ریزش تیرآهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: همزمان با معاملات محدود بورسی و همچنین تعطیلی مذهبی، بازار آهن هفته گذشته را با رکود عمیقی پشت سر گذاشت، به لحاظ قیمتی نیز میانگین قیمت میلگرد در برخی سایز‌ها از ۹۳۵ به ۹۲۵ تومان رسید که البته در سایزهای دیگر ثابت ماند. تیرآهن در سایز ۱۴،۱۸و۲۰، ۲ هزار تومان و در سایزهای بالاتر ۵ تا ۱۰ هزار تومان در هر شاخه ارزان شد.

علاوه بر نبود تقاضای کافی، سرد شدن هوا و کند شدن فرآیند حمل و نقل و در نهایت جو روانی نامناسب در بازار، به نظر می‌رسد در هفته پیش رو بازار آهن با مورد دیگری برای کند بودن جریان معاملات همراه خواهد شد که هفته گذشته نیز همین موضوع باعث شد تا فرآیند معاملات تا حدودی تحت تاثیر قرار گیرد که این عامل جدید وجود تعطیلات در اواسط هفته است که در شرایط فعلی تاثیر بسزایی در بازار دارد، البته برخی از معامله‌گران معتقدند در این برهه زمانی تعطیل بودن معاملات نه تنها عاملی منفی نیست، بلکه می‌تواند تا حدودی مثبت واقع شده و اساسا انجام نشدن معامله در این روزها می‌تواند از نزولی شدن قیمت‌ها جلوگیری کند.

علت کاهش قیمت تیرآهن در هفته گذشته

در این هفته در معاملات بورس نیز خریداران تردید زیادی از خود نشان دادند و علاوه بر پایین بودن تقاضا برای ورق، معاملات تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان نیز با عقب‌نشینی خریداران و دو دلی آنها نسبت به خرید روبه‌رو شد. بر این اساس خریدارانی که از روز قبل وجه تضمین خرید را برای تیرآهن به حساب مشترک واریز کرده بودند، در روز خرید دوباره شک کرده و وارد رینگ نشدند. این اتفاق در حالی رخ داده که معمولا تقاضا برای تیرآهن بالاتر از تیرآهن است و زمان تحویل این کالا نیز سلف آذر ماه در نظر گرفته شده بود، اما از آنجا که اطمینان از فروش به موقع کالا در بازار آزاد برای تجار وجود نداشت و در اینکه بتوانند محصولی را که از بورس می‌خرند در بازار به فروش برسانند تردید داشتند در نتیجه از خرید صرف‌نظر کردند.

از این‌رو کارشناسان بازار علت اینکه قیمت تیرآهن پس از روز یکشنبه نزولی شد را همین موضوع می‌دانند که این فرآیند تا پایان هفته ادامه پیدا کرد. البته برخی نیز معتقدند عرضه این کالا احتمالا در هفته‌های بعد و پس از تعطیلات مذهبی می‌تواند با استقبال بهتری روبه‌رو شود که آن هم در صورت کاهش نرخ پایه امکان پذیر خواهد بود، چرا که قیمت‌های بازار نیز در این هفته‌ها کاهشی بوده و قاعدتا باید نرخ‌ها کاهش پیدا کند.

کمبود نقدینگی مشکل اصلی تجار و تولیدکننده

در حالی که ماه‌ها است واحدهای فولادی برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند و حتی در بازپرداخت بدهی‌های بانکی خود نیز مشکلات زیادی پیدا کرده‌اند گفته می‌شود بازار و تجار و حتی پیمانکاران بزرگ نیز با مشکل نقدینگی مواجه هستند و به دلیل کمبود نقدینگی و عدم ارائه تسهیلات بانک‌ها، معامله از طریق چک برایشان به شدت پر ریسک شده و حتی گفته می‌شود هستند خریدارانی که در مناطق گرمسیر کشور که سرمای هوا مانع ساخت و ساز نشده، خواستار کالا هستند، اما از عدم انجام تعهدات خود در آینده واهمه دارند و به همین منظور ترجیح می‌دهند فعلا وارد معامله نشوند.

