قیمت تعیین شده قراردادهای سکه طلای بورسی به این معنی نیست که نرخ‌ها در آینده به این سطح برسند

گروه بورس کالا- دادوستد سکه در بازار آتی در شرایطی هر روز با شرایط متفاوتی دنبال می‌شود که سیاست‌های بانک مرکزی در جهت کاهش قیمت‌ها در بازار تنها توانسته پاسخ موقتی برای از بین بردن التهاب بازار داشته باشد.
مبادلات سکه در بازار آتی در شرایطی در هفته نیمه تعطیل جاری بیشتر با روند کاهشی سپری شد که بحث‌ها در رابطه با سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر ادامه روند کاهشی قیمت‌ها ادامه دارد؛ در این میان برخی اخبار حاکی از آن است که از روز چهارشنبه با حراج سکه بانک کارگشایی در صبح و عصر، بازار تا حدودی از التهاب خواهد افتاد، اما این در حالی است که با توجه به نیمه تعطیل بودن بازار نقدی (سبزه میدان) در هفته‌جاری، شرایط کنونی بهترین موقعیت برای کاهش قیمت‌ها است، زیرا که تقاضاها افت کرده. البته با وجود همه این تدابیر، صف‌های طویل مردم برای خرید سکه همچنان در شعب بانک‌ها نشان از بالابودن سطح تقاضاها دارد. یکی از فعالان با اشاره به اینکه مردم بیشتر به خاطر اینکه از آینده قیمت‌ها نگران هستند، به خرید سکه روی آورده‌اند، بر این باور است که محدودیت‌های بیشتر و از سویی نوسانات شدید نرخ ارز داخلی باعث شده چشم‌انداز بازار داخلی صعودی باشد و به همین دلیل بازار نقدی و آتی شاهد حجم و ارزش بالایی از قراردادهای سکه است. این در حالی است که قرار است از روز شنبه بانک کارگشایی اقدام به عرضه شمش‌های طلا کند. تحلیلگران بر این باورند که تاثیرگذاری این عرضه روی روند معاملات و حرکت قیمت‌ها بستگی به تمایل مردم و سرمایه‌گذاران برای خرید این نوع از محصولات دارد زیرا در صورتی که تقاضای بالایی برای خرید این محصول به وجود بیاید دولت می‌تواند به این امیدوار باشد که قیمت سکه و طلا در بازار نقدی و آتی تا حدودی افت کند و هیجان به وجود آمده از بین برود، اما در شرایطی که تقاضاها کم باشد تاثیرگذاری آن روی روند قیمت‌ها و هیجانات بسیار کم خواهد بود. با توجه به میزان نقدینگی مورد نیاز برای خرید این محصولات باید منتظر اتفاقات روز شنبه این هفته در بازار بود. این در حالی است که تجربه‌های گذشته بازار آتی در خصوص عرضه شمش طلا نیز ناموفق بوده است. به نظر کارگزاران بورس کالا، با وجود اینکه عرضه شمش‌های طلا از سوی بانک کارگشایی مطابق معمول براساس سیاست‌های درنظرگرفته شده بانک مرکزی صورت می‌گیرد، اما نمی‌توان انتظار داشت تاثیر این عرضه‌ها بازار نقدی و آتی را خیلی زود تحت تاثیر قرار دهد.
قیمت‌گذاری قراردادهای آتی سکه
در هر حال وضعیت بازار آتی و تحلیل از آینده از زبان مسوولان روایت متفاوتی دارد، محمود رضا خواجه نصیری، مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه گفت: تاثیرگذاری بازارها بر یکدیگر باید به صورت علمی ‌بررسی شود.خواجه نصیری افزود: قیمت تحویل سکه برای دوره‌های آتی در بورس کالا، به لحاظ نرخ بهره سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود و سرمایه‌گذاران عمدتا برای اینکه بتوانند برای دوره‌های بعدی سرمایه‌گذاری کنند با لحاظ کردن نرخ سودی که در بازارها موجود است، مبلغ پیشنهادی خود را برای آینده وارد می‌کنند. مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تاکید کرد: معاملات کنونی سکه در بورس کالا به آن مفهوم نیست که نرخ این کالا در آینده الزاما به این قیمت می‌رسد. اگر به بازارهای جهانی آگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که قیمت گذاری طلا با افزایش طول دوره باقی مانده تا تاریخ سررسید قیمت، افزایش پیدا می‌کند که دلیل آن هم لحاظ کردن قیمت نرخ سود برای دوره مورد نظر در قیمت‌ها است.خواجه نصیری در خصوص ماهیت قراردادهای آتی اظهار کرد: ماهیت قراردادهای آتی در همه کشورها یکسان است، بنابراین کسانی که به صورت حرفه‌ای وارد این بازار می‌شوند، اطلاع دارند که الزاما قیمت سکه در آینده مطابق با قیمت آن در قراردادهای آتی نیست و مبنا و پایه قیمت آتی سکه، قیمت بازار با لحاظ کردن نرخ بهره است.وی در مورد شرایط کنونی بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: بازار به لحاظ اطلاعات پایه‌ای و مبنایی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و تنها هیجان‌های خبری و برخی نگرانی‌ها موجب نوسان در بورس تهران شده که با آرام شدن شرایط و رفع التهاب‌های موجود، بازار روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد.
