بهبود نسبی بازار جهانی مقاطع

گروه بورس کالا - هفته گذشته با وجود رشد قیمت قراضه، قیمت بیلت کاهشی بود و مقاطع هم همچنان با تقاضای محدودی روبه‌رو بود.‌ این در حالی است که در برخی نقاط به دلیل کمبود عرضه احتمال افزایش قیمت وجود دارد. اما در بازار ‌ایران، تنها در مورد بازار ورق تا حدودی امید به بهبود بیشتر معاملات وجود دارد و بازار‌های دیگر در حداقل سطح قیمتی قرار دارد. سایت مرکز خدمات فولاد‌ایران به بررسی بازارهای مختلف در یک هفته اخیر پرداخته که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید: پیش‌بینی‌های متناقض از‌ آینده بازار بیلت

هفته گذشته بیلت صادراتی سی‌ای اس به ۵۵۰ دلار فوب رسیده است در حالی که هفته قبل ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار حداقل قیمت بود.

برخی معتقدند قیمت بیلت سی‌ای اس بالا می‌رود و برخی ادامه روند نزولی را پیش‌بینی کرده‌اند.

کارخانه‌ها در ۵۶۰ دلار فوب هم پیشنهاد داده‌اند.‌ ایتالیایی‌ها به دنبال فروش بیلت خود در ۴۱۰ یورو (معادل ۵۴۷ دلار) هر تن فوب هستند که شاید به افت بیشتر قیمت بیلت کمک کند. در خاور دور در ۵۹۷ تا ۶۰۳ دلار فوب معامله شد. درعربستان ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار

سی اف آر معامله شد.

در جنوب شرق آسیا بازار راکد بود در فیلیپین قیمت پیشنهادی وارداتی ۶۲۰ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر است. اخیرا بیلت کره در ۶۳۵ دلار سی اف آر فیلیپین معامله شده است. محصول تایوان ۶۱۵ دلار فوب شنیده شده. قیمت میلگرد به بیلت نزدیک است اخیرا ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر معامله شده است. از‌این رو بیلت خریدار ندارد.

تجار ترکیه بیلت را ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار هر تن فوب فروختند. البته به نظر نمی‌رسد ‌این قیمت‌ها دوام داشته باشد. یک محموله بیلت ترکیه به عربستان در ۵۸۵ دلار فوب فروخته شد که ۵ دلار نسبت به معاملات هفته قبل از آن رشد داشت.

در چین قیمت بیلت ۶ دلار بالا رفته به ۶۰۲ دلار درب کارخانه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسید و جو بازار فعلا با ثبات است. ولی بعید است قیمت بیلت در‌این سطوح ماندگار باشد.

کاهش نامحسوس قیمت بیلت در‌ایران

هفته گذشته بیلت بازار‌ایران کسادی را پشت سر گذاشت. اوایل هفته به علت بالا رفتن نرخ ارز بعضی از دست‌اندرکاران امیدوار به افزایش نرخ شدند ولی رکود بازار مقاطع تقاضای بیلت را هم در پایین‌ترین حد خود طی سال‌های گذشته نگاه داشت. در پیش بودن‌ایام عزاداری هم سیاست صبر را بین دست‌اندرکاران تشویق کرد. روند نزولی قیمت در خارج از ‌ایران و ادامه بحران اقتصادی در اروپا مسائلی است که واردکننده‌ها را نسبت به‌ آینده محتاط می‌کند. در اوایل هفته بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی از ۸۱۵ تا ۸۱۷ تومان هر کیلو روی تریلی پیشنهاد شد، که نسبت به هفته قبل تفاوتی نداشت. بیلت‌های داخلی سایز ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیمتر هم ۷۹۰ تومان درب کارخانه عرضه می‌شد که نسبت به هفته قبل ۵ تا ۱۰ تومان ارزان‌تر است. ‌این در حالی است که بیلت وارداتی ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار سی اف آر بنادر شمالی عرضه می‌شود، اما به علت مشکل کمبود نقدینگی از یکسو و رکود بازار مقاطع از سوی دیگر کمتر واردکننده‌ای تمایل به خرید بیلت دارد.

بهبود نسبی قیمت مقاطع

هفته گذشته در ترکیه قیمت میلگرد ۸ تا ۱۰ دلار بهبود داشته به ۶۴۱ تا ۶۵۵ دلار درب کارخانه رسید. ظاهرا تقاضای داخلی میلگرد در ترکیه رو به بالا است. در حال حاضر تجار ترکیه میلگرد را ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار فوب بنادر ترکیه عرضه می‌کنند در حالی که ماه قبل ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار بود.

وضعیت بازار مقاطع صادراتی سی‌ای اس هنوز نامطلوب است. مفتول سی‌ای کمی ‌تقاضا داشت، ولی بازار میلگرد در سکوت شدید به سر می‌برد. تولیدکنندگان قیمت میلگرد خود را هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ دلار کاهش دادند. میلگرد اوکراین ۶۲۵ تا ۶۴۵ دلار فوب دریای سیاه عرضه شده برخی در قیمت ۶۰۵ دلار هر تن فوب هم فروش داشتند. میلگرد روسیه به خاور دور در قیمت ۶۵۰ دلار سی اف آر فروخته شده است. تنها راه‌حل ممکن برای ثبات بازار کاهش تولید است.

در اروپا قیمت مقاطع هفته‌های اخیر ۶۰۰ تا ۶۲۵ یورو در هر تن بوده قیمت برخی کارخانه‌ها ۳۰ یورو بالا رفته است. البته فعالان بازار مطمئن نیستند ‌این افزایش قیمت ۳۰ یورویی برای ژانویه کاملا پذیرفته شود چون تقاضا هنوز کم است.

در بازار داخلی آمریکا برخی انتظار دارند قیمت میلگرد به ۷۰۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه برسد. البته با رسیدن زمستان و افت نرخ دلار احتمال افزایش واردات می‌رود.

قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی چین و ژاپن به کره جنوبی مجددا صعودی شده است. قیمت پیشنهادی چین ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار سی اف آر شنیده شده در حالی که دو هفته قبل در ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار سی اف آر معامله شد. محصول ژاپن ۱۲ تا ۱۹ دلار از اوایل ماه‌جاری بالا رفته به ۶۷۲ تا ۶۸۵ دلار فوب رسیده است. چینی‌ها معتقدند قیمت میلگرد به کف رسیده از‌ این رو خود را برای افزایش تقاضای سال نو آماده کرده و قیمت را بالا بردند.

قرارداد ماه مه ‌میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای به ۶۴۰ دلار در هر تن رسید. قیمت درب کارخانه با ۵ دلار رشد به ۶۴۷ تا ۶۵۰ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. میلگرد در بازار نقدی شانگهای ۶۶۴ تا ۶۷۲ دلار در هر تن و ثابت بود. تقاضای میلگرد و مفتول در جنوب شرق آسیا همچنان ضعیف بود. نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی دنیا همچنان بر جو بازار اثر منفی وارد کند. هفته گذشته میلگرد ترکیه در ۶۴۵ دلار سی اف آر سنگاپور معامله شد. محصول کره نیز ۶۵۰ دلار سی اف آر است. میلگرد چین ۶۶۰ دلار سی اف آر پیشنهاد شده و‌این قیمت مورد استقبال بازار نیست. کارخانه امارات استیل قیمت میلگرد را ۲۳ دلار هر تن برای تحویل دسامبر پایین آورده تا با محصول ترکیه رقابت کند.

