بخش سوم

در پی اعلام متن کامل فرآیند معاملات سلف موازی نفت در بورس، به‌دلیل اهمیت موضوع، متن این مقررات در روزهای گذشته به‌چاپ رسید که قسمت سوم آن را می‌خوانید: ماده ۱۴- در خصوص مراحل انجام معامله قرارداد سلف موازی استاندارد، مفاد ماده ۱۹ دستور‌العمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران (مصوب شورای عالی بورس) مجری است.

ماده ۱۵- بورس حداکثر دو ساعت پس از پایان جلسه معاملات روزانه، قیمت معاملات را به شرح زیر تعیین و از طریق سایت رسمی خود منتشر می‌کند.

الف) در صورت انجام معامله طی آن جلسه معاملات، میانگین وزین معاملات انجام شده به عنوان قیمت پایانی آن روز تعیین می‌ شود.

ب)‌در صورت عدم انجام معامله طی آن جلسه معاملات،‌قیمت پایانی بر اساس روش محاسبه قیمت تئوریک مصوب هیات پذیرش تعیین می‌شود.

ماده ۱۶- تغییر دامنه نوسان قیمت و سقف حجم هر سفارش در طول دوره معاملات قرارداد سلف‌موازی استاندارد با پیشنهاد بورس و پس از تصویب هیات پذیرش امکان‌پذیر است. این تغییرات حداقل ۳ روز کاری قبل از اعمال، باید به اطلاع عموم برسد.

ماده ۱۷ ـ در صورت وجود اطلاعات یا وقوع شرایط اضطراری که تاثیر با اهمیتی بر قیمت قرارداد سلف موازی استاندارد یا تصمیم سرمایه‌گذاران دارد، بورس می‌تواند معاملات را حداکثر به مدت یک جلسه معاملاتی متوقف کرده و موضوع را جهت رفع موارد توقف پیگیری کند.

تبصره: توقف معاملات بیش از یک جلسه معاملاتی با موافقت سازمان امکان‌پذیر است.

ماده ۱۸ ـ در صورت وقوع موارد موضوع ماده ۱۷ این دستورالعمل، مدیرعامل بورس معاملات مبتنی یا متاثر از این موارد را تشخیص داده و عدم تحقق آن را اعلام می‌کند.

ماده ۱۹ ـ در صورتی که کارگزار خریدار یا فروشنده نسبت به معاملات انجام شده معترض باشند، باید اعتراض خود را با ذکر دلایل برای رسیدگی تا ۲ ساعت قبل از شروع جلسه معاملاتی روز بعد به بورس اعلام کنند. تصمیم بورس در این خصوص لازم‌الاجرا است.

ماده ۲۰ ـ بورس گزارش آماری معاملات بازار را طبق ضوابط سازمان منتشر می‌کند.

ماده ۲۱ ـ در صورتی که ظن استفاده از اطلاعات نهایی یا دستکاری قیمت در معاملات وجود داشته باشد یا تغییرات غیرعادی قیمت مشاهده شود، سازمان می‌تواند دستور توقف نماد معاملاتی قرارداد سلف موازی استاندارد را صادر کند. در این حالت بورس باید بلافاصله اقدام به توقف نماد معاملاتی مربوطه کرده و تا رفع دلایل توقف نماد، موضوع را پیگیری کند. بازگشایی مجدد نماد با موافقت سازمان امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۲۲ ـ برای همه خریدارانی که اقدام به خرید قرارداد سلف موازی استاندارد کرده‌اند، گواهی سلف موازی استاندارد صادر می‌شود.

ماده ۲۳ ـ دارندگان گواهی سلف موازی استاندارد می‌توانند در طول دوره معاملاتی اقدام به فروش قرارداد سلف موازی استاندارد تا سقف دارایی خود طبق گواهی سلف‌موازی استاندارد کنند.

همه فروشندگان، با انجام معامله خریدار را به شرکت ملی نفت ایران جهت تحویل فیزیکی حواله می‌دهند.

تبصره: شرکت ملی نفت ایران، متعهد به تحویل فیزیکی به دارنده گواهی سلف موازی استاندارد در ماه قرارداد است و دارندگان این گواهی حق رجوع به شخص دیگری را ندارند.

*فصل سوم ـ تسویه معاملات

ماده ۲۴ ـ تسویه معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد طی مهلت تسویه توسط کارگزاری که قرارداد سلف موازی استاندارد را خریداری کرده است، انجام می‌شود. در هر حال تحویل گواهی سلف موازی استاندارد به خریدار منوط به پرداخت وجه و تسویه وی با کارگزار است.

تبصره ۱: کارگزار باید وجوه یا تضامین لازم را جهت تسویه بهای قرارداد سلف موازی استاندارد، قبل از معامله از خریدار دریافت کند.

تبصره ۲: شرکت ملی نفت ایران عضو اتاق پایاپای بوده و مسوولیت تسویه معاملات خود را برعهده دارد.

ماده ۲۵ ـ به منظور تسویه کامل وجوه، هر عضو اتاق پایاپای موظف است حساب یا حساب‌های عملیاتی را طبق شرایطی که اتاق پایاپای مشخص می‌کند، افتتاح کند.

تبصره: اتاق پایاپای حق نظارت، دریافت گزارش نقل و انتقالات و به عنوان وکیل عضو اتاق پایاپای، حق برداشت از حساب یاد شده به منظور انجام عملیات تسویه و پایاپای از جمله برداشت وجوه معامله، خسارات، کارمزدها و انجام سایر وظایفی که طبق مقررات بر عهده اتاق پایاپای است را خواهد داشت.

ماده ۲۶ ـ اتاق پایاپای تا پایان هر روز معاملاتی، خالص مبلغی را که باید به هر کارگزار عضو اتاق پایاپای پرداخت یا از او دریافت کند، محاسبه و به صورت اطلاعیه از طریق سامانه مکانیزه، برای عضو مربوطه ارسال می‌کند. این مبلغ با کسر ارزش کل خرید عضو اتاق پایاپای از ارزش کل فروش وی محاسبه می‌شود. در محاسبه ارزش خالص معامله، مالیات، کارمزدها و سایر کسورات نیز لحاظ می‌شود.

ماده ۲۷ ـ اعضای اتاق پایاپای مکلفند براساس اطلاعیه اتاق پایاپای نسبت به تسویه وجوه معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد طی مهلت تسویه اقدام کنند.

ماده ۲۸ ـ وجوه مربوطه به خرید و فروش‌های شرکت ملی نفت ایران مستقیما توسط اتاق پایاپای به حساب عملیاتی مربوط به این شرکت واریز یا از آن برداشت می‌شود. بر این اساس محاسبه خالص مبالغ پرداختی یا دریافتی موضوع ماده ۲۶ این دستورالعمل برای هر کارگزار عضو اتاق پایاپای، بدون احتساب معاملاتی که برای شرکت ملی نفت ایران انجام داده است، محاسبه می‌شود.