رشد 7 درصدی حجم و ارزش مبادلات آتی نسبت به هفته ماقبل
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه در بازار داخلی طی هفته گذشته به دلیل نوسانات بازارهای جهانی طلا تغییر زیادی را شاهد نبود، اما در مجموع حجم مبادلات بازار آتی سکه با رکوردشکنی دوباره به بیش از یک تریلیون و ۳۸۰ میلیارد ریال رسید.

روند مبادلات طلا در شرایطی دنبال شد که بعد از رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی نرخ هر اونس در بازارهای جهانی، با تعدیل قیمت روبه‌رو شد. البته سطح قیمت‌ها همچنان بالای یک هزار و 610 دلار است و انتظار بر این است در صورت کاهش قیمت‌ها، طلا همچنان بالای سطح یک هزار و 600 دلار معامله شود. اعلام خبر تداوم کاهش اعتبارات ایالات‌متحده و هشدار سازمان‌های بین‌المللی نسبت به تهدید جدی افزایش بدهی این کشور و دیگر کشورهای اروپایی، آینده اقتصاد جهانی را با ابهام روبه‌رو کرده است. همین ابهام و سردرگمی در چشم‌انداز اقتصادی و کاهش بهای دلار و یورو در بازارهای معتبر ارز باعث شده، آینده بازار طلا همچنان صعودی پیش‌بینی شود، این در حالی است که براساس گفته تحلیل‌گران، اگر اتفاق خاصی بیفتد و قیمت ارزهای معتبر تا حدودی بهبود پیدا کند قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها به صورت مقطعی با تعدیل همراه خواهد شد.


بازار نقدی برخلاف بازارهای جهانی که شاهد نوسانات و تغییرات جدی است از تاثیر اندکی بهره گرفت، به طوری که نرخ سکه آنچنان که انتظار می‌رفت شاهد تغییرات عمده باشد از نوسان اندکی برخوردار بود. براساس گفته یکی از کارشناسان اقتصادی، با توجه به اینکه سکه دولتی براساس نرخ رسمی دلار و با احتساب مالیات 4 درصدی بر ارزش افزوده تعیین قیمت می‌شود و از سویی نرخ رسمی دلار هم با توجه به سیاست‌های کنونی بانک مرکزی به سمت کاهش قیمت است، خرید و دادوستدها برای سکه دولتی بیشتر است به همین دلیل معامله‌گران سعی می‌کنند قیمت سکه بازار آزاد با دولتی تفاوت زیادی پیدا نکند تا حجم تقاضاها برعکس نشود. در همین حال به گفته خبرگزاری پانا، براساس گفته مسوولان قرار است کاهش قیمت رسمی دلار در هفته جاری ادامه پیدا کند و به نظر در صورت تحقق چنین اتفاقی، باید شاهد تغییرات محسوسی در روند قیمت‌ها و حجم تقاضاها برای سکه بود.
بازار آتی بورس کالای ایران در هفته گذشته برخلاف بازار داخلی همگام و متناسب با بازارهای جهانی حرکت کرد، این در حالی است که در مجموع طی هفته گذشته با احتساب معاملات روز پنج‌شنبه ۲۸ هزار و ۵۷۹ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۳۸۶ میلیارد و ۲۴۴ میلیون و ۲۲۰ هزار ریال دادوستد شد که از لحاظ حجمی و ارزش نسبت به هفته ماقبل (البته بدون احتساب معاملات روز پنج‌شنبه ۳۰ تیرماه) به ترتیب ۱۳/۷ و ۱۴/۶ درصد رشد داشت. مبادلات سکه شهریورماه با معامله ۳ هزار و ۹۵۱ قرارداد به ارزش ۱۷۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۸۲۰ هزار ریال دنبال شد.
7 هزار و 775 قرارداد برای سکه تحویل آبان‌ماه به ارزش 370 میلیارد و 406 میلیون و 280 هزار ریال دادوستد شد. سکه دی ماه نیز با بیشترین حجم، شاهد معامله 16 هزار و 853 قرارداد به ارزش 836 میلیارد و 717 میلیون و 120 هزار ریال بود. روند قیمت‌ها در بازار آتی به صورت نوسانی بود، در شرایطی که در اواسط هفته، نرخ سکه بالا رفت، اما در پایان هفته قیمت‌ها تا حدودی تعدیل پیدا کردند. سکه مبادلات شهریورماه از ابتدا تا پایان معاملات روز پنج‌شنبه با کاهش یک هزار و 371 تومان و 7 ریال روبه‌رو شد. این در حالی بود که سکه تحویل آبان‌ماه نیز با افت یک هزار و 269 تومان و 2 ریال همراه بود. همچنین برای سکه قراردادهای دی ماه قیمت‌ها نزدیک 978 تومان و 9 ریال کاهش یافت.