در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود. به طور کلی طلا در هفته اخیر روندی نزولی، داشت. قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1744.00 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 5 دسامبر سال 2011، به میانگین قیمت 1710.50 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 9 دسامبر (روز جمعه گذشته)، رسید.

اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است: در ابتدای هفته معاملاتی گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، براساس تازه‌‌ترین گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، این کشور در ماه اکتبر سال میلادی جاری، کسری تجاری برابر با ۴۴ میلیارد دلار داشته است. این در حالی است که در ماه قبل کسری تجاری آمریکا برابر با ۱/۴۳ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که این مساله علاوه بر شدت یافتن بحران بدهی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پی ناکارآمد بودن اقدامات کشورهای این منطقه در مواجهه با بحران مالی به وجود آمده، نیز موجب شد تا ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا کاهش یابد. این امر نیز موجب شد تا با رویکرد سرمایه‌گذاران به فلزات گرانبها مانند طلا به عنوان کالایی مطمئن و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری، تقاضای خرید طلا در بازارهای جهانی با افزایش همراه شود و به دنبال آن نیز بهای این فلز ارزشمند با رشد قیمت همراه شود. به گزارش سایت Bloomberg، در هفته گذشته تدابیر جدید سران کشورهای اروپایی مبنی بر اتخاذ سیاست یکپارچگی بیشتر و توافق بر اعمال قوانین بودجه‌ای سخت‌تر در کشورهای محدوده یورو، موجب شد تا نگرانی‌هایی که در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی در مورد بحران بدهی کشورهای حوزه یورو وجود داشت کاهش یابد. در نتیجه این موضوع نیز این موضوع تقاضای خرید طلا در هفته قبل با کاهش همراه شد و فروش‌های هیجانی و سوداگرانه توسط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی موجب شد تا بهای این فلز ارزشمند در هفته گذشته در بازارهای جهانی با افزایش همراه شود. در همین حال در هفته قبل به گزارش سایت Chinamining، موسسه ملی آمار چین در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم چین در ماه نوامبر به ۲/۴ درصد رسید که کمترین میزان از سپتامبر ۲۰۱۰ است. از ماه فوریه ۲۰۱۱ تا کنون این برای اولین بار است که نرخ تورم این کشور به ۵ درصد رسیده است. در نتیجه انتشار این گزارش به دنبال کاهش فشارهای تورمی در منطقه یورو، تقاضای خرید طلا توسط معامله‌گران بین‌المللی با کاهش همراه شد و در نتیجه بهای آن نیز در هفته قبل کاهش یافت. همچنین در هفته قبل، به گزارش سایت KitcoNews، بهای طلای فیوچر تحویل ماه فوریه، با افتی ۵/۳۴ دلاری در هفته گذشته همراه شد و در روز جمعه هفته قبل به بهای ۱۷۱۶.۸۰ دلار به ازای هر اونس، در بورس فلزات نیویورک معامله شد. در همین حال در انتهای هفته گذشته به گزارش گروه تحقیقات سایت Kitco، از بین نظرسنجی انجام شده در بین ۳۴ نفر، ۱۸ نفر، در نظرسنجی‌ها شرکت کردند که از بین این افراد ۷ نفر پیش‌بینی افزایش قیمت برای طلا، ۹ نفر پیش‌بینی افت قیمت و ۲ نفر نظری خنثی را برای طلا در هفته آینده داشته‌اند. این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، فستیوال‌های کشور چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی، و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که طلا ممکن است وارد سیکلی نزولی شده باشد، ولی کماکان روند بلند مدت آن صعودی است. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی صعودی همراه باشد. در این صورت اگر طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که ۱۷۳۰ دلار است، با احتمال زیادی تا مقاومت قیمتی ۱۷۶۰ دلار، نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از حمایت قیمتی مهم ۱۷۰۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا قیمت حمایتی ۱۶۷۰ دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، اگرچه که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌ کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا