اعتبار ارزی واردات شمش، فقط 300 میلیون دلار

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در حالی که دست‌اندرکاران بازار فولاد در انتظار دریافت فاینانس یک میلیاردی واردات شمش فولادی بودند، دیروز اعلام شد که این رقم نه تنها به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته، بلکه علاوه بر آن خطوطی که پیش از این برای دریافت فولاد ارائه می‌شد نیز حذف شده و قرار بر این است تا تمامی درخواست‌کنندگان اعتبار واردات فولاد، در قالب همین تسهیلات اقدام کنند. از این رو با توجه به رقم پایینی که اعلام شده و همچنین حذف اعتبارات دیگر، امروز انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نشستی به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

به گفته حمیدرضا طاهری‌زاده نایب رییس انجمن، قرار بر این بود تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار فولادی در اختیار واحدها قرار گیرد، اما این رقم به ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرده که با نرخ های فعلی در بازار جهانی، در مجموع ۴۰۰ هزار تن شمش خواهد شد که این حجم کالا، فقط می‌تواند عرضه ۲ هفته ای محصولات نهایی در بورس را پوشش بدهد.

وی با اشاره به میزان تسهیلاتی که پیش از این به تجار ارائه می‌شد، خاطرنشان کرد: تا سال‌های قبل در حدود ۱۱ میلیون تن وارد می‌شد که با در نظر گرفتن واردات ماهانه یک میلیون تن، هزینه آن در هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار می‌شد که رقم ۳۰۰ میلیون دلار که به تایید رسیده به هیچ عنوان جوابگوی نیاز واحدهای فولادی نخواهد بود. به گفته وی منطقی نیست که پس از این مدت طولانی که فولادسازان، برای مصوب شدن این اعتبار در انتظار بودند، این رقم مصوب شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از واحدهای تولید نورد با مشکل نقدینگی و تامین شمش مواجه هستند که امیدواری بسیاری از آنها به این تسهیلات بود تا بتوانند بخشی از نیاز خود به مواد اولیه و شمش را از طریق آن برطرف کنند، اما با این رقم اعلامی و حذف دیگر تسهیلات معمولی که قبلا ارائه می‌شد شرایط برای آنها تغییری نخواهد کرد.

البته گفته می‌شود علاوه بر ارائه تسهیلات ارزی، راه‌های دیگری نیز برای تامین شمش فولاد در حال بررسی است از جمله دریافت شمش از کشورهای دیگر به ازای وجوه معوقه فروش نفت یا استفاده از خطوط مستقیم اعتباری چین یا خرید واحد تولید شمش در این کشور؛ که البته به گفته کارشناسان بازار این موارد همگی راه‌حل‌های بلندمدت تامین شمش داخلی هستند و عملکرد آنها نمی تواند در کوتاه‌مدت برآیندی داشته باشد.

طاهری زاده در خصوص تعرفه میلگرد که پیش از این اعلام شده بود، دوباره به رقم قبلی بازخواهد گشت، گفت: این موضوع به صورت مصوبه اعلام نشده اما قول مساعد برای بازگشت رقم تعرفه واردات فولاد که چند ماه قبل کاهش پیدا کرده بود داده شده و قرار بر این است تا دوباره افزایش پیدا کند که امیدواریم به زودی انجام شود.

به دنبال کاهش قابل‌توجه تقاضا به دنبال سرد شدن هوا، به نظر کارشناسان بازار بهترین فرصت برای ارزیابی راه‌های حمایتی از صنعت فولاد فراهم شده و در این مدت تا بهبود تقاضا در ماه‌های آتی، نهادهای تصمیم گیرنده می‌توانند به بررسی راه‌های مختلف چه در بخش صنعت و چه بازار بپردازند که علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان به راه‌های تامین قراضه برای تولید شمش در داخل کشور و همچنین توزیع عادلانه و شفاف شمش داخلی اشاره کرد.