گروه بورس کالا - قیمت فولاد در هفته گذشته علاوه بر کاهش در بازار‌های جهانی، در بازار داخلی نیز با کاهش مواجه شد و فقط نوسان نرخ ارز بود که در پایان هفته معاملات را تا حدودی رونق بخشید. از آنجا که در آستانه پایان سال قرار داریم بعید است که روند قیمت‌ها افزایشی شود و این موضوع از حجم تقاضا‌ها کاسته و قیمت‌ها نشان می‌دهد کارخانه‌ها نیز در حال فروش محصولات خود با حداقل سود ممکن هستند. سایت مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی نوسان و اتفاق‌های بازار پرداخته که در ادامه می‌خوانید. کاهش قیمت جهانی بیلت

هفته گذشته در بازار صادرات بیلت سی آی اس قیمت درخواستی ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار هر تن فوب پیشنهاد شد که البته مورد قبول واقع نشد، ولی بازار را تحت فشار قرار داد. در کل نسبت به اوایل ژانویه تا ۵۰ دلار افت قیمت دیده شده است.

بیلت سی آی اس ۶۲۰ دلار هر تن سی اف آر عربستان شنیده شد. بلاروس بیلت را در ۵۶۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه عرضه می‌کند، ولی خریداری نداشته است.

در بازار داخلی ترکیه بیلت ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. بیلت سی آی اس تحویل ماه مارس در ۵۸۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه خریداری شد تجار بین‌المللی در این منطقه توجه بیشتری به خریداران عربستانی دارند که اخیرا فعال شده‌اند. بازار بیلت خاور دور بهبود یافته ولی قیمت‌ها نسبت به ده روز قبل تغییری نکرده است. این روز‌ها ۶۳۵ دلار سی اف آر ‌اندونزی و ۶۲۵ تا ۶۳۰ دلار سی اف آر تایلند و فیلیپین قیمت‌های رایج بازار است. فعالان بازار منتظر افزایش بیشتر فعالیت این منطقه هستند. در‌ اندونزی واردکننده‌ها ۶۲۵ تا ۶۳۰ دلار سی اف آر درخواست خرید می‌دهند. بیلت سی آی اس در ۶۲۰ دلار سی اف آر هم معامله شده است.

در چین قیمت بیلت نوسان داشت، ولی در کل از ۵۸۱ دلار هفته قبل آن در پایان هفته به ۵۸۵ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. انتظار می‌رود در همین سطح بماند چون بازار فولاد خیلی فعال نیست.

در هفته مورد بررسی متوسط قیمت بیلت در بورس لندن به ۴۹۶ دلار در هر تن رسید در حالی که هفته قبل آن ۵۱۴ دلار در هر تن بود.

شمش داخلی ۵۰ تومان ارزان‌تر از وارداتی

در بازار فولاد ایران نیز بیلت هفته آرامی‌را پشت سر گذاشت که رکود بازار مقاطع دلیل اصلی آن بود. از شنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی در قیمت ۹۹۵ تا یک هزار و ۵ تومان گفته می‌شد. معاملات در حجم پایین بود و بازار در رکود. به همین علت روزسه‌شنبه قیمت از هر کیلو ۱۰۰۰ تومان به بالا در بازار شنیده می‌شد.روز چهارشنبه با تقویت دلار، قیمت بیلت هم بالا رفت و تا یک هزار و ۱۵ تومان هر کیلو هم شنیده شد ولی باز هم حجم معاملات کم بود. علت این است که حاشیه سود تولیدکننده میلگرد و مقاطع زیاد نیست. متوسط قیمت فروش میلگرد در بازار با احتساب ۱۲۰ تومان هر کیلو تفاوت قیمت میلگرد با بیلت، یک هزار و ۱۵۰ تومان بود.

بعضی از تولیدکننده‌ها به شمش‌های داخلی روی آورده‌اند که قیمت آنها ۲۰ تا ۵۰ تومان از نوع وارداتی ارزان‌تر است. این به رونق تولیدات داخلی کمک می‌کند و در شرایط کسادی و ضعف تقاضای بازار یک نقطه قوت است.

فقط بازار میلگرد آسیای شرقی مثبت بود

بازار میلگرد ترکیه خیلی تغییر نداشت. میلگرد تولید فوریه ۶۵۰ دلار هر تن فوب بود، مصر در ۶۵۰ دلار سی اف آر هفته اخیر درخواست خرید داده است. میلگرد ترکیه به امارات در ۶۶۵ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده و به آمریکا در ۶۸۰ دلار سی اف آر است.

