شمش 670 دلاری در بنادر شمالی ایران

گروه بورس کالا - هفته گذشته با وجود آرامش ناشی از تعطیلات سال جدید میلادی در بیشتر بازارهای جهانی، بازار داخلی ایران با نوسان زیادی در قیمت‌ها مواجه شد؛ به طوری که هم در بخش مقاطع و هم در بخش ورق نوسان‌های زیادی رخ داد، اما آنچه برای بیشتر معامله‌گران مسلم است ضرورت اقدامی‌جدی در تامین مواد اولیه کارخانه‌ها است که شرایط را برای ماه‌های آینده سخت‌ نکند. مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی شرایط معاملات هفته گذشته پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: تقاضای بالای خرید نقدی بیلت از ایران

با وجود این که رشد قیمت قراضه در ترکیه متوقف شد، اما به دلیل اینکه عرضه کم بود عرضه کننده‌ها به افزایش تدریجی قیمت بیلت ادامه دادند و این موضوع باعث شد هفته گذشته جو روانی بازار بیلت سی آی اس خوش‌بینانه شود.

در خاور دور تجار بزرگ تمایل به خرید نشان داده‌اند و در حوزه دریای خزر مشکلات فاینانس رفع نشده ولی در نیمه دوم دسامبر چند معامله محدود بسته شده است.

در بازار داخلی ترکیه کاردمیر قیمت بیلت خود را ۲۰ دلار بالا برده به هر تن ۶۰۲ تا ۶۲۷ دلار درب کارخانه رساند. در بازار در ۶۱۵ تا ۵۲۰ دلار درب کارخانه معامله شد.

بیلت روسیه به سوریه ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار فوب دریای سیاه عرضه شده و تناژ باقیمانده از ژانویه زیر ۶۲۰ دلار فوب موجود نیست.

متینوست بیشتر با خاور دور و شمال آفریقا در ۵۹۰ دلار فوب که مشابه هفته قبل بود، معامله کرده است.

ام ام ک تولید دسامبر را ۵۸۰ دلار فوب عرضه کرد. متوسط قیمت بیلت بورس لندن ۱۲ دلار افت داشته به ۵۵۰ دلار رسید.

در خاور دور مصرف‌کننده‌های نهایی بیشتر از ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار فوب نمی‌توانند بدهند.

تقاضای ایران بالاست ولی معامله‌ها نقدی انجام می‌شود. کستینگ قزاقستان قیمت را ۲۵ تا ۳۰ دلار طی یک هفته بالا برد به ۶۰۵ تا ۶۱۰ دلار سی پی تی آکتاو رساند.

با بهبود قیمت میلگرد، بیلت چین پس از روندی نوسانی بالا رفت و به ۵۸۹ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید، ولی هنوز تقاضا کم است.

پیشنهاد بیلت ۶۷۰ تومانی به بازار ایران

در بازار داخلی ایران بیلت هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت.

اول هفته بیلت وارداتی ۸۳۰ تا ۸۳۵ تومان اعلام می‌شد، اما از روز شنبه قیمت رو به افزایش گذاشت و با افزایش نرخ ارز به بالای ۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. این مساله باعث شد تا کسانی که قبلا بیلت را در قیمت‌های پایین‌تر خریده‌اند و کالاهایشان حمل شده است ولی هنوز ترخیص نشده، پیشنهاد فروش بیلت را برای تحویل ۱۰ تا ۱۵ روزه بدهند همین امر همراه با توقف بازار مقاطع باعث شد تا بیلت تب و تاب خود را از دست بدهد.

روز چهارشنبه بیلت‌های در راه را برای سایز ۱۵۰ میلی متر تحویل ۱۰ تا ۱۵ روز به انزلی در قیمت ۸۳۰ تومان پیشنهاد دادند ضمن اینکه فروشندگان خارجی به علت تعطیلات حضور جدی در بازار ایران ندارند، ولی تازه‌ترین قیمت پیشنهادی ۶۷۰ دلار هر تن تحویل بنادر شمالی بوده است.

در طول ۲ ماه گذشته حدود ۲ میلیون تن بیلت به بازار ایران وارد شده و با شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد نیاز کشور تا پایان سال تامین شود، کمبود بیلت در ماه اسفند به بعد محسوس خواهد بود. بیلت‌های داخلی بسته به کیفیت و سایز از ۸۲۰ تا ۸۵۰ تومان معامله شده، اما حجم معاملات پایین بوده است.

ثبات بازار جهانی مقاطع در تعطیلات

در ترکیه جو سال نو حاکم بود قیمت پیشنهادی فعلی میلگرد ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار در هر تن فوب شمال ترکیه برای تولید فوریه است.

در حالی که هفته قبل قیمت‌های پیشنهادی به ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار فوب رسیده بود.

حتی با این کاهش قیمت هم معاملات صادراتی محدود خواهد بود.

هفته گذشته بازار مقاطع صادراتی سی آی اس با نزدیک شدن تعطیلات کریسمس در ثبات بوده است.

قیمت‌های تولید ژانویه مشابه هفته قبل بود و میزان عرضه کاهش داشت. در خاور دور تقاضا تا حدودی بهبود داشته، به ویژه به دلیل تداوم رشد قیمت قراضه.

میلگرد این کارخانه هنوز ۶۵۰ دلار فوب است. میلگرد در جنوب اروپا ۴ یورو رشد داشت به ۵۱۵ یورو رسید. در شمال اروپا ۷ یورو رشد داشت.

امارات استیل قیمت میلگرد ژانویه خود را ۳۰ دلار بالا برده که به دنبال افزایش قیمت قراضه و رشد قیمت‌های پیشنهادی میلگرد ترکیه رخ داد. قیمت فعلی به ۷۰۱ دلار درب کارخانه رسیده است. ترکیه برای فروش میلگرد خود به دنبال ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار سی اف آر امارات است در حالی که پیش از این قیمت ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار سی اف آر بود.

اخیرا قیمت میلگرد در شمال آفریقا کمی‌ بالا رفته و انتظار می‌رود تا پایان سال باز هم افزایش یابد. قیمت درب کارخانه ۶۵۲ یورو در هر تن است که ۵ تا ۱۰ یورو نسبت به یک ماه قبل رشد کرده است.

کشورهای اروپایی قیمت پیشنهادی را ۱۵ تا ۲۰ یورو بالا برده به ۵۳۵ تا ۵۴۰ یورو سی اف آر الجزایر رساندند. تولیدکنندگان مصری قیمت میلگرد خود را ۲۵ تا ۴۳ دلار بالا بردند.

قیمت خرده‌فروشی فعلا به ۷۷۲ تا ۷۸۹ دلار در هر تن با ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.

قیمت قرارداد ماه می ‌میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای ۶۷۰ دلار در هر تن بود که ۷ دلار رشد داشت. در بازار میلگرد چین سرمای زمستان و افت تقاضا بازار را راکد کرده، ولی از طرفی موجودی پایین بازار اجازه افت قیمت شدید را نمی‌دهد.

قیمت نقدی برخی تجار تا ۳ دلار بالا رفت و به ۶۶۹ تا ۶۷۴ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید، ولی نسبت به هفته قبل ۳ تا ۴ دلار پایین‌تر بود.

تلاش برای بالابردن قیمت از سوی کارخانه‌ها

به علت اوج یکباره قیمت مقاطع در خلال یک هفته قبل، روز شنبه هفته گذشته قیمت میلگرد با کاهش ۸ تا ۱۰ تومان روبه‌رو شد، انتظار می‌رفت به علت رکود تقاضا و افزایش ناگهانی قیمت این روند ادامه داشته باشد. اما قیمت دیگر مقاطع به خصوص تیرآهن با افزایش روبه‌رو شد، میلگرد از روز یکشنبه به بعد با افزایش قیمت مواجه شد و این روند تا پایان هفته ادامه یافت.

