بخش دوم

در پی اعلام متن کامل فرآیند معاملات سلف موازی نفت در بورس، قسمت نخست آن هفته گذشته به چاپ رسید که ادامه آن را در زیر می‌خوانید. تبصره: کلیه مستندات پیوست مشخصات قرارداد جزء لاینفک آن هستند.

ماده۳- دارایی پایه قرارداد سلف موازی استاندارد از بین محصولات پذیرفته شده در بورس انتخاب می‌شود و امیدنامه دارایی پایه نیز باید به همراه مشخصات قرارداد سلف موازی استاندارد منتشر شود.

ماده ۴- بورس اطلاعیه عرضه قرارداد سلف موازی استاندارد را که مشتمل بر موارد زیر است حداقل یک روز کاری پیش از آغاز دوره معاملاتی از طریق سایت رسمی خود منتشر می‌کند:

۱- مشخصات قرارداد سلف موازی استاندارد

۲- تاریخ شروع و پایان دوره معاملاتی

۳- تاریخ سررسید و زمان‌بندی امور تحویل

۴- سایر شرایط تسویه فیزیکی و نقدی

۵- رینگ معاملاتی

۶- اطلاعات و اسنادی که جهت تحویل فیزیکی باید به شرکت ملی نفت ایران ارائه شود و مهلت ارائه آن

۷- سایر اطلاعات به تشخیص بورس

تبصره: قیمت پایه عرضه در اولین روز معاملاتی، قبل از شروع اولین جلسه معاملاتی یک قرارداد سلف موازی استاندارد توسط شرکت ملی نفت ایران به بورس اعلام و از طریق سایت رسمی بورس اطلاع‌رسانی می‌ شود.

*فصل دوم - سفارشات و معاملات

ماده ۵- معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد در رینگ داخلی و رینگ صادراتی بر اساس مقررات این دستور‌العمل انجام می‌شود. رینگ مورد معامله باید در تعریف نماد معاملاتی و اطلاعیه عرضه قید شود.

ماده ۶- معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد در بورس از طریق کارگزاران عضو بورس انجام می‌شود. همه کارگزارانی که مجوز فعالیت در بازار معاملات نقدی دارایی پایه را دارند و وثایق لازم را جهت انجام معاملات قرارداد سلف‌موازی استاندارد نزد اتاق پایاپای تودیع کرده‌اند، می‌توانند قرارداد سلف موازی استاندارد آن دارایی پایه را نیز معامله کنند.

تبصره: میزان وثایق موضوع این ماده و شرایط تودیع آن بر اساس مصوبه هیات مدیره بورس تعیین می شود.

ماده ۷- پذیرش خریدار و صدور کد معاملاتی برای وی جهت انجام معاملات قرارداد سلف‌موازی استاندارد نفت و فرآورده‌های آن به شرح زیر انجام می‌شود:

۱- مشتری با مراجعه به کارگزار فرم درخواست پذیرش و مستندات لازم جهت احراز هویت و پذیرش مشتری را طبق مقررات و بر اساس فرم نمونه بورس ارائه می‌کند.

۲- کارگزار فرم و اطلاعات موضوع بند یک را دریافت و ضمن مطابقت مستندات با اصل آن، کلیه مستندات را ممهور به مهر کارگزاری کرده و به اتاق پایاپای ارائه می‌کند.

۳- اتاق پایاپای فرم درخواست پذیرش مشتری را برای شرکت ملی نفت ایران ارسال می‌کند.

۴- شرکت ملی نفت ایران ضمن بررسی صلاحیت خریداران نسبت به اخذ مستندات لازم از آنان جهت تحویل فیزیکی اقدام و در صورت تأیید صلاحیت مشتری تأییدیه پذیرش وی را به بورس ارسال می‌کند.

۵- اتاق پایاپای بر اساس تأییدیه ارسالی شرکت ملی نفت ایران برای خریداران پذیرش شده کد معاملاتی صادر و به کارگزاران اعلام می‌کند.

تبصره ۱: شرکت ملی نفت ایران می‌تواند به تفکیک خریداران سقف خرید در یک روز یا برای یک دوره معاملاتی قرارداد را تعیین و به بورس اعلام کند. بورس بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران کد معاملاتی خریداران را محدود می‌کند.

تبصره ۲: صدور کد معاملاتی خریدار برای یکبار انجام می‌شود. لیکن پذیرش خریدار توسط شرکت ملی نفت ایران می‌تواند به تشخیص آن شرکت، به تفکیک دارایی پایه نیز صورت گیرد.

ماده ۸- دریافت سفارش مشتریان به صورت کتبی، تلفنی، از طریق اینترنت یا سایر روش‌های تعیین شده مطابق مقررات خواهد بود.

ماده ۹- کارگزاران مکلفند فرم‌های ثبت سفارش را برای هر مشتری به ترتیب شماره سریال بایگانی و حسب درخواست به بورس یا سازمان ارائه کنند.

ماده ۱۰- جهت رعایت نوبت مشتریان، ثبت زمان دقیق و تاریخ، هنگام تکمیل فرم سفارش الزامی است. کارگزاران مکلفند بر اساس اولویت زمانی دریافت سفارش مشتری، نسبت به اجرای سفارش اقدام کنند.

ماده ۱۱- ساعات و روزهای انجام معامله قرارداد سلف موازی استاندارد و مدت هر یک از مراحل جلسه معاملات توسط هیات مدیره بورس تعیین و اعلام می‌شود.

تبصره ۱: تغییرات ساعات و روزهای معامله حداقل ۳ روز کاری قبل از اعمال، باید به اطلاعات عموم برسد.

تبصره ۲: در صورت تغییر اضطراری ساعت شروع، خاتمه یا طول مدت جلسه رسمی معاملاتی در اثر اشکالات فنی، بورس باید تغییرات را قبل از اعمال، از طریق سایت رسمی خود اعلام و مستندات مربوط به دلایل بروز شرایط اضطراری را در سوابق خود نگهداری کند و حسب درخواست، مستندات را به سازمان ارائه کند.

ماده ۱۲- اجرای سفارش بر اساس اولویت قیمت و در صورت تساوی قیمت‌ها بر اساس اولویت زمانی ورود سفارش به سامانه معاملاتی خواهد بود.

تبصره: هیات مدیره بورس می‌تواند علاوه بر اولویت‌های مذکور در این ماده، اولویت‌های دیگری را حسب مورد جهت تصویب به سازمان پیشنهاد کند. این تغییرات حداقل۳ روز کاری قبل از اعمال، باید به اطلاع عموم برسد.

ماده ۱۳- کلیه معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد به صورت رقابتی و در جلسه رسمی معاملات انجام می‌شود. در موارد خاص انجام معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات صرفا با مصوبه هیات مدیره سازمان امکان‌پذیر است.

ادامه دارد ...