در بازار میلگرد سی آی اس قیمت صادراتی ۲۰ تا ۲۵ دلار افت داشت. اوکراین به لبنان میلگرد را در ۶۶۰ دلار سی اف آر عرضه کرده که زیر قیمت پیشنهادی ترکیه به منطقه است.

قیمت میلگرد در آلمان هفته گذشته ۵ تا ۱۰ یورو در هر تن افت داشته به ۵۶۰ تا ۵۷۰ یورو در هر تن رسیده است؛ چرا که شرایط جوی زمستان برخی فعالیت‌های ساختمانی را متوقف کرده است.

البته افت قیمت قراضه نیز اثرگذار بوده است. قیمت میلگرد صادراتی جنوب اروپا نسبت به اواسط ژانویه ۱۰ تا ۱۵ یورو در هر تن کاهش داشته به ۵۱۰ تا ۵۲۰ یورو هر تن فوب رسیده است. در آمریکا با افت قیمت پایه قراضه خرد شده انتظار افت قیمت ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر شورت تن قیمت مفتول می‌رود. در چین قیمت میلگرد در بورس شانگهای ۶۸۹ دلار در هر تن و نسبتا صعودی بود. در بازار نقدی چین ۳ تا ۵ دلار افت قیمت مشاهده شده به ۶۵۳ تا ۶۵۸ دلار هرتن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.

در بازار داخلی کره قیمت میلگرد ۵/۸ تا ۱۷ دلار نسبت به ژانویه بالا رفته و به ۷۳۹ تا ۷۴۸ دلار رسید. میلگرد کره ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار سی اف آر سنگاپور بود و محصول چین ۶۳۰ دلار سی اف آر از جانب تجار و از جانب کارخانه‌ها ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار سی اف آر بود.

در امارات قیمت داخلی ۷۰۰ دلار بود، البته محموله‌های تحویل فوریه ۶۷۵ تا ۶۸۵ بوده و عرضه زیاد است و بر بازار فشار آورده.

فروش کارخانه‌ها با سود حداقل

مقاطع در بازار ایران نیز از روز شنبه روند نزولی داشت. میلگرد ۱۵ تومان افت کرد، تیرآهن تا هر کیلو ۳۰ تومان و نبشی و ناودانی بین ۴۰ تا ۵۰ تومان کاهش قیمت داشت.

اما از روز چهارشنبه با تغییر ارزش دلار قیمت‌ها بالا رفت. میانگین قیمت میلگرد آجدار گروه ملی که روز شنبه یک هزار و ۱۵۰ تومان بود آخر هفته یک هزار و ۱۷۰ تومان شد. متوسط قیمت میلگرد در اصفهان روز شنبه یک هزار و ۱۶۷ تومان بود و تا سه شنبه رو به کاهش داشت، ولی پنج شنبه برعکس به یک هزار و ۱۷۲ تومان رسید. تیرآهن هم که برای سایزهای ۱۴ تا ۱۸ در اصفهان روز شنبه یک هزار و ۱۱۵ تومان بود روزپنج‌شنبه به یک هزار و ۱۶۰ تومان رسید.

عده‌ای معتقدند این روند افزایشی برای هفته آینده با رشد کمتری دنبال خواهد شد؛ چون این هفته مصادف با تعطیلی نسبی واحدهای دولتی بوده است، ولی انتظار افزایش قیمت در سطح وسیع نیست و حداکثر افزایش قیمت ۵۰ تومان در هر کیلو پیش‌بینی شده که عملا ۵ درصد نوسان قیمت است و در واقع بازگشت به قیمت‌های واقعی است؛ چرا که در قیمت‌های فعلی، کارخانه‌ها هیچ سودی ندارند.

شاید با عملیاتی شدن دلار رسمی ‌قیمت مواد اولیه کاهش یابد، ولی این به اوایل سال آینده موکول می‌شود؛ در حالی که یک دیدگاه معتقد است حتی با ورود بیلت در قیمت ارز مرجع، قیمت پایین نخواهد آمد؛ چون حجم واردات بسیار کمتر از تقاضا پیش‌بینی می‌شود. در هر حال از آنجا که قیمت بیلت در خارج روند نزولی آرامی‌ را دارد و تقاضا در ایران به علت نزدیک بودن نوروز محدود است انتظار بالا رفتن قیمت مقاطع منطقی نیست. باید صبر کرد و دید در اسفند و فروردین ماه چه حجمی‌ از بیلت با چه ارزی به کشور وارد می‌شود تا بتوان ارزیابی درستی از بازار مقاطع داشت.

مانور ورق در بازار اروپا

قیمت ورق گرم صادراتی اوکراین هفته گذشته نسبت به ژانویه ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن بالا رفته به ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار هر تن فوب رسید.

