گروه بورس کالا - طی هفته گذشته با وجود تلاش زیادی که خریداران برای کاهش نرخ بیلت انجام دادند ، نرخ این کالا در سطح جهانی تغییر چندانی نداشت؛ زیرا عرضه نیز به موازات تقاضا کاهش پیدا کرده است. این موضوع به همراه پیشنهاد مقاطع ارزان قیمت در مبادی ورودی و انتشار اخبار مربوط به آن در بازار باعث شد تا نرخ مقاطع در بازار ایران با کاهش روبه‌رو شود و توان رقابت تولیدات داخلی با این کالاهای وارداتی به شدت کاهش پیدا کند. از این رو به نظر‌ نمی‌رسد در حجم معاملات تغییر خاصی رخ دهد مگر اینکه یا مواد اولیه رشد کند یا تقاضاهای عمده وارد بازار شود. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار داخلی و جهانی پرداخته است که در پی می‌آید: در هفته گذشته قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی‌آی‌اس در حدود ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار فوب بود. محدودیت عرضه اجازه نداده به‌رغم نبود تقاضا در خاورمیانه و شمال آفریقا قیمت بیلت سی‌آی‌اس کاهش یابد، ولی با رسیدن ماه رمضان کاهش خواهد یافت. در شمال چین بازار بیلت صعودی بود. ۷۵۶ دلار درب کارخانه ثبت شد که ۱۰ دلار رشد داشت. در بورس فلزات لندن متوسط قیمت بیلت به ۶۰۵ دلار بازگشت.

در ترکیه تقاضای داخلی بیلت بالا بود و قیمت ۵ دلار بالا رفت و به ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار درب کارخانه رسید. خاورمیانه خریدار نیست، ولی عراقی‌ها خریدار بیلت ترکیه بودند. قیمت صادرات ۷۱۰ تا ۷۱۵ دلار فوب شنیده شده است، ولی خریداران به دنبال ۶۷۵ تا ۶۸۰ دلار فوب بودند. ترکیه‌ای‌ها ترجیح می‌دهند به جای بیلت، میلگرد به خاورمیانه صادر کنند که در سپتامبر تقاضای آن بالا می‌رود. بالاترین قیمت معامله بیلت سی‌آی‌اس در ترکیه ۶۶۰ دلار فوب بود. در جنوب شرق آسیا خرید بیلت بالا رفته چون تقاضای میلگرد رشد کرده است. بیلت کره ۶۹۰ تا ۶۹۵ دلار سی‌اف‌آر فیلیپین است.

هفته آرام بیلت در ایران

بیلت هفته آرامی را پشت سر گذاشت. رکود بازار مقاطع باعث کاهش تقاضای بیلت شده است، اما افزایش قیمت آن در خارج از ایران همراه با محدودیت عرضه آن از طرف فروشنده‌های خارجی، باعث شده که صاحبان بیلت تمایلی به تخفیف دادن در قیمت‌های خود نداشته باشند. عرضه بیلت‌های تولید شده در ایران هم آرام آرام جای خود را در بازار باز می‌کند، رکود فعلی باعث شده تا بعضی از تولیدکننده‌ها به سمت این تولیدات کشیده شوند که نوید خوبی است؛ زیرا زمینه را برای ارتقای کیفی و کمی این تولیدات فراهم می‌کند. البته این بخش به حمایت و نظارت بیشتر دولت نیاز دارد.

قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی هفته گذشته با نوسانات محدودی روی ۷۶۰ تومان هر کیلو ثابت ماند. بیلت داخلی هم بین ۷۴۵ تا ۷۵۵ تومان سایز ۱۲۰ میلیمتر معامله شد. قیمت بیلت وارداتی ۶۸۵ تا ۶۹۵ دلار تحویل انزلی بود، ولی میزان عرضه به‌خصوص از طرف روسیه محدود است.

افت شاخص میلگرد در اروپا

هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه قیمت میلگرد هفته اخیر ثبات داشت. قیمت صادراتی ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار فوب بود و بیشترین خریدار عراق، سوریه و مصر بودند. هنوز تقاضای میلگرد در ترکیه بالاست، ولی انتظار می‌رود در هفته اول آگوست با آغاز ماه مبارک رمضان کاهش یابد؛ ولی به نظر فعالان بازار قیمت‌ها بالا می‌ماند. در جنوب اروپا بازار مقاطع ثباتی نسبی داشت. میلگرد ۶۲۵ تا ۶۴۰ یورو درب کارخانه ثبت شد. شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا نیز یک یورو افت داشت.

بازار صادرات سی‌آی‌اس در رکود است. در خاور میانه تنها عراق خریدار مقاطع سی‌آی‌اس است. در بازار داخلی اوکراین میلگرد ۹۰۲ تا ۹۱۰ دلار با مالیات درب کارخانه بود که نسبت به ماه قبل ۴۲ دلار رشد کرده است.

بازار مقاطع امارات در سکوت است. قیمت پیشنهادی فعلی ترکیه به امارات ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار سی‌اف‌آر است. در چین قیمت فیوچرز میلگرد کمی افت داشت؛ ولی بازار نقدی بالا رفت احتمال کاهش قیمت در صورت تداوم نزول بازار فیوچرز وجود دارد.

