سردار خالدی
رشد قیمت‌ها در بازار آتی با توجه به اوضاع جهانی طلا، بیش از ۲۳ هزار تومان بود
مبادلات سکه در بازار داخلی روند هفته ماقبل را تکرار کرد. رسیدن به سطح 3 تریلیون و 500 میلیارد ریالی ارزش مبادلات در بازار آتی بورس کالا و انعقاد نزدیک 50 هزار قرارداد حاکی از آن است که سرازیری نقدینگی و رشد تقاضاها همان‌طور که انتظار می‌رفت ادامه دارد.

این در حالی بود که قیمت سکه در روز پایانی هفته گذشته نسبت به روز ابتدایی، همزمان متناسب با رشد قیمت طلای جهانی و تاثیرپذیر از افت و خیز ارزهای معتبر در بازارهای داخلی رشد بیش از ۲۳ هزار تومان را تجربه کرد.
بازارهای جهانی طلا طی هفته گذشته نوسان رو به بالایی تجربه کرد. در شرایطی که در ابتدای هفته معاملاتی، محدوده قیمت‌ها از سطح یک هزار و 700 دلار شروع شد، در روزهای پایانی به یک هزار و 800 دلار به ازای هر اونس رسید، اما دیروز دوباره به زیر این سطح برگشت. البته با استعفای نخست وزیر ایتالیا و جانشینی احتمالی ماریو منتی و از سویی استعفای رسمی نخست‌وزیر یونان برای از بین بردن اختلافات برای اجرای طرح ریاضتی مورد تصویب پارلمان اروپا، بازارهای سهام اندکی بهبود پیدا کرد و امیدواری به روند سرمایه‌گذاری‌ها در بازارها بیشتر شده است.
با وجود اینکه سنای ایتالیا و دولت یونان در تلاش برای تقویت اعتماد سرمایه گذار در منطقه یورو هستند و اعتقاد بر این است که همه باید نسبت به بهتر شدن اوضاع متعهد شوند، اما معامله‌گران همچنان نسبت به کاهش رشد اقتصادی و تعمیق بحران بدهی دولت‌های اروپایی نگران هستند، زیرا گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از نهادهای مالی بین‌المللی نسبت به رکود طولانی مدت هشدار داده‌اند.
در همین حال پس از اینکه بن برنانکه رییس فدرال رزرو در بیانیه‌ای اعلام کرد اقتصاد این کشور مسیر رشد بهتری پیدا کرده است، سرمایه‌گذاران نسبت به آینده امیدواری بیشتری پیدا کردند، این در حالی است که تمرکز فدرال رزرو روی کاهش نرخ بیکاری و نرخ تورم به عنوان برنامه‌های طولانی مدت همچنان با کندی همراه است.
تحلیل‌گران بر این باورند، در شرایط فعلی و از سال ۲۰۰۴ به بعد طلا بیشتر کالایی بوده که مردم را از آشفتگی نجات می‌دهد و این بیشتر زمانی اتفاق افتاده که در بازارهای سهام بی‌ثباتی بوده و نگرانی در مورد نوسان نرخ ارز وجود داشته است. البته افزایش تقاضاها از سوی دو کشور چین و هند طی دو سال اخیر و رشد قابل توجه میزان سرمایه گذاری فیزیکی آنها نسبت به سال ۲۰۱۰، از جمله دلایلی بوده که قیمت این کالا را به سطح بالایی رسانده است، به طوری که گزارش‌های اخیر گمرک چین مبنی بر رشد ۶ برابری واردات طلا طی شش ماهه ابتدایی سال جاری و از سویی ذخایر قابل توجه طلا در کشور آلمان همگی نشان از بهبود وضعیت عرضه و تقاضای این کالا در بازارهای جهانی است. این در حالی است که تعیین نرخ بهره نزدیک به صفر و کاهش آن از سوی ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا، سرمایه‌گذاران را به مقاومت طلا در سطوح بالای قیمتی خوش‌بین کرده است. در همین حال با توجه به نزدیک شدن به پایان سال میلادی و از سویی جشن‌های ملی در چین، انتظار بالا باقی ماندن سطح تقاضا همچنان وجود دارد و باور بر این است که رسیدن طلا به سطح یک هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر اونس دور از دسترس نباشد، به نظر، آینده بازار و پیش‌بینی درباره سرمایه‌گذاری‌ها، بستگی به حل بحران بدهی حاکمیت در منطقه یورو دارد.
اما در بازار داخلی، نگرانی‌ها بابت بازار ارز ادامه دارد، نوسانات رو به بالای نرخ دلار و سایر ارزهای معتبر که بیشتر ناشی از رشد تقاضا و نگرانی‌ها درباره آینده بود، بسیاری از بازارها را آشفته کرده است. بسیاری از معامله‌گران نسبت به وضعیت به وجود آمده گلایه دارند و اعتقاد دارند یکی از دلایلی که بازارها با رکود روبه‌رو شده‌اند، همین موضوع افت و خیز دلار و سایر ارزها است.