تداوم سیاست کنترل قیمت‌ها در بورس

بازار مقاطع مثل هفته‌های قبل با کسادی روبه‌رو بود. قیمت‌های فروش کارخانه‌ها به کف خود رسیده است و آنها با کمترین سود یا حتی در نقطه سر به سر تولید می‌کنند سیاست حفظ قیمت در بورس همچنان ادامه دارد و کاهش یا توقف تولید که به لطف تعطیلات‌ ماه محرم توجیه پذیر شده است برنامه اکثر کارخانه‌ها است. میانگین قیمت میلگرد در اهواز سایز ۸ تا ۳۲ میلیمتر هر کیلو ۹۱۹۸ ریال، سایز ۱۴ تا ۳۲ در اصفهان ۹۲۲۸ ریال و میانگین قیمت تیرآهن در اصفهان از سایز۱۴ تا ۲۴ در قیمت هر کیلو ۱۱۴۷۲ ریال بود، ولی رکود بازار باعث شد عده‌ای از تجار باز هم قیمت را پایین بیاورند. در پایان هفته میانگین قیمت میلگرد اهواز هر کیلو ۹۱۶۶ ریال، در اصفهان هر کیلو ۹۲۲۲ ریال و تیرآهن ۱۱۱۶۲ ریال بود که نشان از کاهش قیمت می‌داد، ولی ‌این کاهش در حد حداکثر ۵ تومان هر کیلو برای بعضی سایزهای میلگرد و ۱۰ تومان هر کیلو برای تیرآهن بود. علت ‌این کاهش قیمت محدود، آن است که قیمت‌ها به کف خود رسیده و دیگر امکان پایین آوردن قیمت برای کارخانه‌ها نیست به همین دلیل عده‌ای از تجار انتظار دارند با محدود شدن عرضه بیلت یا آزاد شدن قیمت‌ها در بورس، قیمت مقاطع افزایش یابد.

قیمت نبشی و ناودانی هم در هفته گذشته تغییری نداشت، اما بازار‌این کالاها با رکود همراه بود، به گفته یکی از تولیدکنندگان توقف تولید بهتر از پایین آوردن قیمت است چرا که پایین آوردن قیمت تنها به رکود دامن می‌زند، ولی باعث افزایش فروش نخواهد شد. ‌این واقعیتی است که صنعت فولاد ما ماه‌هاست با آن روبه‌رو است.

مشکلات اقتصادی و رکود بازار جهانی ورق

در ترکیه ورق گرم ۶۲۰ تا ۶۵۰ دلار درب کارخانه بود در حالی که هفته قبل ۶۳۰ تا ۶۶۰ دلار بود. بازار ورق ترکیه فعالیت چندانی نداشت، چرا که شایعه احتمال افت قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلاری در بازار پیچیده است. انتظار می‌رود به زودی به ۶۰۰ دلار برسد. نگرانی‌های اقتصادی اروپا که بازار اصلی صادرات ورق ترکیه است موجب شده بازار صادرات ورق گرم ترکیه در رکود بماند. با ‌اینکه تولید‌کننده‌ها قیمت را پایین آورده‌اند بعید است تقاضا تا سال نو میلادی بهبودی داشته باشد. قیمت پیشنهادی ورق گرم سی‌ای اس ۵۷۰ دلار سی اف آر است و اوکراین ۵۸۵ دلار سی اف آر هم عرضه دارد که ۲۵ دلار نسبت به هفته قبل کاهش نشان می‌دهد.

در بازار ورق شمال اروپا برخی به دنبال افزایش ۱۰ تا ۳۰ یورویی قیمت انواع ورق خود هستند و بسیاری در قیمت‌های قبلی پیشنهاد نمی‌کنند. به نظر بسیاری پایین‌ترین قیمت پایه برای ورق گرم داخلی ۵۰۰ یورو درب کارخانه است. ولی ورق گرم کارخانه‌ها ۴۷۰ تا ۴۸۰ یورو یا حتی پایین‌تر هم شنیده شده و محصول جنوب اروپا ۴۴۰ تا ۴۵۰ یورو است. در آمریکا قیمت ورق گرم تا ۱۴ دلار بالا رفته ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار درب کارخانه بود.