ذهنیت اکثر تجار بزرگ این است که با توجه به محدودیت‌های شدید واردات و نوسان نرخ ارز باید خریدهای خود را به سمت منابع داخلی تغییر دهند؛ به همین دلیل عرضه ذوب آهن روز یکشنبه هفته گذشته با تقاضای ۱۵۰ هزار تنی روبه‌رو شد.

میانگین قیمت میلگرد ۸ تا ۳۲ در کارخانه اهواز روز شنبه هفته گذشته ۹۴۴ تومان و سایز ۱۴ تا ۲۵ در اصفهان ۹۶۷ تومان بود، ولی در پایان هفته قیمت به ترتیب به ۹۵۶ و ۹۶۴ تومان رسید. از روز سه شنبه هفته گذشته بازار دیگر توانایی جذب افزایش قیمت را نداشت، به همین دلیل دو روز پایانی هفته قیمت روند نزولی پیدا کرد.

روند قیمت نبشی و ناودانی هم به همین شکل بود تا روزسه‌شنبه هفته گذشته هر روز قیمت‌ها ۵ تا ۱۰ تومان بالا رفت ولی از روز چهارشنبه هفته گذشته به بعد قیمت، روند نزولی یافت. کارخانه‌های داخلی با توجه به کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت آن سعی در بالا بردن قیمت‌ها دارند اما به علت ضعف تقاضا بازار کشش افزایش قیمت را ندارد شاید حداقل یک هفته زمان لازم باشد تا فاصله بین انتظار کارخانه‌ها و توانایی بازار پر شود.

رشد ۱۰ دلاری قیمت ورق ترکیه

ورق گرم در ترکیه ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار بود که حداقل قیمت ۱۰ دلار رشد داشته است. برخی معتقدند قیمت به ۷۰۰ دلار نزدیک‌تر می‌شود چون بازار قراضه و سنگ آهن صعودی است. در شمال اروپا ورق گرم ۱۶ یورو رشد داشته و در جنوب اروپا قیمت با ثبات و ۴۶۷ یورو بود. در آمریکا ورق گرم با ۲ درصد رشد به ۷۰۲ دلار در هر شورت تن رسید.

در جنوب شرق آسیا بازار ساکت بود ورق گرم ژاپن و کره ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر ومحصول تایوان ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار سی اف آر بود.

ورق گرم صادراتی چین ۱۰ تا ۱۵ دلار بالا رفته به ۶۲۰ تا ۶۲۲ دلار فوب تحویل مارس رسید که بعید است خریداری داشته باشد. خریداران خارجی به دنبال قیمت‌های زیر ۶۰۰ دلار فوب هستند که برای اغلب صادرکنندگان چینی پذیرفتن آن دشوار است.

قیمت ورق گرم صادراتی اوکراین ۵۴۰ تا ۵۷۰۰ دلار فوب بود. در بازار شانگهای ورق گرم ۶۶۷ تا ۶۷۰ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد شده که نسبت به اواسط دسامبر ۳ دلار بهبود داشته است.

ورق گرم تولید داخل در عربستان ۷۲۰ دلار درب کارخانه بود. با توجه به رسیدن تعطیلات کریسمس پیشنهاد وارداتی جدیدی به این کشور داده نشده و قیمت‌های پیشین ورق گرم وارداتی ۶۶۰ تا ۶۸۰ دلار سی اف آر بوده است. در امارات قیمت ورق گرم وارداتی ۶۲۰ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر و مشابه هفته قبل بود.

