گروه بورس کالا- سردار خالدی: مبادلات بازار آتی سکه طی هفته گذشته با نوسان اندکی پشت سر گذاشته شد. این در حالی است که برخی اعتقاد دارند معاملات این بازار با روند منطقی حرکت می‌کند.

چشم‌انداز مثبت از طلای جهانی
مبادلات طلا در بازارهای جهانی در شرایطی ابتدای هفته گذشته نوسان اندکی داشت که در سه روز پایانی هفته با شیب مثبتی همراه شد. پس از تصویب بسته نجات یونان در جلسه 20 فوریه و از سویی کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها در چین، به تدریج قیمت طلا در بازارهای جهانی با نوسان رو به بالایی مواجه شد. این در حالی بود که پس از صحبت‌های اوباما درباره سیاست‌های مربوط به اشتغال و وضعیت کلی اقتصاد، کم کم نشانه‌هایی مبنی بر افزایش تقاضا در بازار مشاهده شد؛ براساس گفته تحلیلگران، طلا به عنوان دارایی مطمئن و از سویی به عنوان پرچین تورمی با موقعیت‌های خرید همراه شده است؛ خرید طلا توسط یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایالات متحده (Spider) یکی از مهم‌ترین پارامترهایی بوده که دادوستدها را تحت‌تاثیر قرار داده است. این در حالی است که تقاضاهای فیزیکی چین برای طلا و بالا رفتن سطح تقاضا در این کشور نسبت به تقاضای هندوستان، قیمت‌ها را با تکانه‌های مثبتی مواجه کرد. همچنین انتشار داده‌های منتشر شده پیرامون کاهش نرخ بیکاری در برخی از ایالت‌های مختلف آمریکا، بازیابی وضعیت مسکن در این کشور و بهبود وضعیت کسب‌وکار در آلمان از مهم‌ترین پارامترهایی بود که دادوستد دلار و یورو را با تغییر همراه کرد. البته موضوع کاهش رتبه اعتباری یونان توسط موسسه فیچ و ابراز رضایت صندوق بین‌المللی پول مبنی بر ارائه بسته دوم نجات مالی به یونان توسط اتحادیه اروپا نیز دادوستدها را تحت تاثیر قرار داد. به نظر برخی تکنیکالیست‌ها به زودی در آینده بسیار نزدیک می‌توان شاهد رسیدن نرخ طلا به سطح یک هزار و 800 دلار به ازای هر اونس بود؛ زیرا با توجه به مسائل ژئوپلتیک و از سویی وضعیت بازار نفت می‌توان همچنان تکانه‌های مثبتی در بازار طلا را مشاهده کرد.
بازار همچنان با نوسان اندک
معاملات سکه در بازار نقدی برخلاف بازارهای جهانی با نوسان اندکی در بازارهای داخلی همراه شد. این در حالی است که به دلیل تزریق دلار به بازارهای داخلی و از سویی بحث پیش‌فروش سکه بازارها در مسیر آرامی قرار گرفتند؛ انتشار اوراق گواهی مشارکت و گواهی سپرده با سود 20 درصد و خروج حجم نسبتا محسوس نقدینگی‌ها از بازار سکه و طلا به سمت بانک‌ها و اوراق سرمایه گذاری به تاثیر از افزایش نرخ سود بانکی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی روند مبادلات بوده است. تحلیلگران معتقدند موضوع انتخابات هم روی بازار تاثیر گذاشته و به احتمال زیاد اگر خبر یا گزارش خاصی منتشر نشود بازار طی هفته پیش رو با نوسان طبیعی اندکی در همان محدوده پیگیری خواهد شد. برای بعد از انتخابات نیز روایت‌های مختلفی وجود دارد؛ در حالی که برخی معتقدند بازار به تاثیر از عرف سالانه در فصل خرید(اسفندماه) شاهد تقاضای رو به بالا خواهد بود که برخی دیگر کاهش سطح تقاضاها را از مهم‌ترین اتفاقات بعد از انتخابات تلقی می‌کنند. اما در هفته پیش رو علاوه بر موضوع پیش فروش‌ها که معامله‌گران همچنان نیم نگاهی به آن دارند کاهش روزهای حراج سکه بانک کارگشایی به سه روز در هفته از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار روی روند دادوستدها خواهد بود، هرچند در این میان نباید رشد قیمت طلای جهانی را فراموش کرد.