بهترین زمان برای اجرا و پیگیری طرح‌های حمایتی

از آنجا که طی ماه‌های گذشته و به دنبال حذف بخش عمده‌ای از جریان واردات شمش فولاد که پس از مشخص شدن تخلف بانکی صورت گرفت بازار به سرعت با کمبود شمش مواجه شد در نتیجه طرح‌هایی برای حمایت از نورد سازان از سوی ستاد فولاد و کارگروه فولاد در نشر گرفته و پیگیری شد که از جمله آنها می‌توان به بررسی عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس و ارائه فاینانس واردات شمش اشاره کرد که البته هر دو موضوع به‌رغم اینکه شایعاتی وجود دارد که به سرانجام رسیده، اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

از این‌رو نظر معامله‌گران بازار آهن این است که در هر صورت از آنجا که عرضه شمش در بورس اگر با آزاد بودن رقابت همراه باشد می‌تواند شوک قیمتی در بازار ایجاد کند، در نتیجه بهتر است در این برهه زمانی هر چه زودتر عرضه‌ها آغاز شود؛ چرا که بازار در شرایط رکود قرار دارد و بروز هر تغییری می‌تواند کمترین تاثیر را بگذارد.

در مورد فاینانس نیز نظرها بر این است که از آنجا که فرآیند اجرای این مراحل از زمان ارائه وجه تا انجام شدن واردات می‌تواند زمان‌بر باشد؛ بنابراین بهتر است فرآیند بوروکراسی اداری آن هر چه زودتر انجام شود تا در زمانی که بازار این دوره گذار را از سر گذراند و وارد ماه‌های پایانی سال شد، واردات شمش انجام شده باشد و بازار با کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی مواجه نباشد. البته شایعه‌ها حاکی از آن است که احتمالا عرضه شمش فولاد خوزستان از آذر ماه عملی می‌شود، اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده، ضمن اینکه یکسان نبودن شرایط دریافت این کالا برای واحدهای مختلف نیز قطعا یکی از موضوعات مهمی است که نظرات و اظهارات متفاوتی را در پی خواهد داشت.

تاثیرگذاری بازار ایران بر سی‌آی‌اس

گفته می‌شود به دلیل کاهش خرید شمش از سوی ایران طی دو هفته اخیر بازار شمش سی‌آی‌اس از این رویداد تاثیر زیادی پذیرفته و قیمت‌ها در این منطقه نزولی است، البته برخی از معامله‌گران ایرانی معتقد هستند با توجه به بازار خوبی که در عراق به لحاظ استفاده از نورد ایجاد شده، احتمالا واحدهای فولادی ترکیه از این فرصت استفاده می‌کنند و این موضوع تا حدودی نبود تقاضای ایران را جبران خواهد کرد، اما نکته مهم این است که در صورت حمایت از فولاد داخلی در این برهه می‌توان از وجود بازار تازه پا گرفته در عراق استفاده کرد که راه‌حل فعلی آن به نتیجه رساندن موضوع تامین شمش واحدهای فولادی داخل است. ضمن اینکه در بازارهای جهانی همه به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت‌ها به پایین‌ترین حد رسیده و نباید بیش از این کاهش داشته باشد.

اما به هر صورت در معاملات هفته گذشته و از روز شنبه تا چهارشنبه فولاد سازان تغییری در قیمت‌های پیشنهادی خود نداشتند، اما در بازار آزاد و در روز شنبه، قیمت میلگرد سایز ۲۰ تا ۲۵ به ۹۲۵ تومان کاهش یافت و تیرآهن نیز در سایزهای ۱۸ و ۲۴، یک هزار تومان و سایز ۲۷ نیز ۶ هزار تومان کاهش یافت.

در روز سه شنبه قیمت کلاف با کاهش نیم درصدی به ۹۳۰ تومان رسید، ضمن اینکه قیمت تیرآهن با توجه به عدم خرید تیرآهن توسط معامله‌گران بورسی در سایزهای ۱۴ تا ۲۰، یک تا ۲ هزار تومان و در سایز‌های بالا نیز از ۳ تا ۵ هزار تومان ارزان شد.

در روز چهارشنبه تیرآهن دوباره در همه سایزها یک تا ۵ هزار تومان ارزان شد، البته برخی معتقدند با توجه به اینکه تیرآهن طی ماه‌های اخیر افزایش نرخ بی‌دلیلی داشته، در نتیجه کاهش قیمت آن چندان دور از ذهن نیست، اما با توجه به قیمت شمش و هزینه تولید، کاهش بیشتر نرخ میلگرد برای تولیدکننده‌ها مقرون به صرفه نیست.