عطش خریداران جوش شیرین در مدار رشد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌در آخرین روز معاملاتی هفته جاری و در گروه شیمیایی‌ها باز هم با تقاضای بالا برای خرید سودکاستیک و جوش شیرین همراه بود.

به گفته فعالان بازار با توجه به اختلاف نرخ جوش شیرین در بازار و بورس کالا، در این روز ۸۴ هزارتن تقاضا برای خرید هزارتن عرضه جوش شیرین روی تابلو ثبت شد. این در حالی است که روز گذشته نرخ جوش شیرین در بازار داخل ۷۳۰ تومان در هر کیلو عنوان شد. عرضه هزارتنی این کالا نیز در رینگ پتروشیمی‌با رقابت کارگزاران و نهایتا سقف قیمت مواجه شد.

آگاهان بازار می‌گویند: سال گذشته عرضه‌های جوش شیرین در بورس کالا با عدم استقبال خریداران مواجه می‌شد و در نهایت بازرگانی پتروشیمی‌در آن مقطع زمانی با کاهش قیمت‌ها سعی کرد این کالا را به خریداران بفروشد، اما در نهایت بازارسازی برخی از تجار روی این کالا سبب شد تا نرخ جوش شیرین توسط این افراد در بازار داخل تعیین شود.

بیشتر فعالان بازار معتقدند؛ در حال حاضر تنها افزایش عرضه این کالا و ورود جوش شیرین وارداتی به بورس، همچنین آزاد گذاشتن سقف قیمت‌ها می‌تواند بازار این کالا را به تعادل برساند. آگاهان بازار می‌گویند: در حال حاضر جوش شیرین چینی در بازار داخل با نرخ ۷۰۰ تا ۷۳۰ تومان معامله می‌شود، در همین حال پتروشیمی ‌شیراز روزانه قادر به تولید حدود ۱۰۰ تن جوش شیرین است و به این ترتیب به گفته آگاهان اقتصادی می‌تواند تا حدی جوابگوی نیاز بازار باشد. این در حالی است که هم اکنون واردکنندگان جوش شیرین نیز به واسطه نوسان نرخ دلار و همچنین مشکلات نقل و انتقال هزینه‌ها به خاطر محدودیت‌های اقتصادی با تنگنا مواجه هستند. به عقیده فعالان بازار با توجه به اینکه سقف قیمت در بورس کالا وجود دارد، قیمت پایانی درستی برای این کالا در بورس ثبت نمی‌شود و به این ترتیب عده‌ای از واسطه‌ها از شرایط موجود استفاده می‌کنند.

سودکاستیک نیز در این روز ۴۵ هزارتن تقاضا داشت و به این ترتیب سقف قیمت و در نهایت تسهیم به نسبت شد. به گفته فعالان بازار در حال حاضر نرخ این کالا در بازار داخل ۲۵۰ تومان در هر کیلو است. این کالا روز گذشته در بورس نیز با نرخ ۲۱۳ تومان معامله شد. نرخ سود پرک نیز در بازارهای جهانی ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار عنوان می‌شود و همچنین این کالا در بازار داخل ۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

البته در این روز برخی از فعالان بازار معتقد بودند؛ اگر نرخ دلار دچار نوسان نشود و قیمت‌ها نیز در بورس کالا به همین منوال باقی بماند، احتمال تحرک در بازار داخل در آینده‌ای نزدیک وجود خواهد داشت.

با این حال همچنان عده‌ای نیز با این نظر کاملا مخالف هستند و روند بازارهای جهانی را رو به پایین عنوان می‌کنند و معتقدند بازار داخل نیز با عدم تحرک روبه‌رو است، اما نرخ‌ها بر همین منوال باقی خواهد ماند.

روز گذشته نیز بازار داخل با عدم تحرک و کاهش مبادلات همراه بود. در این روز همچنین قیمت محصولات پتروشیمی‌تغییر محسوسی نداشت. با این حال عده‌ای از تاجران متفق القول هستند که بازار در این حالت باقی نخواهد ماند و دیر یا زود با تحرک مواجه خواهد شد، البته این عده زمان مشخصی را برای شروع تحرکات در بازار داخل عنوان نمی‌کنند و می‌گویند:

پیش‌بینی‌ها در خصوص بازار پتروشیمی‌ در حال حاضر سخت شده است.

البته گروهی از فعالان بازار در این روز به کاهش تولیدات کارخانه‌ها و در نتیجه افت خریدهای این گروه از مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی‌ اشاره می‌کنند.

دیروز همچنین معاملات آف گریدها نیز با استقبال خریداران روبه رو شد. ۰۰۳۵ آف سقف قیمت را تجربه کرد و همچنین ۳۵ تن عرضه پی وی سی آف نیز توسط یک خریدار و با سقف قیمت خریداری شد.