روایت‌های مختلف از بازار آتی
معاملات بازار آتی با افت و خیز اندکی هفته گذشته را سپری کرد. در حالی که تا روز پنج‌شنبه شیب قیمت‌ها به سمت پایین و دامنه نوسانات در محدوده 1 تا 3 درصد دنبال شد. از روز پنج شنبه به تاثیر از تکانه‌های مثبت بازار نقدی و افزایش قیمت طلای جهانی، نزدیک یک درصد رشد قیمت را مشاهده کرد. عده‌ای از تحلیلگران معتقدند در حالی که طی یک ماه اخیر به دلیل نوسانات بازار همواره یک طرف ریسک بسته بود و بسیاری از معامله‌گران بدون انجام کار خاصی سود نسبتا بالایی را به دست می‌آوردند که طی هفته گذشته از روز یکشنبه بازار تا حدودی هوشمندانه شده و نسبت به اتفاقات افتاده در بازارهای داخلی و جهانی با حرکت منطقی و عاقلانه‌ای رو به رو شده است. به نظر این عده از کارشناسان، بانک مرکزی می‌تواند از بازار آتی به عنوان یکی از ابزارهای کنترلی قیمت‌ها بیشترین استفاده را از این وضعیت ببرد. این در شرایطی است که برخی دیگر بر این باورند با توجه به شایعات منتشر شده پیرامون تغییر روند معاملات بازار آتی و از سویی نداشتن آینده روشن و ابهام در آن، دادوستدها تا حدودی کند شده و از میزان حجم مبادلات نیز کاسته شده است. البته نباید افزایش وجه تضمین اولیه به 2 میلیون و 700 هزار تومان را به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کاهش بازیگران بازار از یاد برد.
معامله‌گران بر این باورند بازار در هفته پیش رو نوسان رو به بالایی را تجربه خواهد کرد اما دامنه این نوسان همانند هفته گذشته اندک خواهد بود؛ در مجموع در بازار آتی ۳۰ هزار و ۴۲۱ قرارداد به ارزش ۳ تریلیون و ۱۶۴ میلیون و ۷۸۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب با افت ۵۴/۱۴ درصدی و رشد ۷۵/۰ درصدی رو به رو بود. به نظر می‌آید با توجه به بیشترشدن تعداد سررسیدها و از سویی نوسان اندک قیمت‌ها ارزش مبادلات با سیر صعودی مواجه شد اما به دلیل اینکه از تعداد بازیگران بازار آتی بورس کالا کاسته شده، حجم مبادلات نسبت به هفته ماقبل نوسان رو به پایینی داشت؛ به طوری‌که برای سکه اسفندماه یک هزار و ۲۳۷ قرارداد به ارزش ۱۰۴ میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۸۸۰ هزار ریال، سکه فروردین ماه ۲۹۱ قرارداد به ارزش ۲۵ میلیارد و ۵۱۲ میلیون ریال، سکه‌های اردیبهشت ماه ۳ هزار و ۵۹۱ قرارداد به ارزش ۴۵۵ میلیارد و ۱۳ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال، سکه‌های خردادماه ۱۶۵ قرارداد به ارزش ۱۵ میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۳۰ هزار ریال و سکه‌های تیرماه ۲۵ هزار و ۱۳۷ قرارداد به ارزش ۲ تریلیون و ۳۹۹ میلیارد و ۹۶۸ میلیون و ۷۸۰ هزار ریال معامله شد.
روند قیمت‌ها در بازار طی هفته گذشته نیز نوسان اندکی داشت. به جز سررسید خردادماه که در روز پنج شنبه نسبت به روز ابتدایی معاملاتی با رشد 63 تومان همراه شده بود سایر سررسیدها نوسان اندک رو به پایینی را تجربه کردند؛ سکه اسفندماه 15 هزار و 400 تومان، سکه فروردین‌ماه 9 هزار و 400 تومان، سکه اردیبهشت ماه 6 هزار تومان و سکه‌های تیرماه با بیشترین میزان 16 هزار و 800 تومان افت قیمت داشتند.