رسید. بازار این کالا رقابتی شد و در بالاترین نرخ به رقم ۹۰هزار و ۷۲۵ریال رسید.

نرخ میانگین این کالا ۹هزار و ۵۵۶ریال بود. سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۲ سلف ۳۱/۳/۸۷، ۲۴۰تن با نرخ ۹هزار و ۲۰۰ریال عرضه شد که در مقابل ۴هزار و ۸۰۰تن با نرخ ۸هزار و ۵۰۰تن تقاضا ثبت شد. با به رقابت کشیده شدن معاملات این نرخ به ۹هزار و ۵۰۲ریال رسید.سبد تیرآهن ۲۲ و ۲۴، ۲۲۰تن با نرخ ۹هزار ریال عرضه شد. تقاضا ۲هزار و ۶۴۰تن بود. ذوب‌آهن اعلام کرد که اگر بازار به نرخ ذوب‌آهن برسد و آن را قبول کند، تقاضای بازار را جواب می‌دهد. در نتیجه تقاضا باز هم افزایش پیدا کرد و به ۳هزار و ۵۲۰تن رسید. در نتیجه به همین نسبت ذوب‌آهن عرضه را افزایش داد و نهایتا همین مقدار کالا با نرخ ۹هزار ریال معامله شد.

سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۴ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۶۰۰ تن با نرخ ۹هزار و ۳۵۰ریال عرضه شد. بازار رقابتی شد و در بالاترین نرخ به ۹هزار و ۵۱۱ریال رسید.سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۲-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۲۰۰تن با نرخ ۹هزار و ۹۲۰ عرضه شد که ۱۵۰۰تن تقاضا ثبت شد. کل عرضه به ۴۰۰تن افزایش پیدا کرد. به دلیل بالا بودن تقاضا، بازار رقابتی شد و در بالاترین نرخ به ۱۰هزار و ۴۵۹ریال رسید. سبد میلگرد ۲۵ تا ۸-A۳ سلف

۳۱ /۴/ ۸۷، یک‌هزار و ۲۹۰ تن با نرخ ۹هزار و ۹۵۰ریال عرضه شد. تقاضا برای این کالا ۲۵هزار و ۳۷۰ ریال بود که با رقابت کارگزاران ۴۳۰ تن با نرخ ۱۰هزار و ۵۸۰ ریال معامله شد.

میلگرد A۱ -۲۲ هم در ابتدا ۴۰۰ تن عرضه شد؛ اما با توجه به تقاضای بازار ذوب‌آهن عرضه را به ۱۲۰۰ تن رساند. و همین مقدار کالا با نرخ ۱۰هزار و ۴۵۰ریال معامله شد.

میلگرد A۳ -۲۰ ذوب‌آهن ۵۰۰ تن با نرخ ۹هزار و ۹۰۰ ریال عرضه شد که در مقابل ۸هزار تن تقاضا برای آن ثبت شد. کل عرضه به ۲هزار تن افزایش پیدا کرد. اما بازار باز هم به رقابت کشیده شد؛ در نتیجه قیمت به ۱۰هزار و ۴۳۸ریال رسید. سبد میلگرد A۲-A۳ گروه ملی سلف ۳۱/۵/۸۷ نیز ۱۰۰۰ تن در ابتدا عرضه شد؛ اما تقاضا برای آن ۵هزار و ۲۵۰ تن بود؛ در نتیجه این شرکت کالا را افزایش داده بود و به ۲هزار و ۱۵۰ تن رساند. در نتیجه خریدارانی که نرخ ۹هزار و ۷۰۰ را قبول کرده بودند، موفق به خرید شدند و در نهایت ۲هزار و ۱۵۰ تن کالا با ۹هزار و ۷۰۰ ریال معامله شد. سبد میلگرد ۲۵ تا A۳ -۱۴ فولاد آذربایجان دیروز با رقابت کارگزاران فروش رفت. با توجه به اینکه شرکت تنها ۵هزار تن با نرخ ۹هزار و ۷۵۰ ریال عرضه شده بود. تقاضا برای آن ۴۵هزار و ۱۰۰ تن بود. در نتیجه بازار به رقابت کشیده شد و نهایتا نرخ آن به ۱۰هزار و ۳۶۶ ریال رسید و معامله شد.کک متالوژی شرکت آلتایی کک روسیه دیروز برای دومین بار در بورس عرضه ‌شد که ۴هزار و ۸۶۰ تن با نرخ ۵هزار و ۵۶۹ ریال بر روی تابلو ثبت شد. با توجه به اینکه همین مقدار تقاضا برای آن ثبت شده بود، نهایتا همین مقدار با نرخ ۵هزار و ۵۶۹ ریال معامله شد.