پیشنهاد مقاطع ارزان در مبادی ورودی ایران

هفته گذشته، بازار مقاطع با رکود همراه بود و قیمت‌ها روند نزولی داشتند. این روند نه تنها در مورد میلگرد که هر روز افت قیمت داشت، بلکه در مورد تیرآهن، نبشی و ناودانی هم محسوس بود. علت این روند کاهش تقاضا است که به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد. به‌رغم افت قیمت‌ها در بازار، قیمت‌های فروشنده‌ها در بورس تغییر نکرد؛ چون قیمت تمام شده آنها پایین نیامده است. در حالی که قیمت بیلت ۷۶۰ تومان است قیمت میلگرد نباید کمتر از ۸۴۰ تومان هر کیلو در بورس باشد؛ اما بازار مصرف میلگرد عملا بسته شده و ماه رمضان هم در پیش است. از طرف دیگر میلگرد وارداتی در قیمت ۸۰۰ تومان در بندر امام باعث شده فضایی برای مانور تولیدات داخلی نماند. بعضی از تجار که بسته‌های تیرآهن و میلگرد را معامله می‌کردند این هفته با عرضه تیرآهن ترکیه از مرز سرو روبه‌رو شدند که با قیمت‌های پایین و تناژهای محدود بازار را تحت تاثیر قرار داد. در آخر هفته خبر عرضه سبد میلگرد و تیرآهن سایز ۱۸ به بالا و در قیمت ۱۱/۸۲۷ ریال از طرف ذوب آهن در روز یکشنبه ۰۹/۰۵/۹۰ باعث تعجب شد؛ زیرا بازار بی رمق امروز تمایلی به افزایش قیمت ندارد شاید این به معنای حرکت افزایش قیمت در بورس باشد؛ اما معلوم نیست که این سیاست در شرایط فعلی قابل اجرا است و به نتیجه خواهد رسید؟ باید منتظر ماند و دید.

بازار نیمه خاموش ورق

در آمریکا ظاهرا بازار ورق به کف خود نزدیک شده و ورق گرم با ۱۵ دلار افت ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار در هر شورت تن بود. فعالیت بازار ورق ترکیه کاهش یافته قیمت فعلی بازار ورق گرم در ترکیه ۷۱۰ تا ۷۵۰ دلار است که نسبت به هفته قبل تغییری نکرده است. با توجه به اینکه در کشور‌های خریدار ورق گرم ترکیه تعطیلات تابستانی ادامه دارد و از طرفی ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار رو به کاهش است، تقاضای ورق گرم صادراتی این کشور پایین است. قیمت پیشنهادی ورق گرم ترکیه ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار فوب است؛ ولی اروپایی‌ها به دنبال قیمت‌های پایین‌تر از ۷۱۰ دلار فوب هستند؛ چون کاهش قیمت به رشد تقاضا کمک‌ نمی‌کند و ترکیه‌ای‌ها حاضر نیستند باز هم تخفیف بدهند.

در اروپا تعطیلات تابستانی ادامه دارد. در شمال اروپا متوسط قیمت ورق گرم هفته گذشته ثابت بود قیمت نقدی ورق گرم در بازار داخلی ۵۴۰ تا ۵۵۰ یورو درب کارخانه است. در جنوب اروپا شاخص قیمت ورق گرم درب کارخانه ۷ یورو ارزان شد قیمت ورق گرم در انگلیس ۵۸۴ یورو است، ولی انتظار می‌رود در صورت ادامه رکود بازار پایین بیاید. ورق گرم ایتالیا در ۵۹۱ یورو تحویل اکتبر موجود است. قیمت پیشنهادی ورق گرم روسیه ۷۱۰ تا ۷۳۰ دلار سی‌اف‌آر ترکیه است.

در جنوب شرق آسیا قیمت وارداتی ۱۰ تا ۲۰ دلار بالا رفت، ولی بازار در رکود است و قیمت‌های فوق مورد قبول واقع‌ نمی‌شود. قیمت پیشنهادی ورق گرم چین ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیاست.

محدودیت عرضه ورق در بازار ایران

ورق هفته بسیار آرامی را پشت سر گذاشت. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در بندر انزلی اول هفته را با ۹۱۵ تا ۹۲۰ تومان شروع کرد، ولی از روز سه‌شنبه به بعد افت کرد و به ۹۰۰ تا ۹۰۵ تومان رسید. ورق‌های گرم محصول کاویان و اکسین تفاوت قیمتی نداشت. به غیر از ورق سایز ۲۵ میلیمتر که عرضه آن محدود است بقیه ضخامت‌ها در بازار پیشنهاد می‌شود، ولی فروشنده‌ها هر روز رغبت کمتری به فروش کالای خود نشان می‌دهند چون امکان جایگزین کردن کالا برایشان هر روز سخت‌تر می‌شود.

قیمت ورق به کف خود رسیده و موجودی آن هم تا پایان تابستان به حداقل خود خواهد رسید. ورق گرم برای تجار سودآور است، ولی عرضه آن محدود است و تنها برای خریداران خاص قابل دسترسی است. ورق سرد هم با همین شرایط عرضه می‌شود، ولی به علت پایین بودن قیمت بازار، عملا برای تاجر زیان دارد به همین دلیل در تناژهای محدود معامله می‌شود. ورق سرد همچنان با رکود مواجه است، چون موجودی کالاهای وارداتی کم نیست قیمت‌های آنها هم پایین است با در پیش بودن رمضان بازار ورق سرد راکد‌تر خواهد شد، ورق گالوانیزه همچنان با محدودیت عرضه روبه‌رو است و به همین دلیل قیمت آن ثابت مانده است.

ورق سرد وارداتی ۷۵۰ دلار و گرم ضخامت

۲ میلی‌متر ۷۳۵ دلار، ورق گرم تخت ۸۰۰ تا ۸۳۰ دلار و ورق گالوانیزه ۹۵۰ تا ۹۸۰ دلار تحویل بنادر شمالی پیشنهاد می‌شود. قیمت تمام شده اکثر این محصولات بیشتر از قیمت‌های فروش در بازار ایران است به همین دلیل واردات بسیار محدود است و اکثر تجار انتظار دارند پس از ماه مبارک رمضان قیمت‌ها بالا برود.