بازار واردات ورق گرم جنوب شرق آسیا ساکت بود. قیمت فعلی ورق گرم ژاپن، کره و تایوان ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار سی اف آر است البته پیشنهاد جدید نشده است. محموله‌هایی از چین در ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار سی اف آر ویتنام خریداری شد. ورق گرم روسیه ۶۳۰ دلار سی اف آر ویتنام شنیده شده و محصول کره ۶۳۵ تا ۶۴۰ دلار سی اف ار. در چین قیمت ورق گرم تا ۳ دلار رشد داشته به ۶۵۴ دلار با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسید، ولی هنوز جو بازار منفی است و معامله‌ها در قیمت پایین‌تر بسته می‌شود. در امارات ورق گرم وارداتی ۶۰۰ دلار سی اف آر بود. در کره ورق گرم ۷۲۱ تا ۷۲۹ دلار بود. ورق گرم وارداتی در عربستان ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار سی اف آر از خاور دور شنیده شده. قیمت ورق گرم داخلی نیز ۶۹۰ دلار برای تولید ژانویه است.

چالش‌های بازار ورق

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول اول هفته در انزلی هر کیلو ۹۴۰ تومان معامله می‌شد. روز یکشنبه تا ۹۶۵ تومان هم رسید و در آخر هفته به ۹۶۰ تومان نزول کرد.‌ این در حالی است که قیمت‌های عرضه‌کننده‌های خارجی برای‌این کالا به ۶۵۰ تا ۶۷۰ دلار هر تن سی اف آر بنادر‌ایران رسیده است، ولی حجم سفارشهای وارداتی هم محدود است چون واردکننده‌ها از‌ آینده بازار مطمئن نیستند.

ورق گرم محصول مبارکه ضخامت‌های ۳ تا ۱۵ میلیمتر افت قیمت داشت، ولی از اواسط هفته سایزهای ۸ و ۱۰ با افزایش هر کیلو ۱۰ تا ۱۵ تومان روبه‌رو شد، علت آن ‌این بود که قیمت به کف خود رسیده بود و فروشنده‌ها حاضر به زیان دادن نبودند، البته محموله‌های وارداتی در انزلی هم به انتها رسیده، ولی احتمالا بعد از‌ایام سوگواری شاهد عرضه مجدد پارتی‌های جدید خواهیم بود. ورق‌های با ضخامت ۱۵ میلیمتر وارداتی از چین‌این هفته خلأ عرضه اکسین و کاویان را پر کردند، به‌رغم آنکه کاویان با محدود کردن عرضه قیمت را نگاه داشت، ولی ضخامت‌های ۲۰ میلیمتر به بالای اکسین با ۱۰ تومان کاهش روبه‌رو شد به خصوص ضخامت ۳۰ میلیمتر.‌

این روند در هفته‌های‌ آینده ادامه خواهد داشت، مبارکه با توقف عرضه ورق گرم کمی‌به بازار امیدواری داد اگر مبارکه سطح قیمت خود را حفظ کند در دی ماه بازار ورق گرم به تعادل خواهد رسید، در غیر‌این‌صورت کاهش قیمت ورق گرم از طرف مبارکه بازار را با شوک قیمت روبه‌رو خواهد کرد. با توجه به آنکه سطح تقاضا پایین است و محموله‌های وارداتی در راه هستند، از طرف دیگر کاهش قیمت در بازار چین که به عنوان رقیب جدی اکسین و کاویان است همراه با افت تقاضای اروپا که ورق‌های سی‌ای اس را به بازار ‌ایران روانه می‌کند چشم‌انداز مطلوبی برای سه ماه‌ آینده برای ورق گرم نشان نمی‌دهد.

ورق سرد بعد از دو هفته تلاطم هفته آرامی‌را پشت سر گذاشت علت آن عرضه ورق‌های وارداتی به بازار بود. بالا رفتن قیمت مبارکه در بورس هم به امیدواری در مورد ‌این کالا دامن زد بعضی از سایزهای ورق سرد به خصوص ضخامت‌های ۶/۰ میلیمتر به پایین با محدودیت عرضه روبه‌رو است کاهش قیمت تجار قزاقستان تا سقف ۷۲۰ دلار سی اف آر بنادر ‌ایران شاید بعضی خریدارها را تشویق به واردات‌ این کالا کند.

