بهره‌برداری از خط تولید ذوب‌آهن آلیاژی و مقاطع فولادی

گروه بنگاه‌ها - زهرا مسافر: مدیرعامل آریان‌فولاد از افتتاح خط تولید ذوب‌آهن آلیاژی و مقاطع فولادی با ظرفیت تولید ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تن در سال‌جاری خبر داد.

بهمن قاسمی با بیان این مطلب گفت: خط تولید مقاطع فولادی ( نبشی و ناودانی) تا سه ماه آینده و خط ذوب‌آهن آلیاژی این شرکت تا پایان امسال به طور رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید. وی به افتتاح رسمی خط تولید میلگرد با ظرفیت اسمی سالانه ۸۰۰ هزار تن، طی نیمه نخست تیر ماه سال‌جاری اشاره کرد و افزود: این درحالی است که هم‌اکنون بالاترین ظرفیت خط تولید نورد در کشور حدود ۶۰۰ هزار تن است از این رو این شرکت از بیشترین ظرفیت ایجاد شده بخش خصوصی منطقه در زمینه نورد برخوردار است.به گفته مدیرعامل آریان فولاد، برای اجرای خط میلگرد ۸۰۰ هزار تنی بیش از یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی شرکت صورت گرفته و برای بیش از ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است از این رو در مجموع این شرکت برای حدود ۸۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده و پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های توسعه این میزان به بیش از یک هزار نفر برسد. وی تصریح کرد: با بهره‌برداری رسمی از خط میلگرد یاد شده، ظرفیت تولید آریان فولاد به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که از این میزان سالانه ۶۰۰ هزار تن به تولید مقاطع و ۸۰۰ هزار تن میلگرد اختصاص دارد.

قاسمی به کمبود مواد اولیه واحدهای تولید‌کننده فولاد اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه هم‌اکنون واحدهای فولادی با مشکل شمش فولاد مواجه هستند به طوری که حتی برخی از واحدها به علت نبود مواد اولیه مورد نیاز در آستانه تعطیلی قرار دارند.وی با انتقاد از شیوه کنونی واردات گفت: شیوه کنونی واردات به کشور مناسب نیست و آسیب زیادی به اقتصاد به‌ویژه صنایع وارد می‌کند. مدیرعامل آریان فولاد افزود: هم‌اکنون قدرت نقدشوندگی شمش فولاد بالا است از این رو چنانچه بدون اطلاع از وضعیت بازار اقدام به واردات شمش از سوی تجار صورت گیرد تنها دلالان در این شرایط منتفع می‌شوند و این امر به ضرر وارد‌کننده و تولید‌کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته، نرخ فولاد پایه در کشور ما همواره کمتر از قیمت جهانی بوده، افزود: باید تدابیر ویژه‌ای برای یکسان‌سازی قیمت‌ها اتخاذ شود.به گفته قاسمی، دولت همواره مصرف‌کننده محور بوده و طی ۵۰ سال اخیر هیچ‌‌گاه دیدگاه مسوولان به تولید به صورت جدی نبوده است. وی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه دستگاه‌های ذی‌ربط با کنترل دستوری اجازه نمی‌دهند که سطح قیمت در بازار فولاد بالا رود از این رو محصولات فولادی را به منظور تنظیم بازار به قیمت پایین‌تر از خرید روانه بازار می‌کنند که این امر موجب آسیب شدید به تولید‌کنندگان است، زیرا قیمت تمام شده تولید آنها بالاتر از قیمت عرضه محصول از سوی دولت در بازار است. مدیرعامل آریان فولاد اظهار داشت: در هیچ کشوری دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور تنظیم بازار فولاد کالای وارداتی را با نرخ‌های پایین‌تر از میزان خرید در بازار عرضه نمی‌کنند، زیرا این امر به عدم رشد و ارتقای تولید منجر می‌شود.وی ساختار اجرایی بورس کالا در زمینه معاملات محصولات فولادی را از جمله موانع و مشکلات کنونی تولید‌کنندگان فولاد دانست و خاطرنشان کرد: در این بازار خریدار باید یک روز قبل از معامله صد درصد بهای کالای مورد نیاز خود را پرداخت کند این در حالی است که در سایر بورس‌های جهانی این میزان ۳ درصد است.قاسمی در خصوص حذف یارانه‌ها گفت: حذف یارانه‌ها بهتر بود به یکباره صورت می‌گرفت و اصلاحات ۵ تا۱۰ ساله یارانه‌ها از توجیه اقتصادی برخوردار نیست. وی افزود: سرمایه ملی باید هدفمند تقسیم شود این درحالی است که اقدام‌های صورت گرفته غیر هدفمند است و باید هر چه سریع‌تر اصلاحات اساسی صورت گیرد.مدیرعامل آریان‌فولاد تصریح کرد: همانند سایر کشورها مالیات حذف شود و به جای آن مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود. وی در خصوص وضعیت بازار فولاد در کشور، خاطرنشان کرد: بازار فولاد هم‌اکنون به بیراهه رفته است و پیشنهاد می‌شود که چنانچه بازار و تولید‌کننده به حال خود رها شوند به نقطه تعادل خواهند رسید.قاسمی تاکید کرد: هر چه میزان حاشیه سود تولید‌کنندگان فولاد بیشتر شود سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش صورت خواهد گرفت و این امر بستر را برای بازار رقابتی در کشور فراهم خواهد کرد.