مرکز خدمات فولاد ایران- تولید فولاد خام آمریکا برای سومین هفته متوالی صعودی بود. انجمن آهن و فولاد آمریکا اظهار کرده تولید فولاد هفته قبل ۷/۰ درصد بالا رفته به ۹۴/۱ میلیون شورت تن رسید و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱ معادل ۱/۹ درصد بالاتر بود. نرخ بهره وری کارخانه‌ها نیز ۶/۷۸ درصد بود که ۵/۰ درصد نسبت به هفته قبل افت داشت. از ابتدای سال تاکنون ۴/۱۳ میلیون شورت تن فولاد خام در آمریکا تولید شده که ۹/۶ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و نرخ بهره‌وری ۲/۷۷ درصد بوده است. بازار فولاد چین رو به صعود

از سوی دیگر در ۱۰ روز نخست فوریه تولید فولاد خام چین ۹/۱ درصد نسبت به ۶۷/۱ میلیون تن در روز اواخر ژانویه بالا رفته به ۷۰۵/۱ میلیون تن در روز رسید. گرچه سطح تولید پایین بوده ولی چون تقاضای نهایی بهبود ندارد موجودی بازار پس از تعطیلات سال نو بالاتر رفته است. از این رو انتظار می‌رود قیمت فولاد در چین هفته‌های آتی در نوسان باشد. موجودی ورق گرم، سرد، تخت و میلگرد و مفتول در ۲۶ شهر اصلی چین به حدود ۱۹میلیون تن رسیده که نسبت به ژانویه ۲۵/۵ میلیون تن و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۹۷ هزار تن بالاتر است. بعید است تا پایان فوریه و اوایل مارس تقاضای نهایی بهبودی داشته باشد، از این رو موجودی بازار در این مدت روندی صعودی خواهد داشت که چه بسا همین امر نیز بر قیمت فولاد تاثیر گذار شده و افت قیمت بیشتر در انتظار بازار باشد. البته فعالان بازار احتمال سقوط قیمت‌ها را بعید می‌دانند؛ چون تولید فولاد تحت کنترل است و تقاضا از ژانویه و فوریه بدتر نمی‌شود.

افزایش امید اروپا به رشد قیمت فولاد

همچنین در تازه‌ترین نظرسنجی استیل ایندکس تعداد اروپایی‌های موافق بهبود قیمت فولاد در سه ماه آتی تقریبا به ۵۰ درصد افزایش یافت. در آمریکای شمالی جو بازار از اروپا ضعیف تر بود. در آمریکا نیمی‌از شرکت کنندگان در انتظار رشد تقاضا بودند، ولی در اروپا درصد کمتری به افزایش قیمت امیدوار بودند. ۴۹ درصد اروپایی‌ها با ۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل رشد قیمت را پیش بینی کردند و ۲۸ درصد در انتظار افت قیمت‌ها در سه ماه آتی بودند. در آمریکای شمالی ۶۴ درصد در انتظار افت قیمت و ۱۸ درصد در انتظار ثبات آن بودند همچنین ۱۸ درصد رشد قیمت را پیش‌بینی کردند. ۴۱ درصد حاضرین در نظرسنجی در سطح جهان از رشد قیمت و ۲۲ درصد از ثبات آن خبر دادند و ۳۷ درصد در انتظار کاهش قیمت فولاد در سه ماه آتی بودند. بین شرکت‌های آمریکایی حاضر در نظرسنجی، ۵۳ درصد منتظر رشد فروش خود بودند که ۳ درصد بهبود داشت و ۴۱ درصد در انتظار ثبات تقاضا بودند. ۲۱ درصد اروپایی‌ها نیز رشد تقاضا و ۵۲ درصد ثبات آن را پیش بینی کردند.

۳۱ درصد از شرکت‌های آمریکایی حاضر در نظرسنجی از افزایش موجودی فولاد خود نسبت به یک هفته قبل خبر دادند و ۴۴ درصد موجودیشان کاهش داشت. در سطح جهان ۲۲ درصد موجودیشان بالا رفته بود و ۴۷ درصد از ثبات آن خبر دادند. بین شرکت‌های اروپایی ۳۲ درصد موجودی فولادشان کاهش داشت و ۵۲ درصد از ثبات آن خبر دادند.

افزایش قدرت رقابت اقتصادهای نوظهور

این در حالی است که فولادسازان آمریکایی و سایر تولید کنندگان صنایع در آمریکا سال‌های آتی با رقابت بیشتری از جانب بازار‌های جهانی روبه‌رو خواهند بود دیگر نقش فعال تنها مختص به رقبای همیشگی در آسیا و آمریکای لاتین نیست. البته چین، هند و برزیل همچنان نقش موثری بر اقتصاد جهان دارند. از طرفی باید منتظر اثرگذاری اقتصادهای نوظهوری از آفریقا، ترکیه و برخی کشور‌های دیگر اروپایی و آسیایی بود. دیگر تنها آمریکا موتور محرک اقتصاد جهان نیست. ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی در سطح جهان توسط اقتصادهای نوظهور است و هیچ دوره‌ای در تاریخ وجود ندارد که در چنین مدت زمان کوتاهی این تعداد مصرف کنندگان جدید با قدرت خرید بالا وجود داشته باشند.