معاملات آتی سکه و حباب بازار
اما از جمله حواشی که به نظر می‌رسد معاملات و قیمت سکه در بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قیمت‌های سکه در معاملات آتی بورس کالا است که به‌رغم اینکه برخی گمان می‌کنند قیمت سکه در معاملات آتی براساس حساب و کتاب کارشناسان تعیین می‌شود، مبنای قیمت گذاری فقط عرضه و تقاضا است و بر اساس مکانیزم آتی، این معاملات قرار است در آینده و بر اساس قیمت توافقی بین خریدار و فروشنده صورت ‌گیرد.به این معنا که در معاملات آتی سکه نیز هر روز عده‌ای شخصیت حقیقی به عنوان فروشنده اقدام به عرضه می‌کنند و خریدار با پرداخت ۱۰ درصد وجه معامله، سکه را با قیمت توافقی برای تاریخی در آینده خریداری می‌کند، در این بین برخلاف تصور بسیاری آنچه تعیین کننده قیمت آتی است، «گمانه‌زنی» فروشندگان و خریداران درباره قیمت سکه در آینده است. براساس گزارش خبرگزاری فارس، این روزها تب خرید طلا و سوداگری سکه چنان شدت گرفته که هیچ کس سوال نمی‌کند وقتی سکه در معاملات آتی و مثلا تیرماه ۸۵۰ هزار تومان معامله می‌شود، عناصر تشکیل دهنده این قیمت را چگونه در نظر می‌گیرند.قیمت اونس جهانی طلا و نرخ دلار در بازار داخلی دو عامل اساسی و تعیین‌کننده در قیمت سکه هستند، براین اساس با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت اونس جهانی طلا باید به ۲۵۰۰ دلار و قیمت دلار باید به حدود ۱۵۰۰ تومان برسد تا قیمت
۸۵۰‌ هزار تومان برای سکه رقم بخورد، حال آنکه چه تضمینی وجود دارد نرخ ارز و اونس جهانی در این محدوده قرار بگیرد؟ به همین دلیل به نظر می‌رسد معامله‌گران آتی نه بر واقعیت ارزش طلا ، بلکه براساس پیش‌بینی‌هایشان قیمت را تعیین و قراردادها را معامله می‌کنند، اما قیمت‌های کنونی بازار آتی بر تب خرید سکه و طلا در بازار دمیده است.همچنین درباره قیمت‌های پیش‌بینی شده توسط کارشناسان نیز نکاتی قابل تامل وجود دارد، به طور مثال در ماه‌های گذشته بسیاری از کارشناسان اعلام می‌کردند قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی مرزهای ۲۱۰۰ دلار را پشت سر خواهد گذاشت و حتی این گمانه‌زنی‌ها تا طلای ۲۷۰۰ دلاری نیز پیش‌ می‌رفت، اما اکنون در حالی که در کمتر از یک ماه به موعد مورد پیش‌بینی آنان نزدیک می‌شویم، نرخ طلا در سطح ۱۷۰۰ دلاری بالا و پایین می‌شود.اگر چه دیگر پیش‌بینی‌های ۲۱۰۰ دلاری تعدیل شده است و اکنون همان کارشناسان در بهترین حالت چشم‌اندازهای ۲۰۰۰ دلاری را تا پایان سال مطرح می‌کنند، اما حقیقتا چه تضمینی وجود دارد که طی ۲۸ روز آینده قیمت جهانی طلا به مرز ۲۰۰۰ دلار برسد؟ بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی بحران مالی جهان را عامل رشد قیمت جهانی طلا می‌دانند، اما این بحران تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟
بنابراین برای به بار نشستن سیاست‌های بانک مرکزی و رفع قیمت‌های کاذب سکه، باید رویکردی نیز به بازار معاملات آتی سکه داشت یا حداقل درباره مکانیزم فعالیت این بازار اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی صورت گیرد تا به این شکل معاملات واقعی بازار را تحت‌الشعاع قرار ندهد.آنچه مسلم است اگر تا تیرماه عوامل تشکیل دهنده قیمت سکه پیش‌بینی‌های معامله‌گران آتی را محقق نکند، کسانی که پای میز معامله سکه ۸۵۰ هزار تومانی نشسته‌اند به شدت متضرر خواهند شد، حال آنکه آسیب‌های سکه آتی تنها محدود به معامله‌گران بورس کالا نمی‌شود، زیرا سکه ۸۵۰ هزار تومانی معاملات، بازارهای خارج از بورس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

افت یک درصدی قیمت سکه آتی
گروه بورس کالا - قیمت سکه در بازار آتی روز یکشنبه دوباره افت کرد.
در پی تعطیلی بازار نقدی و از سویی کاهش تقاضا، کاهش قیمت‌ سکه در بازار آتی در دومین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد، به طوری که در شرایطی که نرخ سکه در بازار نقدی 609 هزار تومان و قیمت دلار یک هزار و 361 تومان بود، قیمت سکه در هر یک از قراردادها افت داشت. سکه دی ماه با 23/1 درصد، سکه اسفندماه با 55/1 درصد، سکه اردیبهشت ماه با 65/1 درصد و سکه تیرماه با 29/1 درصد کاهش نرخ روبه‌رو شد.