قیمت سکه در بازار آتی کاهش 7 درصدی را تجربه کرد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه در بازار آتی طی هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل با رشد نزدیک ۵۰ درصد مواجه شد این در حالی بود که قیمت تسویه سکه در سررسیدها افت بیش از ۷ درصد را نیز تجربه کرد.

طلا در روز پایانی تغییر می‌کند؟
روند مبادلات طلا در بازارهای جهانی طی اوایل هفته کاری با نوسان اندکی دنبال شد این در حالی است که از روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت طلا به تاثیر از تضعیف نرخ دلار با رشد محسوسی همراه بود. کارشناسان با اشاره به گزارش ناامیدکننده ماهانه فدرال رزرو در رابطه با وضعیت بازار کار از رشد قیمت طلای جهانی به عنوان دور جدیدی از روند صعودی نام می‌بردند. اما از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی قیمت طلا در روز پایانی می‌توان به اعلام نرخ شاخص مصرف‌کنندگان، نرخ تورم ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کنندگان در ایالات‌متحده، اعلام نرخ تورم ماهانه شاخص قیمت مواد اولیه تولید‌کنندگان در انگلیس، سلسله گزارش‌های منتشر شده چین در رابطه با نرخ رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی، انتشار بیانیه نشست کمیته سیاست‌های پولی ژاپن، گزارش مثبت اشتغال استرالیا و سخنرانی دیشب رییس فدرال رزرو اشاره کرد.
براساس گفته برخی کارشناسان، موضوع اقتصاد چین و کاهش تقاضاها از سوی این کشور با توجه به نرخ رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی یکی از تاثیرگذار‌ترین پارامترهای کاهشی سطح تقاضای جهانی بوده، در این میان به موضوع کاهش محسوس تقاضای طلا در هند نیز به عنوان یکی دیگر از بزرگ‌ترین متقاضیان طلا در جهان باید اشاره کرد. به نظر می‌رسد در اروپا مشکلات بدهی بلوک منطقه یورو همچنان ادامه دارد این در حالی است که درگیری اصلی بانک مرکزی اروپا موضوع خرید اوراق قرضه کشورهای بدهکار است که همچنان تضعیف ارزش یورو را در پی داشته است. تحلیلگران معتقدند با توجه به سیاست‌های پولی فدرال رزرو که احتمال تزریق نقدینگی (برنامه‌های پولی معروف به QE3) به بازارها را مطرح کرده می‌توان شاهد تغییرات اساسی در بازار طلا بود؛ در صورت اینکه تزریق نقدینگی‌ها به بازار انجام شود آن وقت مبادلات طلا با افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران مواجه خواهد شد، این در حالی است که عدم تزریق نقدینگی در کاهش قیمت طلا بسیار موثر خواهد بود. البته در کنار این اتفاقات باید به موضوع تولید سالانه طلا در جهان نیز اشاره کرد؛ انتشار سلسله گزارش‌هایی پیرامون تولید طلا در جهان از سوی شرکت‌های بزرگ همچون Eldorado (شرکت بین‌المللی توسعه و اکتشاف طلا در ونکوور کانادا)، شرکت Gold Nevada (شرکت بزرگ اکتشاف طلا در ایالات‌متحده) و شرکت Centamin (شرکت اکتشاف مواد معدنی مصری) و اشاره به رشد سالانه تولید و اکتشاف طلا از سوی این شرکت‌ها حاکی از آن خواهد بود که عرضه‌ها در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.
سکه امروز چند؟
در بازارهای داخلی روند مبادلات با نوسان قیمتی رو به پایینی همراه شد؛ تحرکات مثبت و منفی دلار به دلایل متعدد داخلی و متاثر از مذاکرات روز 26 فروردین‌ماه گروه 1+5 با ایران و از سویی تاکید بانک مرکزی و مسوولان این نهاد بر تحویل پیش‌فروش‌های سکه در روز 29 فروردین‌ماه باعث شده دورنمای کوتاه مدت قیمت سکه (حداکثر تا پایان فروردین‌ماه) نزولی باشد. البته موضوع خرید سکه توسط طلا فروشان به منظور استفاده از میزان طلای موجود در آن و گمانه‌زنی مبنی بر رشد تقاضا در روزهای پایانی هفته گذشته توانست تحرکات مثبتی را در بازار به وجود بیاورد.
معامله‌گران معتقدند بازار داخلی طی هفته گذشته به دلیل نبود اطلاعات و اخبار خاصی که روی روند دادوستدها تاثیر بگذارد از بازارهای جهانی تاثیر گرفت این در شرایطی است که بحث ممنوعیت ثبت سفارش توسط ایران برای کشورهای اروپایی در پی اقدامات یک‌جانبه کشورهای منطقه یورو می‌تواند روی قیمت دلار و روند مبادلات امروز تاثیر گذار باشد. البته بازار امروز بیشتر متاثر از مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در رابطه با انرژی صلح آمیز هسته‌ای کشورمان حرکت خواهد کرد. تاکید بیشتر سرمایه‌گذاران از روند قیمت‌ها در بازار داخلی با توجه به تحویل سکه‌های پیش فروش نزولی است. نباید این موضوع را فراموش کرد که بسته شدن قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌تواند تحرکات متفاوتی را در بازار به وجود بیاورد.
