پیمان ارمغان
در جلسه قبل به معرفی چنگال اندرو و نحوه رسم آن پرداختیم. همچنین به یک کاربرد از انواع کاربردهای چنگال نیز اشاره کردیم. در این جلسه به ادامه بحث در مورد چنگال خواهیم پرداخت.

وقتی قیمت به خط میانی چنگال رسید احتمال برگشت از احتمال ادامه مسیر بیشتر است و در صورتی که یکی دیگر از ابزار تکنیکال نیز برگشت قیمتی را بر روی خط میانی چنگال تایید نماید، آن‌گاه می‌توان با احتمال بالایی از تشکیل پیوت جدید در قیمت سخن گفت. توجه کنید در خیلی از موارد حتی اگر قیمت از خط میانی چنگال برگشت نکند، ممکن است حداقل برای مدتی حول این خط نوسان کند.
مثال قبلی که از قیمت نفت زده شد می‌تواند به عنوان نمونه‌ای برای این موضوع به شمار بیاید. به عنوان یک مثال دیگر به نمودار زیر که مربوط به شاخص سهام داوجونز آمریکا می‌باشد، توجه کنید.

همان‌طور که دیده می‌شود قیمت از پیوت سوم به سمت خط میانی چنگال حرکت کرده است و پس از برخورد به خط میانی برگشت کرده است. در این بین رسیدن RSI به منطقه اشباع خرید، همزمان با برخورد قیمت به خط میانی چنگال، می‌توانسته به عنوان عامل تایید کننده بر ریزش قیمت عمل نماید.از طرف دیگر وقوع واگرایی بر روی خط میانی چنگال نیز از مواردی است که با احتمال بالا سبب برگشت قیمت می‌شود. برای مثال به شکل زیر که مربوط به قیمت طلا در تایم فریم یک ساعته است، توجه کنید.

در این شکل مشاهده می‌کنیم که چگونه با تشکیل واگرایی قیمت با اندیکاتور مکدی روی خط میانی چنگال، شاهد برگشت قیمت بوده‌ایم. در جلسه بعد بحث در مورد چنگال اندرو را ادامه خواهیم داد. در صورتی که در مورد آموزش‌های مطرح شده سوال یا نظر خاصی داشتید، می‌توانید با ایمیل parmaghan@yahoo.com در میان بگذارید.