نبود نظارت و دستکاری قیمت‌ها

پیوسته بودن دادوستدها برای معامله‌گران خسته‌کننده است

گروه بورس کالا - دادوستدها در بازار آتی بورس کالا طی شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به یک سال گذشته از لحاظ حجم و ارزش رشد قابل توجهی داشته است، این در شرایطی است که افزایش قیمت‌ها و امیدواری به چشم‌انداز صعودی طلا از مهم‌ترین دلایل روی‌آوری سرمایه‌گذاران به حضور در بازار بوده است، اما اغلب کارشناسان بازار آتی نسبت به وضعیت کنونی بازار و کیفیت دادوستدها نظر متفاوتی دارند. وحیدرضا قاضی مطلق یکی از کارگزاران بورس کالا درباره وضعیت بازار آتی بورس کالا با بیان اینکه روند معاملات مناسب است و دادوستدها نسبت به سال قبل از لحاظ حجم و ارزش بیشتر شده است، اظهار کرد: این در شرایطی است که عمق بازار همچنان در سطح پایینی قرار دارد.

قاضی مطلق در ادامه افزود: برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار دخالت دارند به همین دلیل در غیر واقعی بودن قیمت‌ها دخیل هستند که طی چند روز گذشته این وضعیت قابل مشاهده است. در واقع تعداد افرادی که در بازار حضور دارند محدود هستند و مردم آشنایی زیادی با آن ندارند، همین تعداد افراد خاصی که در حال انجام معاملات هستند، با حجم بالایی معاملات را انجام می‌دهند.

وی در رابطه با نرم افزار معاملاتی جدید نیز گفت: بورس با تبلیغات و فرهنگ‌سازی می‌تواند روند معاملات را بهتر کند، درباره نرم‌افزار معاملاتی بازار هم هر چند تغییر کرده، اما به دلیل نبود معاملات آنلاین وضعیت بازار همچنان در شرایط مطلوبی نیست. این در حالی است که تا حدودی روند سفارش‌ها بهتر شده و مشکلات تغییر کرده است، اما در هر صورت با استفاده از نرم‌افزارهای جدید و آنلاین، حجم معاملات قطعا بالاتر می‌رود و دادوستدها جذاب می‌شود.

این کارگزار بورس کالا در ادامه راجع به افزایش قیمت‌ها در بازار آتی طی هفته گذشته گفت: وجود حبابی بودن قیمت‌ها و نبود تغییر قیمت سکه در بازار نقدی، باعث شد قیمت‌ها در بازار آتی بدون دلیل خاصی رشد پیدا کند. البته بحث روانی دلار و رشد قیمت آن و از سویی شایعات مبنی بر تحریم بانک مرکزی، قیمت ارز را در سطح بالایی نگه داشته است، این در حالی است که قیمت‌های آتی تابعی از قیمت‌های نقدی است.

قاضی مطلق در ادامه خاطرنشان کرد: بازار آتی رشد خوبی داشته، اما منطق خاصی برای آن وجود ندارد، در واقع این میزان رشد تنها فرصت خوبی برای یکی از بازیگران بورس یعنی آربیتراژها بوده که توانسته تا ۴درصد سود بدون ریسک را تجربه کنند.

کارگزار بورس کالا با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که بازار نتوانسته هنوز با مسیر منطقی حرکت کند، نبود نظارت است، گفت: نظارت روی بازار یکی از کاستی‌هایی است که در بازار نبود آن احساس می‌شود. همین بحث دستکاری قیمت‌ها و وجود سفارش‌های غیر واقعی از همین نبود نظارت نشات می‌گیرد.

این کارگزار در پایان در رابطه با قوانین موجود در بازار گفت: مشکلات نبود برخی از قوانین همچنان وجود دارد؛ به طوری که می‌توان به نبود دوره پیش گشایش تا سفارشات چیده شده اشاره کرد. این در حالی بود که ساعت معاملات تغییر کرد، اما اجرای آن فعلا منتفی شده است از سویی ساعت معاملات بازار داخلی با بازارهای جهانی همخوانی ندارد؛ به طوری که در شرایطی که در بازارهای جهانی معاملات شروع می‌شود، بازار داخلی تعطیل است.

براساس گفته این کارشناس اگر نظارت روی قوانین بیشتر شود و با معامله گران متخطی از قانون برخورد شود و از سویی نرم افزار معاملاتی به صورت آنلاین شود، آنگاه می‌توان شاهد بهتر شدن وضعیت کنونی بازار بود.

درصد کمی‌از معاملات بازار به تحویل کالا منجر می‌شود

همچنین حامد تاج میرریاحی از دیگر کارگزاران بورس کالا در رابطه با وضعیت بازار آتی گفت: روند مبادلات از نوسان بالایی برخوردار است، در واقع با نامعلوم بودن وضعیت دادوستد طلا در بازارهای جهانی و از سویی صحبت‌های متفاوت رییس بانک مرکزی طی هفته گذشته و هفته جاری مبنی بر بالا ماندن قیمت دلار به سبب مساله قاچاق، پیش‌بینی درست و صحیحی از آینده بازار وجود ندارد.

میرریاحی با اشاره به اینکه نوع چینش بعضی از قراردادها مشکوک است، و یکی از مشکلات حال حاضر دستکاری روی قیمت‌ها است، اظهار کرد: به دلیل نبود نرم‌افزار آنلاین و از سویی تاخیر در انجام معاملات و نبود دسترسی به داشتن برخی از امکانات، بازار در مسیر متفاوت و نامناسبی از لحاظ کیفیت به سر می‌برد.

میرریاحی در رابطه با مشکلات مربوط به حوزه قوانین بازار آتی افزود: ما مشکل قانون نداریم، بلکه مشکلات اصلی ما به اجرای قانون مربوط می‌شود.

وی درباره دیگر مشکلات بازار آتی

خاطرنشان کرد: مشکل اصلی بازار این است که معاملات عمده بازار در دست سفته بازها است و درصد کمی ‌از معاملات منجر به تحویل کالا می‌شود. از سویی ساعات معاملات برای معامله‌گر خسته‌کننده است؛ به طوری که پیوسته بودن روند دادوستدها و متناسب نبودن با ساعت معاملات جهانی، شرایط مناسبی را برای بازار ایجاد نکرده است.