ورق گالوانیزه با افزایش محدود قیمت روبه‌رو بود که ناشی از محدودیت عرضه ورق سرد است، در حالی که قیمت وارداتی آن به ۸۲۰ دلار هر تن سی اف آر در انزلی رسیده است. تنها امیدواری برای بازار ورق مشکلات اعتبارات برای واردات است که همراه با عدم امکان افزایش عرضه از طرف مبارکه روبه‌رو است به همین علت همان‌طور که بازار ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر تقریبا شفاف شده است انتظار می‌رود در ماه‌های آینده ‌این وضع در مورد ورق سرد و گالوانیزه هم دیده شود.

کاهش ۱۲ تا ۱۵ دلاری سنگ‌آهن

کاهش خرید چینی‌ها قیمت نقدی سنگ‌آهن را هفته گذشته ۱۲ تا ۱۵ دلار کاهش داد. هندی‌ها عرضه را به شدت کاهش داده‌اند، ولی افزایش عرضه برزیل ‌این کاهش را جبران کرد. متوسط قیمت بازار برای سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۳۴ تا ۱۳۵ دلار سی اف آر شنیده شد در حالی که هفته قبل ۱۴۸ تا ۱۵۰ دلار سی اف آر بود. در بنادر چین موجودی سنگ‌آهن حدود ۹۸ میلیون تن است و پیش‌بینی ماندگاری روند نزولی در بازار سنگ‌آهن را بیشتر به حقیقت نزدیک می‌کند.

انتظار بالارفتن قیمت قراضه

هفته گذشته تجار ترکیه در قیمت‌های بالاتر نسبت به هفته قبل قراضه خریدند تا موجودی انبار‌ها را برای زمان افزایش تقاضا در ژانویه تکمیل کنند. ضمن ‌اینکه شرایط زمستانی در حال اثر گذاشتن بر قیمت قراضه است. ترکیه قراضه ۳۰ -۷۰ را از اروپا تا ۳۹۸ دلار سی‌اند اف خریداری کرد.قراضه سنگین ۲۰-۸۰ آمریکا در ۴۲۷ دلار سی اف آر معامله شده است. قیمت‌ها نسبت به هفته قبل ۸ تا ۱۰ دلار بالا رفته است. قراضه ۲۰-۸۰ انگلیس ۴۱۹ تا ۴۲۵ دلار سی اف آر خریداری شد. محدودیت عرضه قراضه آ۳ سی‌ای اس قیمت را با ۱۰ دلار رشد به ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار سی اف آر رساند.

انتظار می‌رود قیمت معاملات هفته‌ آینده بالاتر برود چون دلایل کافی از جمله ثبات بازار قراضه آمریکا وجود دارد. در آمریکا خبر از انتظار رشد ۲۰ دلار هر لانگ تن قیمت قراضه خرد شده در ماه دسامبر بود. در اروپا با ‌این که تولید کارخانه‌ها کم است و خرید قراضه محدود، نبود عرضه موجب ثبات قیمت قراضه شده است. قراضه خرد شده ۲۹۰ تا ۳۰۰ یورو است و انتظار افزایش ۵ تا ۱۰ یورویی در زمستان می‌رود. قراضه خرد شده ‌ایتالیا ۲۹۰ تا ۳۰۰ یورو است. در اسپانیا قراضه خرد شده ۲۷۵ تا ۲۸۵ یورو در هر تن است. به علت افت نرخ یورو ۵ تا ۱۰یورو رشد قیمت دیده شد.

قراضه خرد شده عیار ۲۰-۸۰ هفته گذشته ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار سی اف آر جنوب شرق آسیا بود که ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفت. ولی وارد‌‌کننده‌ها ‌این قیمت‌ها را نمی‌پذیرند چون قیمت فولاد و تقاضا پایین است. در چین خرید قراضه بالا رفت و قیمت را بالا کشاند. قیمت خرید در نقاط مختلف بین ۵ تا ۱۳ دلار رشد کرده به ۵۲۵ تا ۵۴۹ دلار با ۱۷ درصد مالیات رسید. در کره قیمت خرید قراضه ۴ تا ۱۳ دلار افت داشت به ۴۶۰ تا ۴۸۰ دلار رسید. قراضه سنگین کلاس ۳ ژاپن تا ۱۳ دلار رشد داشته به ۳۸۳ تا ۳۹۰ دلار فوب رسید.