ثبت تقاضای بالا در رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: اگر چه معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی‌در حالی برگزار شد که بسیاری از پروانه‌های بهره‌برداری باطل شده و تنها ۴۳۰ کد از سوی وزارت صنایع و معادن تایید و به بورس ارسال شده است، اما با این حال میزان تقاضاهای ثبت شده بر تابلوی بورس موجب تعجب فعالان بورس شد. به اعتقاد فعالان بازار احتمال افزایش تقاضاها در هفته آتی و با وجود تایید مابقی پروانه‌های بهره‌برداری وجود دارد. اگر چه در این روز میزان تقاضاهای ثبت شده بر سیستم کمتر از هفته گذشته بود، اما در این روز بیشتر تقاضای معامله گران بر محصولات H تمرکز یافت و بدین ترتیب برای ۰۰۷۵، ۲۵ هزارتن تقاضا و برای ۰۲۰، ۱۸ هزارتن تقاضا ثبت شد و در نهایت این کالاها با سقف قیمت روبه‌رو شدند. این در حالی است که هفته گذشته ۴۰ تا ۵۰ هزارتن تقاضا برای این کالاها بر سیستم ثبت شده بود. به گفته فعالان بازار با توجه به اختلاف نرخ ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی محصولات H در بازار و بورس بیشتر معامله‌گران در این روز ترجیح دادند تا تقاضای بیشتری برای این محصولات بر تابلو ثبت کنند. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار معتقدند تنها راه‌حل کاهش تقاضا در رینگ پتروشیمی‌حذف محدودیت‌های موجود و اصلاح قیمت‌ها است.

البته در این روز ۱۵۴۰ نیز با تقاضای بالایی مواجه شد. گفته می‌شود نرخ این کالا در بورس و بازار یکسان شده است، اما بیشتر فعالان بازار احتمال می‌دهند روند این کالا مثبت باشد.

البته بیشتر آگاهان بازار در حال حاضر فاکتور تاثیر پذیری بر بازار داخل را برابری نرخ ریال و دلار عنوان می‌کنند و می‌گویند: به نظر نمی‌رسد بازار جهانی پتروشیمی ‌تا پایان سال میلادی و با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی در اروپا با تغییر محسوسی همراه شود. این در حالی است که بازار غیررسمی ‌محصولات پتروشیمی ‌نیز در این روز با عدم تحرک مواجه بود و قیمت‌ها نیز تغییر محسوسی نداشت. به عقیده تاجران بازار در حال حاضر بازار کشش نوسان بیش از حد قیمت‌ها را ندارد و تعطیلی‌ها در هفته‌جاری و آینده نیز سبب شده تا بازاریان با تردید و دودلی در خرید مواجه باشند.

با این حال بیشتر فعالان اقتصادی از پیش‌بینی روند بازار پتروشیمی ‌با توجه به ابهام در خصوص نرخ دلار، خودداری می‌کنند و معتقدند بازار محصولات پتروشیمی‌تا آخر هفته آینده بر همین منوال باقی بماند.

اعتراض مجتمع‌های پتروشیمی ‌به قیمت خوراک و کنترل‌های دستوری قیمت در بورس

البته در این روز برخی از مجتمع‌های پتروشیمی‌به قیمت خوراک تصویب شده معترض بوده و در نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی تهران که روز گذشته انجام شد از وزیر نفت درخواست کردند تا قیمتی عادلانه و ثابت برای خوراک واحدهای پتروشیمی‌در نظر گیرد. این مجتمع‌ها همچنین به ایجاد مشکل از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای مجتمع‌های پتروشیمی ‌اشاره و عنوان کردند در حال حاضر تعیین کف و سقف قیمت در بورس کالا برای عرضه محصولات پتروشیمی‌ سبب رشد واسطه‌ها در بورس شده است. این گروه همچنین به کمبود خوراک و بلاتکلیفی در بهای خوراک در بالادست و میان دست پتروشیمی ‌نیز اشاره کردند.

البته پیش تر نیز مجتمع‌های پتروشیمی ‌به محدودیت‌های اعمال شده در رینگ پتروشیمی ‌معترض بوده و خواستار تغییر این رویه شدند، اگر چه در حال حاضر اندکی از محدودیت‌ها کاسته شده است، اما با این حال همچنان بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی ‌تنها راه رسیدن به تعادل را حذف کنترل‌های دستوری از بورس کالا عنوان می‌کنند و معتقدند تنها راه کاهش واسطه‌ها در رینگ پتروشیمی ‌فروختن اعتباری محصولات به خریداران واقعی یا دادن تسهیلات به این گروه است. به عقیده این گروه حذف سقف قیمت و همچنین آزاد گذاشتن قیمت‌ها می‌تواند از رانت موجود در این حوزه بکاهد و به این ترتیب بیشتر واسطه‌ها هم می‌توانند با حاشیه سود پایین در رینگ پتروشیمی‌به فعالیت مشغول باشند.

با این حال وزیر نفت در این روز از تثبیت قیمت خوراک پتروشیمی‌ها برای ۵ سال آینده خبر داد و گفت: به زودی نرخ قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تثبیت خواهد شد. وی عنوان کرد ۸۵ درصد فوب خلیج فارس برای خوراک مایع منطقی به نظر می‌رسد.