تردید معامله‌گران و اوج گرفتن شایعات بازار

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی روز گذشته در حالی برگزار شد که همچنان نوسان قیمت‌ها در پس نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در بازار جریان دارد.

از این رو ترس از مبادله برخی از محصولات پتروشیمی روز گذشته، معامله‌گران بسیاری را درگیر کرد و در نتیجه تردید برای خرید محصولاتی چون ۲۱۰۲، پی وی سی ۶۵ اروند، kj ۲۲۰ سبب شد تا این کالاها رقابت ۳ درصدی را تجربه نکنند. در همین حال زمزمه آزادسازی رینگ پتروشیمی و لغو محدودیت‌های بورسی در این رینگ نیز در بازار مطرح است؛ علاوه بر آن موضوعی که روز گذشته بیش از پیش بازار را تحت تاثیر قرار داد و به سمت افت قیمت‌ها برد؛ کاهش نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی با شروع ماه جدید است. موضوعی که گفته می‌شود متاثر از افت نرخ دلار در بازار رخ خواهد داد.

البته در روزهای اخیر و پس از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران نوسان در بازار دلار سبب شده تا بازارهای دیگر نیز متاثر از این افت و خیز همواره با نوسان روبه‌رو باشند؛ رخدادی که در روزهای اخیر بازار پتروشیمی را نیز بلاتکلیف و سردرگم کرده است.

به گفته فعالان اقتصادی، تا زمانی که نرخ دلار در بازار تثبیت نشود نمی‌توان انتظار داشت بازار پتروشیمی با تثبیت قیمت‌ها همراه شود. کما اینکه روز گذشته نیز بازار داخل با نوسان زیاد روبه‌رو بود. البته تاجران در این روز می‌گویند: پس از مبادلات بورس، روند قیمت‌ها اندکی نزولی شد و به تبع از آن بازار نیز با سکوت همراه شد.

با این حال مبادلات روز گذشته بازار داخل توسط تجار، ضعیف عنوان شد. این گروه افت و خیز بازار داخل را متاثر از نرخ ارز می‌دانند و معتقدند؛ تثبیت نرخ دلار می‌تواند نوسانات بازار را کنترل کند.

با این حال در این روز محصولاتی همچون ۱۵۴۰، ۷۲۴۰، انبساطی ۳۰۰، ۷۸۱PET، BL۳، ۰۰۷۵، ۰۲۰ و پی‌وی‌سی ۶۵۵۸ با رقابت ۳ درصدی کارگزاران مواجه شدند. به گفته فعالان اقتصادی، تقاضای بالا برای خرید این گروه از محصولات سبب شد تا معامله‌گران برای ثبت رقابت ۳ درصدی برای خرید این محصولات ترغیب شوند. به عقیده فعالان بازار، گریدهای متفاوت PET‌ها به جز ۷۸۱ به دلیل نزدیکی به قیمت‌های بازار و از بین رفتن اختلاف نرخ بازار و بورس آنها، در این روز رقابت اندکی داشتند.

البته عده‌ای از بازاریان می‌گویند: به نظر می‌رسد بازار با برخی از محصولات پتروشیمی اشباع شده و در نتیجه تقاضا نیز کاهش یافته است. علاوه بر این، فاصله قیمتی بورس و بازار برخی از محصولات پتروشیمی کاهش یافته است.

با این حال برخی از معامله‌گران از پیش‌بینی بازار خودداری می‌کنند و در انتظار تثبیت نرخ ارز هستند. اما عده‌ای دیگر با توجه به اشباع برخی از کالاها در بازار داخل، روند بازار را اندکی رو به پایین ارزیابی کرده و می‌گویند: جو بازار داخل در حال حاضر نوسان رو به پایینی را به معامله‌گران القا می‌کند و اگر از لحاظ اقتصادی و سیاسی اتفاق خاصی رخ ندهد، بازار تغییر محسوسی نخواهد داشت.