گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار داخلی پتروشیمی در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با رشد قیمت‌ها همراه شد. به گفته آگاهان بازار افزایش خریدها در روز سه‌شنبه و همچنین رقابت معامله‌گران برای خرید برخی از محصولات باعث شد بازار داخل با رشد قیمت‌ها در این روز همراه شود.

البته تاجران در این روز همچنان از ضعف مبادلات و ساکت بودن بازار پتروشیمی گله‌مند بوده و می‌گویند: اگرچه مبادلات روز سه‌شنبه هفته جاری در رینگ پتروشیمی نسبت به هفته گذشته با افزایش تقاضا و در نتیجه رشد خریدها همراه بود، اما فاکتورهایی مانند نبود چشم‌انداز مشخصی از بازار، نوسان نرخ دلار و همچنین قرار نداشتن در فصل مصرف سبب شده بازار پتروشیمی همچنان با ضعف مبادلات همراه باشد.
در همین حال برخی از فعالان بازار می‌گویند: خریدهای روز سه‌شنبه به دلیل کمبود کالاها در بازار آزاد انجام شد و این موضوع نیز متاثر از عدم‌خرید معامله‌گران در هفته‌های جاری اتفاق افتاد؛ چرا که در هفته‌های اخیر خرید بسیاری از معامله‌گران کاهش یافت و در نتیجه میزان کالاها نیز در بازار افت کرد. اگر چه این موضوع از دید بسیاری از آگاهان بازار دلایل متفاوتی دارد، اما برخی از کارشناسان می‌گویند: این موضوع نشان می‌دهد پروانه‌های بهره‌برداری و ثبت ظرفیت خریدها در سایت بهین‌یاب نتوانسته تعداد واسطه‌ها را در بورس کاهش دهد؛ چرا که افت خرید معامله‌گران در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از خریداران، واسطه و دلال هستند و با توجه به عدم‌مهیا بودن شرایط و کاهش سودهای احتمالی از بازار خارج شده‌اند و در نتیجه میزان خریدها کاهش یافته است.
این گروه می‌گویند: در هر شرایطی تولیدکننده مجبور است اقدام به خرید کند، اما هنگامی که خریدها به شدت و حتی از نصف نیز کاهش می‌یابد، نتیجه می‌گیریم که خریداران واسطه‌ها و دلالان بوده‌اند که در شرایط خطرناک بازار حاضر به ریسک نیستند؛ چرا که آمارها نشان می‌دهد خریدها از رینگ پتروشیمی در ۹ ماه به شدت افزایش یافته و حتی بیشتر محصولات در رقابت خریداری شده‌اند، اما در ماه گذشته به یک باره خریدها به شدت کاهش یافت. از سوی دیگر کارشناسان بازار به عدم‌نظارت وزارت صنعت و معدن، تجارت برسایت بهین‌یاب خبر داده و می‌گویند: نظارتی بر این سایت وجود ندارد.
بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ اگر پروانه‌های بهره‌برداری حذف و سهمیه‌بندی‌ها لغو شود، قیمت‌ها شفاف و میزان واسطه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.
البته در این روز موضوع دیگری که از سوی معامله‌گران مطرح می‌شد، عدم‌کاهش قیمت‌های پایه توسط بازرگانی پتروشیمی بود، موضوعی که توانست در ماه گذشته، به نوسان بازار پتروشیمی بیش از پیش دامن بزند و در مقطعی نیز شایعه ارزانی قیمت‌های پایه که هیچ گاه به واقعیت نپیوست، سبب شد در مدت زمان کوتاهی قیمت‌ها نزولی شده و خریدها به شدت کاهش یابد.
البته هنوز عده‌ای از معامله‌گران می‌گویند: نرخ‌های پایه باید با افت همراه شود؛ چرا که نرخ دلار در این مدت کاهش یافته است. به عقیده این گروه عدم‌کاهش نرخ‌ها از سوی بازرگانی پتروشیمی و مقاومت این شرکت در مقابل افت قیمت‌های پایه یکی از دلایلی بوده که بازاریان را نسبت به خرید از رینگ پتروشیمی دلسرد کرده است. از این رو بیشتر معامله‌گران در هفته‌های اخیر خریدهای خود را کاهش داده و نتیجه این موضوع کمبود تعداد زیادی از کالاها در بازار داخل در روزهای اخیر بوده است. برخی از معامله‌گران معتقدند، بازرگانی پتروشیمی با عدم‌کاهش نرخ‌های پایه محصولات می‌کوشد تا بازار داخل را تشنه کرده و خریداران را مجبور به معامله کند؛ چرا که در هفته‌های اخیر برخی از محصولات از سوی معامله‌گران خرید نشده و وارد زمان مچینگ شدند، اما بازرگانی پتروشیمی نرخ این کالاها را کاهش نداد و به این ترتیب خریداران را مجبور به خرید در روز سه‌شنبه کرد.
با این حال عده‌ای از معامله‌گران هم کاهش خریدها را به قرار نداشتن در فصل مصرف و عدم‌آگاهی از آینده و همچنین مذاکرات آژانس مربوط می‌دانند.