بی‌توجهی به رینگ کشاورزی ادامه دارد

عکس: آکو سالمی

کاهش خرید تضمینی سد راه تزریق محصولات کشاورزی به بورس

گروه بورس کالا - مشکلات مربوط به معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا همچنان با بی توجهی رو به رو است؛ بعضی با اشاره به نبود فضای لازم برای از سرگیری دادوستدهای رینگ کشاورزی بورس کالا، اعتقاد دارند برای رونق بازار کشاورزی علاوه بر اجرایی شده کامل مواد قانون بهره وری باید شرایط برای تولید‌کننده و کشاورز را به بهترین نحو آماده کرد تا با اجرایی شدن قانون، تولید‌کننده با رغبت سرمایه‌گذاری‌هایش را انجام دهد. حتی برخی از نمایندگان مجلس با اذعان به مشکلات این بخش، اعتقاد دارند فعال‌سازی بازار و رونق آن نیازمند همکاری همه جانبه قوه مجریه است؛ زیرا تا زمانی دولتی‌ها معاملاتشان را به این بازار موکول نکنند نباید انتظار حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را داشت.

براساس مواد قانون بهره‌وری، محصولات کشاورزی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان کالاهایی با خرید تضمینی اعلام و به صورت تضمینی خریداری شده‌اند، باید در بورس عرضه و معامله شوند. به طوری که مصرف داخلی در رینگ کشاورزی و مازاد مصرف داخلی در رینگ صادراتی بورس عرضه خواهند شد.به گزارش ایسنا، با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل کمیته‌ ویژه عرضه‌ محصولات کشاورزی در بورس کالا و تاکید خلیلیان بر افزایش حجم عرضه کالاهای کشاورزی ورود کالاهای خرید تضمینی به بورس یکی از راه‌های رسیدن به این مهم بود که شاید نتوان خیلی به آن امید داشت.

در حالی که طبق وعده وزیر جهاد کشاورزی امسال باید حجم کالاهای کشاورزی عرضه شده در بورس به بیشترین میزان خود می‌رسید، در شش ماهه نخست امسال حجم معاملات رینگ کشاورزی بورس کالای ایران کاهش داشته و عنوان «منفی‌ترین رینگ بورس کالا» را به خود اختصاص داد؛ زیرا در شش ماهه‌ نخست امسال تنها ۸۲ هزار ۹۵۹ تن کالا در رینگ کشاورزی بورس کالا معامله شد.هر چند شرکت بازرگانی دولتی ایران عرضه مازاد خرید تضمینی گندم سال گذشته در رینگ صادراتی بورس کالا و نیز عرضه برنج پر محصول در رینگ داخلی را از مهرماه و در فصلی نامناسب برای برنج به دلیل هم زمان بودن با فصل برداشت و نیز با قیمتی بالا برای گندم در مقایسه با قیمتی که روسیه و قزاقستان گندم صادراتی خود را پذیرش می‌کنند، آغاز کرد؛ اما گام موثری بود که برای سال آینده کاهش خواهد داشت.

قرار است تا پایان سال جاری دو میلیون تن گندم در رینگ صادراتی بورس کالا و بیش از ۳۴ هزار تن برنج پرمحصول داخلی در بورس کالا عرضه شود و این در شرایطی است که سال گذشته ۱۱ میلیون تن گندم و ۴۶ هزار و۷۰۰ تن برنج از کشاورزان خریداری شده است.

حال باید دید با توجه به آنکه خرید تضمینی گندم از سوی دولت از ۱۱ میلیون تن سال گذشته به ۴/۵ میلیون تن در امسال کاهش یافته است و نیز سال گذشته ۴۶ هزار و ۷۰۰ تن برنج به صورت تضمینی خریداری شده که امسال با ۱۰ درصد کاهش به ۴۲ هزار تن می‌رسد، برنامه‌های مطرح شده برای افزایش حجم عرضه و معامله رینگ کشاورزی بورس کالا به کجا خواهد انجامید.

رونق رینگ کشاورزی نیاز به زمان دارد

این در حالی است که در دیگر سو، با وجود اینکه حجم معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا مطلوب نیست، اما پرونده چند محصول جدید برای ورود به این بازار در هیات پذیرش بورس کالا قرار دارد، اما برخی از کارشناسان معتقدند: ابتدا باید معاملات محصولاتی که در بورس پذیرش شده‌اند، رونق یابد و بعد از آن باید به فکر عرضه کالاهای جدید در رینگ کشاورزی بود.براساس آمار بورس کالا در حال حاضر ۱۷ محصول در فهرست کالاهای رینگ کشاورزی وجود دارند که بررسی معاملات نشان می‌دهد فقط خرید و فروش ذرت، گندم، جو،‌ کنجاله‌ها و به تازگی برنج و شکر در تالار کشاورزی قابل قبول است.همچنین در فهرست کالاهای کشاورزی بورس محصولاتی چون پسته، چای، خرما، زعفران، زیره، مرغ منجمد، نخود،‌ عدس، کنسانتره و تفاله‌ها، کشمش و تخم مرغ دیده می‌شود که از زمان عرضه قبلی محصولاتی چون عدس، نخود، کشمش و مرغ منجمد حداقل یک سال می‌گذرد.

رییس هیات مدیره بورس کالا در خصوص ورود کالاهای جدید به رینگ کشاورزی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه گفت: برای رونق بخشیدن به رینگ کشاورزی بورس کالا باید گام به گام حرکت کرد. نباید توقع داشت که یک شبه بازار سنتی و قوی محصولات کشاورزی کشور تغییر رویه دهد و کل محصولات با عرضه و تقاضای مطلوب در بورس عرضه شود.

محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: اگر معاملات یک محصول در بورس رونق نداشته باشد با استفاده از راهکارهای فعالان بازار، آن کالا یا کارشناسان بورس به سمت بهبود معاملات گام برخواهیم داشت.

وی ادامه داد: به طور حتم ، اگر سبد کالایی رینگ کشاورزی متنوع تر شود، مثبت است؛ به طوری که بورس کالا برنامه‌هایی برای افزایش حجم معاملات کالاهای تازه وارد در رینگ کشاورزی دارد.پور ابراهیمی افزود: رونق رینگ کشاورزی بورس کالا به زمان نیاز دارد، بدون شک هر چه جلوتر برویم حجم معاملات و شمار کالاهای این بازار بیشتر می‌شود.