آتی و نظرات متفاوت از آینده
بازار آتی بورس کالای ایران در شرایطی هفته گذشته را به عنوان سومین هفته کاری فصل بهار پشت سر گذاشت که شاهد تغییرات متفاوتی بود؛ نظرات مختلف بازیگران بازار از دورنمای بازار باعث شد موقعیت‌های خرید و فروش در بازار جابه‌جا شود. عده‌ای بر این باورند با توجه به اینکه تحویل پیش فروش سکه‌های بانک مرکزی به طور جدی از سوی این بانک پیگیری می‌شود، احتمال دادن سکه‌ها به همه ثبت‌نام‌کنندگان قوت گرفته و از سویی مذاکرات هسته‌ای در روز ۲۹ فروردین‌ماه هم به احتمال زیاد به دور بعد در بغداد کشیده شود به همین دلیل دورنمای بازار همچنان نزولی است. این در شرایطی است که تصمیمات بانک مرکزی در قبال تثبیت بازار ارز و سکه می‌تواند در روند قیمت دلار و سکه تاثیر گذار باشد. عده‌ای دیگر بر این باورند دورنمای بازار در کوتاه مدت نزولی است، اما چشم‌اندازها همچنین صعودی است؛ صعود قیمت طلای جهانی، نتایج مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران و از سویی تحویل سری‌های بعد تحویل سکه به ثبت‌نام‌کنندگان از جمله دلایلی است که می‌تواند در صعودی شدن قیمت طلا تاثیرگذار باشد.
بازار آتی در روز دوشنبه هفته گذشته شاهد دو اتفاق مهم بود؛ ورود سررسیدهای جدید مردادماه به بازار و استقبال بی سابقه نسبت به معامله این سررسید و از سویی کاهش وجه تضمین اولیه به 2 میلیون و 550 هزار تومان (براساس مصوبه جدید بورس کالا در صورت اینکه 5 روز متوالی روند بازار افزایشی باشد قیمت‌ها یکصد و 50 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند این در حالی است در صورت اینکه سیر نزولی قیمت‌ها به صورت متوالی 15 روز کاری باشد وجه تضمین با افت یکصد و 50 هزار تومان مواجه خواهد شد.) باعث شد نشانه‌های مثبتی برای رونق گرفتن معاملات به چشم بخورد. براساس گفته تحلیلگران در شرایط فعلی معامله‌گران منتظر حرکت بازار نقدی و از سویی نتایج مذاکرات گروه 1+5 با ایران هستند تا بتوانند پیش‌بینی‌های کوتاه مدت خود را ارائه دهند. البته تحویل سری اول پیش فروش سکه‌های ثبت‌نامی از سوی بانک مرکزی می‌تواند سیر نزولی بازار را تثبیت کند. در مجموع در مبادلات بازار طی 7 روز کاری هفته گذشته 46 هزار و 363 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 617 میلیارد و 817 میلیون و 500 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب با 67/51 و 19/48 درصد رشد مواجه شد. روند معاملات در هر یک از سررسیدها متفاوت بود؛ برای سررسید فروردین‌ماه 324 قرارداد به ارزش 23 میلیارد و 364 میلیون و 350 هزار ریال، سررسید اردیبهشت‌ماه 2 هزار و 446 قرارداد به ارزش 177 میلیارد و 915 میلیون و 180 هزار ریال، سررسید خردادماه 875 قرارداد به ارزش 55 میلیارد و 972 میلیون و 310 هزار ریال، سررسید تیرماه با 40 هزار و 276 قرارداد (87 درصد کل حجم معاملات) به ارزش 3 تریلیون و 166 میلیارد و 210 میلیون و 620 هزار ریال (88 درصد کل ارزش مبادلات) و سررسید مردادماه 2 هزار و 442 قرارداد به ارزش 194 میلیارد و 355 میلیون و 40 هزار ریال معامله شد.
روند قیمت‌ها برخلاف حجم و ارزش مبادلات در بازار در روز پنج شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه بیشتر نزولی بود؛ به طوری که قیمت تسویه سکه فروردین‌ماه ۱۶ هزار و ۹۶۰ تومان (۷۲/۲ درصد)، سکه اردیبهشت‌ماه ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان (۳ درصد)، سکه خردادماه ۴۴ هزار و ۳۰۰ تومان (۶۵/۵ درصد)، سکه تیرماه ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان (۷۲/۷ درصد) و سکه مردادماه ۵۵ هزار و ۱۰۰ تومان (۶/۶ درصد) کاهش داشت.