حتی برخی با بیان اینکه «هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم تقاضاها بالا می‌رود و برخی گزارش‌ها نیز حاکی از نگرانی معامله‌گران است» اظهار می‌کنند: احتمال رسیدن نرخ دلار به سطوح بالاتر نیز وجود دارد. این در حالی است که در هفته گذشته با رسیدن قیمت دلار به سطح یک هزار و ۳۵۰ تومان، قیمت سکه با افزایش قابل‌توجهی در پایان هفته به بیش از ۶۰۰ هزار تومان رسید. البته سیاست‌های بانک مرکزی نشان از آن دارد که ممکن است در کوتاه مدت موجی از ریزش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.
بازار آتی نیز در هفته گذشته، به تاثیر از افزایش تقاضاهای خارجی و داخلی و از سویی نوسانات نرخ ارز، شاهد رشد قابل توجهی از رشد و حجم مبادلات بود. در کنار رشد حجم و ارزش مبادلات، قیمت سکه هر یک از قراردادهای معاملاتی همچون دیگر بازارها با رکورد جدیدی همراه شدند.
معامله‌گران بازار آتی با بیان اینکه معاملات در بیشتر روزهای هفته گذشته با صف خرید مواجه شد، اظهار می‌کنند آینده بازار با همین روال ادامه پیدا نخواهد کرد؛ زیرا انتظار بر این است با نوسانات نرخ ارز، دادوستدهای بازار آتی که بیشتر جنبه احساسی آن مشهود بوده تغییر کند. البته تحولات سیاسی و سرازیر شدن نقدینگی مردم به سمت بازار طلا و سکه به دلیل زود سودده بودن پس از قانون اصلاح قیمت‌ها، حاکی از آن است که تا پایان سال قیمت سکه و طلا حرکت رو به بالایی را دنبال خواهد کرد، این در شرایطی است که هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم تقاضا برای سکه بیشتر می‌شود، به طوری که با نگاه به آمار، سررسیدهای دورتر و حجم مبادلات در بازار نقدی می‌توان به این نتیجه رسید که چشم‌اندازها همچنان صعودی است.
اما در مجموع در بازار آتی بورس کالای ایران طی هفته منتهی به 19 آبان‌ماه (از روز شنبه تا روز پایان روز پنج‌شنبه)، 49 هزار و 372 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 482 میلیارد و 4 میلیون و 710 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب افت 2/1 درصدی و رشد 3/0 درصدی شاهد بود. نکته جالب توجه این بود که با توجه به رشد قیمت سکه در بازار داخلی ارزش مبادلات به میزان بالایی رسید، اما به دلیل تعطیلی روز دوشنبه تعداد قراردادها اندکی کاهش پیدا کردند. سکه‌های تحویل آبانماه با دادوستد یک هزار و 903 قرارداد به ارزش 115 میلیارد و 482 میلیون و 420 هزار ریال دنبال شد.
این در حالی بود که ۷ هزار و ۷۹۶ قرارداد به ارزش ۵۰۵ میلیارد و ۴۶۴ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال برای سکه‌های تحویل دی ماه به ثبت رسید. در همین حال بیشترین حجم مبادلات برای سکه‌های اسفندماه بود که بالغ بر ۲۱ هزار و ۸۴ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۴۷۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون و ۸۴۰ هزار ریال برآورد شد.
مبادلات سکه‌های اردیبهشت ماه نیز با افزایش قابل توجه حجم و ارزش، در پایان روز کاری به ثبت 18 هزار و 589 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 387 میلیارد و 846 میلیون و 820 هزار ریال رضایت داد تا نشانه‌ها حاکی از افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آتی و مقاومت سرمایه‌گذاران برای کاهش آن باشد.
البته رشد تقاضاها و خریدهای چشمگیر برخی از اشخاص حقیقی در بالا باقی ماندن سطح قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار است؛ موضوعی که بسیاری از کارگزاران نسبت به ادامه آن اظهار نارضایتی می‌کنند؛ زیرا معتقدند انحصاری بودن دادوستدها و از سرگیری معاملات اینچنینی که بیشتر شبیه دست چین کردن قراردادها است روی شفاف شدن قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.
روند قیمت سکه در بازار آتی نیز همانند هفته ماقبل با شیب رو به بالایی مواجه شد، به طوری که سکه آبان‌ماه در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه با رشد 17 هزار و 429 تومان روبه‌رو بود. این در حالی بود که سکه دی ماه نیز در همین مدت مشابه افزایش 16 هزار و 10 تومان را تجربه کرد. سکه اسفندماه همانند سکه دی ماه با رشد 16 هزار و 535 تومان همراه بود. البته بیشترین رشد قیمت سکه در قراردادهای آتی برای سکه اردیبهشت ماه بود که 23 هزار و 10 تومان گران شد.