گروه بورس کالا - فروش ورق‌های مبارکه در بورس کالا نیز همانند معاملات مقاطع با محدودیت قیمتی و بدون رقابت انجام شد و فقط نرخ گالوانیزه، قلع اندود و ورق سرد B افزایش یافت.

بر اساس این گزارش در معاملات دیروز ورق سرد B با نرخ ۱۰۷۱۹ ریال معامله شد که ۳۱۲ ریال بالاتر از قیمت‌های قبلی بود. ورق گالوانیزه هم با نرخ ۱۳۵۰۳ ریال فروش رفت که ۳۹۳ ریال بالاتر از نرخ قبل معامله شد. ورق قلع اندود هم با نرخ ۱۲۰۷۸ ریال فروش رفت که ۳۵۲ ریال بالاتر معامله شد، اما ورق گرم C ، ۹۴۷۶ ریال معامله شد و ورق گرم B هم ۹۱۶۷ ریال و ورق سرد B نیز ۱۰۷۱۹ ریال فروش رفت که تغییری نسبت به نرخ‌های قبلی نداشت.

ورق گرم C در این روز ۲۱ هزار و ۱۸۰ تن، ورق گرم B در دو سبد ۲۱ هزار و ۶۳۰ تن و ۱۰ هزار و ۸۹۰ تنی معامله شد.

ورق سرد B نیزدر دو سبد ۱۰ هزار و ۵۸۰ تن و ۵ هزار و ۲۰۰ تنی معامله شد.

گالوانیزه ۲ هزار و ۲۰۰ تن و ورق قلع اندود ۴۰۰تن معامله شد.

این محدودیت‌های قیمتی در حالی در بازار ورق به کار گرفته شد که گفته می‌شود نرخ‌های بازار وارداتی نیز در همین حدود است، اما از آنجا که محدودیت قیمتی فقط در معاملات بورس در نظر گرفته می‌شود و کنترل بر مراحل بعدی بازار وجود ندارد در نتیجه بسیاری از کارشناسان بازار این محدودیت را به خصوص در بازار ورق، غیر اصولی می‌دانند؛ چرا که تنها باعث می‌شود سودهای غیر منطقی به معامله‌گران بعدی برسد و تولیدکننده از افزایش قیمت‌ها و سود حاصل از آن بی‌نصیب شود.به گفته معامله‌گران بازار ورق، تنها راه برای منطقی شدن بازار ورق این است که معاملات بدون محدودیت قیمتی و محدودیت تناژی انجام شده و تقسیم به نسبت نیز حذف شود.به گفته یکی از فعالان بازار در حال حاضر کنترل قیمتی فقط در بورس وجود دارد و در مراحل دیگر انجام نمی‌شود در نتیجه سودی را از مبارکه گرفته و در بازار توزیع می‌کنند از سویی در شرایطی که نرخ ارز ثبات دارد این محدودیت‌ها احتمال قاچاق کالا به دیگر کشورها را ایجاد می‌کند اما مهم‌تر از آن این است که انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کم می‌شود. به گفته وی برای مثال وقتی قرار است تا سال‌های آتی حجم تولید فولاد در کشور به ۵۵ میلیون تن برسد باید انگیزه تولید هم به‌‌وجود آورد، اما با این محدودیت قیمتی نمی‌توان سرمایه‌گذار را تشویق کرد تا چندین هزار میلیارد سرمایه‌گذاری کند.

اما نکته مهم‌تری که در مورد بازار ورق وجود دارد کاهش حجم واردات است که با محدود کردن قیمت در بازار داخل نمی‌توان آن را افزایش داد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار نیز معتقد است بازار ورق در هیچ بورسی به این شکل معامله نمی‌شود حتی در بورس لندن؛ از این رو یا باید ورق به طور مستقیم به کارخانه‌های صنعتی عرضه شود یا اینکه اگر قرار است بورسی باشد باید بدون محدودیت تناژ و تقسیم به نسبت و محدودیت قیمتی معامله شود.