میثم رادپور- پدرام جهانگیری:* سکه بهار آزادی از اسفندماه سال گذشته روندی رو به نزول را آغاز کرده است. روندی که در روزهای پایانی ماه جاری قوت گرفت. قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طی این ۲ ماه بیش از ۱۴۰ هزار تومان کاهش یافت. چنین کاهش قیمتی را بازار سکه تهران تاکنون تجربه نکرده است. عوامل اصلی تعیین قیمت طلا طی ماه گذشته و جاری زمینه ریزش ارزش این فلز گران‌قیمت را در بازارهای نقدی و آتی کشور فراهم ساخت: قیمت اونس طلای جهانی طی این ۲ ماه از ۱۷۸۰ به ۱۶۴۰ دلار رسید؛ در پی مذاکرات مقامات کشورمان با ۱+۵، قیمت دلار از ۱۹۰۰ به ۱۷۰۰ تومان تنزل یافت و در نهایت عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده از جانب بانک مرکزی کفه عرضه طلا را در بازار سکه تهران سنگین‌تر کرد. برآیند نیروهای کاهنده قیمت طلا طی این ۲ ماه به‌گونه‌ای بود که موجبات کاهش خیره‌کننده قیمت این فلز گران‌قیمت را در بازار طلای تهران فراهم آورد. سکه بهار آزادی که نماینده ۱۳/۸ گرم طلای عیار ۹۰۰است، کاهش قیمت ۱۴۰ هزار تومانی را طی یک دوره ۲ ماهه در کارنامه خود به ثبت رساند. بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا از یک طرف و کاهش نرخ هدف رشد اقتصادی چین به‌عنوان خریدار عمده طلا از طرف دیگر ازعوامل اصلی کاهش قیمت طلای جهانی به دلار بوده‌اند. با بهبود شاخص‌های اقتصادی آمریکا، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در محیط اقتصادی ایالات متحده به ‌گونه‌ای تعدیل‌یافت که خرید طلا در قیمت‌های ۲ ماه گذشته توجیه خود را از دست داد. همزمان با کاهش قدرت اقتصادی خریداران عمده طلا، سمت تقاضا نیز در بازارهای جهانی تضعیف شد. مذاکرات مقامات سیاسی کشورمان با ۱+۵ که در ۲۶ فروردین‌ماه صورت گرفت، افق روشن‌تری از آینده را پیش‌روی صاحبان کسب‌وکار کشور قرار داد. جو مثبت مذاکرات برای بازار ارز تهران کافی بود تا نرخ برابری دلار به ریال را موردتجدیدنظر قرار دهد. هم‌اکنون بازیگران بازار ارز پایه افزایش نرخ ارز را لرزان قلمداد می‌کنند. آنها به خوبی می‌دانند بهبود روابط سیاسی کشور مسیر تقویت اسعار(قیمت) را با بن‌بست مواجه می‌کند.

در همین حال در پی تجدید ارزیابی فعالان بازار ارز، دلار طی چند روز گذشته از ۱۹۰۰ به ۱۷۰۰ تومان کاهش یافت. بازار طلای تهران هم‌اکنون خود را در آستانه هجوم حجم انبوهی سکه طلا می‌بیند. با فرا رسیدن روزهای تحویل، نگرانی‌های بازار از عدم‌تحویل یا تأخیر در تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده کاهش یافته است. نگرانی از فشار ناشی از عرضه سکه‌ها، بازار خرید نقدی سکه بهار آزادی را از رونق انداخته است. در این میان بازیگران بازار ارز نیز می‌دانند که سررسید تحویل کالایی بسیار شبیه ارز فرارسیده است، آنها در واکنش به این نگرانی، خریدهای خود را به روزهای آتی موکول کردند. بازیگران ارز به‌خوبی می‌دانند که طلا جانشین دلار است و اگر عرضه کالای جانشین افزایش یابد، قیمت کالای اصلی کاهش خواهد یافت. به نظر می‌رسد با ادامه عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده قیمت سکه طلا در ماه‌های آتی رمقی برای افزایش نداشته باشد، بنابراین اگر از نوسانات موقت بازار طی چند روز آتی صرف‌نظر کنیم، پیش‌بینی می‌شود...

قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طی ماه‌های آینده در محدوده فعلی نوسان کند. آنچه که می‌تواند صحت این گزاره را مورد تردید قرار دهد، افزایش قیمت محرک‌های طلا به ریال یعنی دلار و طلای جهانی است. اگر به سادگی فرض کنیم که قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آتی دستخوش تغییرات عمده‌ای نمی‌شود، تنها عامل توجیه‌کننده نوسانات قیمت سکه، نرخ دلار خواهد بود. در صورتی که نتایج مذاکرات بعدی ایران با ۱+۵ همچنان نویدبخش باشد، انتظار نمی‌رود قیمت ارز طی ماه‌های آینده شیب مثبت داشته باشد و متعاقبا انتظار نمی‌رود بازار سکه تهران روندی رو به صعود در پیش گیرد.

*کارشناسان بازار طلا