سردرگمی ‌بازار ورق

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر، شنبه هفته گذشته با قیمت ۹۶۵ تومان عرضه شد. روز یکشنبه هفته گذشته نیز قیمت تا ۹۵۵ تومان هم رسید اما فروشنده و خریدار هیچ‌کدام تکلیف خود را نمی‌دانستند. روند نوسان قیمت و بی‌ثباتی بازار تا روزسه‌شنبه هفته گذشته ادامه پیدا کرد اما از روز چهارشنبه هفته گذشته قیمت‌ها در پایه ۹۶۰ تومان بسته شد در حالی که تقاضا بسیار محدود بود. عرضه‌کننده‌ها سرگردان بودند و سعی در فروش کالای خود داشتند. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر تحویل بندر انزلی برای حمل ۵۰ روزه ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار از سی آی اس پیشنهاد می‌شد که با توجه به نحوه پرداخت عملا قیمت تمام شده آن فراتر از نرخ بازار است مگر آنکه تنها از طریق اعتبار اسنادی وارد شود. بقیه سایزها در طول هفته دچار همین سرگردانی قیمت بودند. تا روز سه‌شنبه هفته گذشته فروشنده‌ها کمتر تمایل به انجام معامله داشتند اما از روز چهارشنبه هفته گذشته به بعد قیمت ورق‌های محصول اکسین تا ۱۰ تومان هر کیلو پایین آمد؛ در حالی که در طول هفته گذشته قیمت محصولات مبارکه روزانه افزایش می‌یافت. ورق گرم سایزهای ۱۵ تا ۴۰ میلیمتر تحویل انزلی تا هفته قبل حداکثر ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار پیشنهاد می‌شد اما تعداد عرضه‌کننده‌ها به لحاظ شرایط پرداخت بسیار محدود بود.

ورق سرد اول هفته گذشته را با جهش قیمت تا هر کیلو ۵۰ تومان شروع کرد. از آنجا که عرضه این کالا محدود و وابسته به نرخ ارز است با روند افزایش قیمت نرخ ارز هر روز روند افزایشی داشت. این در حالی است که ورق گالوانیزه به علت اینکه هفته‌های قبل جهش خود را کرده بود از توان پرداخت بازار خارج شده بود به همین دلیل قیمت آن ثابت ماند اما فروشنده‌ها رغبتی به انجام معامله نداشتند با توجه به محدودیت عرضه ورق سرد چه در داخل چه نوع وارداتی آن پیش‌بینی می‌شود محدودیت ورق روغنی تا ماه‌های آینده همچنان ادامه یابد.

در طول ۲ هفته گذشته اتفاقاتی در بازار افتاد که بعضا قابل پیش‌بینی بود اما نوسان نرخ ارز آن را شدت بخشید روند نزولی واردات از یکسو و دلزدگی تجار نسبت به بازار فولاد باعث شده بود تا در طول ۹ ماه گذشته حجم واردات به شدت کاهش یابد، قابل پیش‌بینی بود در ماه دی قیمت بالا برود منجمد کردن قیمت فروش در بورس به کاهش تولید دامن زد از سوی دیگر محدودیت تقاضا باعث شد تا سرمایه‌ها از بازار فولاد خارج شود.

نوسان نرخ ارز معمولا با تاخیری یک ماهه بازار فولاد را تحت تاثیر قرار می‌داد و باعث افزایش قیمت پایه فولاد می‌شود، اما بازار فعلی با چالش‌هایی روبه‌رو است که برطرف کردن آنها به سادگی عملی نیست و نیازمند نیرو و زمان زیادی است. از یکسو این بازار با محدودیت عرضه روبه‌رو است، از سوی دیگر نوسانات شدید نرخ ارز باعث بی ثباتی در قیمت‌ها و سرگردانی تجار شده است. مهم‌ترین چالشی که اکثر تجار با آن روبه‌رو هستند فاصله نزدیک به ۳۰ درصدی نرخ ارز پایه با بازار آزاد است بانک‌ها برای واردکننده‌ها محدودیت‌هایی را قائل شدند و همین امر باعث شده تا گشایش اعتبار سخت‌تر شود. از طرف دیگر فروشندگان خارجی با مشکلات پرداخت اعتبارات از طرف بانک‌های ایرانی روبه‌رو هستند با این شرایط اکثر تجار مجبورند نرخ بازار آزاد را برای خریدهای خود در نظر بگیرند. با این نرخ، واردات هیچ کالایی مقرون به صرفه نیست به همین علت آنها که در بازار فولاد باقی مانده‌اند به سمت تولیدکنندگان داخلی هجوم آورده‌اند، در شرایطی که در ماه‌های پایانی سال، کارخانه‌های ایرانی نیاز به تامین نقدینگی خود دارند و قیمت‌ها در بورس تغییر نکرده است تنها این مساله باعث تشدید محدودیت عرضه می‌شود. آنچه مسلم است در فصل اول سال آینده قیمت‌ها حداقل با ۱۰ درصد و حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش روبه‌رو خواهد شد که بیشتر ناشی از افزایش قیمت تمام شده است تا بالا رفتن تقاضا. این امر هم به زیان تولیدکننده است و هم تاجر و هم مصرف کننده که جبران آن در طول سال آینده شاید به سادگی صورت نپذیرد.