در آمریکا برخی کارخانه‌ها ورق گرم را ۷۴۰ دلار هر شورت تن عرضه کرده‌اند، ولی برخی دیگر به دنبال افزایش سهم خود از بازار زیر ۷۰۰ دلار هر شورت تن عرضه می‌کنند. خرید‌ها کم شده و همه به دنبال قیمت‌های ارزان‌ترند. ورق گرم از شرق اروپا اخیرا در ۶۴۰ تا ۶۷۰ دلار هر شورت تن سی اف آر آمریکا عرضه شده و از غرب اروپا ۶۶۰ دلار در هر شورت تن سی اف آر است.در شمال اروپا متوسط قیمت ورق گرم هفته اخیر ۱۱ یورو در هر تن بالا رفته متوسط شاخص قیمت هفتگی ورق گرم در جنوب اروپا ۱۲ یورو در هر تن بالا رفته به ۵۲۹ یورو در هر تن درب کارخانه رسید. ورق گرم تولید آوریل شمال اروپا هفته گذشته تا ۲۵ یورو بالا رفته به ۵۶۰ یورو درب کارخانه رسید. برخی به دنبال ۶۰۰ یورو در هر تن نیز بودند. باید دید مورد قبول واقع می‌شود یا نه. در آلمان ورق گرم ۵۳۰ تا ۵۶۰ یورو در هر تن بود قیمت نقدی بازار واردات ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو تحویل آنتورپ بود. در شمال اروپا ورق گرم روس ۵۱۵ تا ۵۲۴ یورو در هر تن سی اف آر بود و در بازار داخلی ورق گرم در ۵۲۵ تا ۵۳۰ یورو و در جنوب اروپا ۵۳۰ یورو هر تن سی اف آر شنیده شده است.در بازار نقدی چین ورق گرم نوسان داشت در شانگهای ۶۷۶ تا ۶۷۸ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بود که حدود ۲ دلار بالا رفت. ورق گرم صادراتی چین ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفته به ۶۲۵ تا ۶۳۵ دلار هر تن فوب رسید. در آسیا ورق گرم کره ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار فوب و محصول ژاپن ۶۵۰ تا ۶۸۰ دلار هر تن فوب می‌باشد. ورق گرم وارداتی در امارات ۶۷۰ تا ۷۰۰ دلار سی اف آر و در ثبات بود.

ورق‌های انبار به بازار روانه شد

ورق در هفته گذشته روند نزولی داشت. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی روز شنبه یک هزار و۱۰ تومان هر کیلو صحبت می‌شد. روز دوشنبه تا ۹۹۰ تومان هم در بعضی بنادر شمالی شنیده شد، ولی از روزسه‌شنبه به بعد بازار بهتر شد و قیمت تا یک هزار و ۲۰ تومان هم رسید البته عامل اصلی تقاضا نبود. ورق‌های گرم محصول مبارکه تا روز چهارشنبه تا ۲۰ تومان هر کیلو کاهش قیمت دیده شد، ولی از روز چهارشنبه قیمت‌ها بالا رفت قیمت محصولات کاویان و اکسین نوسان زیادی نداشت اول هفته به علت رکود کمی ‌پایین آمد ولی در آخر هفته جبران شد. ورق سرد هفته گذشته با افت شدید روبه‌رو شد واردات وسیع از قزاقستان و عرضه مبارکه هر دو بازار را زمین زدند در نتیجه قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ تومان کاهش یافت. بیشترین کاهش قیمت برای ورق‌های مبارکه بود. فروش مبارکه با اعتبار اسنادی باعث روانه شدن موجودی‌ها به بازار شد ضمن آنکه کارخانه‌های مصرف کننده ورق سرد عملا ۳ هفته کاری در پیش دارند و بعد از آن

انبارگردانی را شروع می‌کنند بنابراین دلیلی برای حفظ موجودی انباربرای تجار نیست.

ورق گالوانیزه هم با افت قیمت روبه‌رو بود این کاهش برای بعضی از اقلام تا ۱۰۰ تومان هم دیده شد که البته بخشی از افزایش قیمت قبلی حباب بازار بود. فروشندگان این کالا در طول هفته تخفیف را با آغوش باز می‌پذیرفتند در حالی که تقاضا ضعیف بود. عرضه یک کارخانه که کالاهای با کیفیت متفاوت به بازار ارائه می‌کند هم به روند نزولی قیمت این کالا کمک کرد. با توجه به رکود فصلی و نزدیکی نوروز احتمال افزایش قیمت ورق سرد و گالوانیزه محدود می‌باشد.