آتی بی تفاوت به تحویل پیش‌فروش
نوسانات بازار ارز، معامله‌گران را گیج کرده است
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه در بازار آتی دیروز با بی‌تفاوتی نسبت به تحویل پیش‌فروش سکه‌های ثبت‌نامی رشد ۵ درصدی را تجربه کرد.

دادوستدهای دیروز بازار آتی به تاثیر از اختلال جزئی در سیستم بانک مرکزی و تاخیر اولیه در تحویل پیش‌فروش سکه‌ها با افزایش قابل توجهی همراه شد؛ این در حالی بود که دستورالعمل‌ها برای پیش‌فروش سکه‌ها پس از اینکه مشکلات مربوط به سیستم حل شد، به بانک‌ها ابلاغ شد.
البته با توجه به بسته شدن بانک‌ها و ادامه تحویل سکه‌ها در امروز رشد قیمت سکه در بازار آتی با دامنه نوسان بیشتری دنبال شد. این در شرایطی است که نوسانات قیمت دلار به حدی بوده که تغییرات آن در عرض روز گذشته نزدیک ۵۰ تومان شد و شاید یکی از دلایل اصلی افت و خیز بازار نقدی و آتی سکه نیز همین نوسانات شدید دلار باشد که دلیل خاصی برای رشد آن ذکر نشده است.
مصطفی عباسی یکی از کارگزاران بورس کالا درباره روند مبادلات روز گذشته بازار سکه (نقدی و آتی) اظهار کرد: با وجود اینکه برخی انتظارات از پیش‌فروش سکه‌های ثبت‌نامی حکایت از این داشت که قیمت‌ها با افت رو به رو خواهد شد، اما به نظر می‌رسد بازار آتی ریزش خود را در روزهای ماقبل انجام داده بود.
عباسی در ادامه افزود: قیمت سکه در بسیاری از سررسیدهای بازار آتی پایین تر از قیمت بازار نقدی است این در شرایطی است که بازار ریزش قیمتی خود را قبلا انجام داده و به همین دلیل افت دوباره قیمت‌ها چندان منطقی به نظر نرسید.
این کارشناس بازار آتی با بیان اینکه کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده با توجه به ریزش آن، اندکی غیرمعمول و به دور از ارزش اقتصادی به نظر می‌رسد، گفت: ترس از ورود حجم زیادی سکه به بازار ریزش شدیدی را طی روزهای گذشته به بازار وارد کرد به همین دلیل اگر تغییرات دلار زیاد نباشد و بازار در همان محدوده باقی بماند، ریزش قیمت‌ها متوقف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در شرایط حاضر نزدیک به کف است و به نظر نمی‌رسد که با موج دیگری از کاهش رو به رو شود، خاطرنشان کرد: معامله‌گران حرفه‌ای در شرایط فعلی با فروش سکه‌هایشان در بازار و گرفتن موقعیت خرید یک قرارداد در بازار آتی نزدیک ۷۰ درصد از مابقی وجه را می‌توانند در امور دیگری سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل افت بیش از حد قیمت سکه در صورت تداوم شرایط کنونی بازار ارز و طلا ارزش اقتصادی ندارد مگر اینکه همچنان که اشاره شد تغییرات خاصی در بازارهای جهانی طلا و ارز داخلی مشاهده شود.
عباسی تصریح کرد: در صورت اینکه پیش‌فروش سکه ادامه داشته باشد روند قیمت در همان محدوده باقی می‌ماند و بازار پس از اینکه کف قیمت‌ها را به خود دید به دنبال آن با ثبات و رکود همراه خواهد شد این در حالی است که ترس از ورود سکه به بازار عامل اصلی افت قیمت‌ها است و اگر خریداران به این نتیجه برسند که با فروش سکه سودی به دست نخواهند آورد و حجم زیادی از سکه پس از دریافت وارد بازار نشود قیمت‌ها دوباره سیر صعودی می‌گیرد.
براساس گفته این کارگزار در صورت اینکه روند پیش‌فروش‌ها به طور کامل قطع شود آن وقت باز هم ممکن است رشد قیمت‌ها ادامه داشته باشد البته این وضعیت به شرایط بازار ارز و بازار جهانی طلا نیز بستگی دارد.
این کارشناس بازار آتی مذاکرات گروه 1+5 با ایران و از سویی تحویل پیش‌فروش سکه‌های ثبت‌نامی را فاکتورهای تاثیرگذار روی بازار دانست و افزود: به نظر من ریزش قیمت‌ها در شرایطی که بازار بداند به کف رسیده متوقف می‌شود و بعد از آن بسته به وضعیت نرخ دلار و سایر پارامترهای تاثیرگذار نوسانی خواهد بود این در شرایطی است که دورنمای بلندمدت طلا همچنان صعودی است، اما نکته این است که بازگشت قیمت‌ها همانند سال گذشته با شدت بیشتری صورت نخواهد گرفت و ممکن است دامنه نوسانات کاهش پیدا کند.
عباسی در ادامه درباره اینکه وجه تضمین چه تاثیری روی روند مبادلات خواهد گذاشت؟ گفت: وجه تضمین از دو جهت ریسک کارگزاران و منافع سرمایه‌گذار قابل بررسی است؛ در شرایطی که میزان وجه تضمین بالا باشد ریسک شرکت‌های کارگزاری تا حدود زیادی پوشش داده می‌شود همچنان که در شرایط کنونی رضایت این شرکت‌ها را در پی داشته است.
وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: این در حالی است که در صورت اینکه میزان وجه تضمین پایین باشد اهرم برای رونق معاملات کاهش پیدا می‌کند و مشتریان بیشتر ترجیح می‌دهند به جای اینکه حجم زیادی از نقدینگی را وارد این بازار کنند بهتر است در بازارهای دیگر همچون سهام سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد مدیریت بورس کالا باید مکانیزمی طراحی کند که هم بتواند ریسک شرکت‌های کارگزاری را پوشش دهد هم اینکه منافع سرمایه‌گذاران را در نظر بگیرد.
روند مبادلات بازار آتی روز گذشته برخلاف پیش‌بینی‌ها رفتار متفاوتی نسبت به تحویل پیش‌فروش سکه‌های ثبت‌نامی داشت؛ قیمت سکه اردیبهشت‌ماه با افت ۷۰/۱ درصد در مبادلات صبح و رشد ۸۵/۳ درصد در بعد از ظهر در محدوده ۶۵۷ تا ۶۹۰ هزار تومان، سکه خردادماه با افت ۱۸/۱ درصد در مبادلات صبح و رشد ۸۶/۴ درصد در بعد از ظهر در محدوده ۶۶۶ تا ۶۹۹ هزار تومان، سکه تیرماه با افت ۸۰/۱ درصد در مبادلات صبح و رشد ۸۰/۴ درصد در بعد از ظهر در محدوده ۶۶۹ تا ۷۱۵ هزار تومان و سکه مردادماه با ۸۰/۲ درصد افت در مبادلات صبح و ۹۹/۴ درصد در مبادلات بعد از ظهر در محدوده ۶۸۰ تا ۷۳۴ هزار تومان قرار گرفت.