امید به افزایش خرید مصرف‌کننده سنگ‌آهن

در بازار سنگ‌آهن امید به افزایش خرید مصرف کننده‌های چینی بعد از تعطیلات سال نو موجب شد برخی تجار چینی خرید کنند. در کل بازار باثبات بود. البته کارخانه‌ها قیمت درخواستی پایین‌تر از سطح بازار می‌دهند با این که موجودیشان کم بود تنها برای نیاز فوری خرید کردند. متوسط قیمت قراردادها برای سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند هر تن ۱۳۸ تا ۱۴۱ دلار سی اف آر بود که تغییری نسبت به هفته قبل نداشت. قیمت پیشنهادی سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۴۲ تا ۱۴۴ دلار سی اف آر چین نیز شنیده شده. ولی هندی‌ها منتظر بهبود بازار در هفته آینده‌اند.

قراضه بالا رفت

متوسط قیمت قراضه وارداتی در ترکیه ۳ درصد بالا رفته به ۴۶۲ دلار سی اف آر رسید که ۴۸ دلار از ۴ هفته قبل بالاتر است. در بازار قراضه داخلی ترکیه ۵ دلار رشد قیمت دیده شد. قیمت پیشنهادی قراضه ۲۰-۸۰ آمریکا ۴۶۵ و خرد شده ۴۷۰ دلار سی اف آر ترکیه بود که ۷ دلار بهبود داشته است. تازه ترین معاملات برای محموله قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا و قراضه خرد شده در ۴۶۷ تا ۴۷۲ دلار سی اف آر بود. اروپایی‌ها در حال حاضر عرضه ندارند و آخرین معامله قراضه ۲۰-۸۰ در ۴۵۴ دلار سی اف آر بسته شد. قیمت‌های سی آی اس ثابت مانده و قراضه آ۳ در ۴۵۰ دلار سی اف آر ثبت شده است.

قیمت قراضه خرد شده در آمریکا با یک دلار رشد ۴۵۳ دلار هر لانگ تن بود. انتظار می‌رود روزهای آتی به ۴۶۰ دلار برسد. اگر هوای زمستانی که تاکنون شدت نداشته شدید شود ۲۰ تا ۳۰ دلار دیگر بر قیمت قراضه آمریکا افزوده خواهد شد.

قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا به شرق آسیا در هر تن ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار سی اف آر بود و حتی برخی پیشنهادها به ۴۹۰ دلار سی اف آر رسیده است. چون بازار فولاد ضعیف است کارخانه‌ها تمایلی به خرید قراضه گران قیمت ندارند. همچنین هفته قبل هیوندایی استیل کره قراضه آ۳ روسیه را در هر تن ۴۵۰ تا ۴۵۳ دلار سی اف آر تحویل ژانویه تا فوریه خریداری کرد.

در ژاپن قیمت درخواستی کره ای‌ها هفته گذشته ۱۳ دلار افت داشته به ۴۱۰ دلار فوب رسید. در چین قیمت خرید قراضه ۸ دلار پایین آمده به ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید و در بازار نقدی ۵۳۰ تا ۵۳۷ دلار در هر تن ثبت شد.