مرکز خدمات فولاد ایران- سازمان تجارت جهانی اعلام کرده ادعای آمریکا، اتحادیه اروپا و مکزیک مبنی بر سوء استفاده چین از تعرفه‌های صادراتی و مالیات‌ها برای محدود کردن تجارت آزاد ۹ ماده اولیه از جمله کک، روی و دیگر مواد اولیه مورد نیاز فولادسازی درست است و به منزله نقض قوانین این سازمان است.

این سازمان دریافته که یک سری مقررات در چین موجب تحمیل تعرفه‌های صادراتی شده که مغایر با تعهدات چین در مقابل قوانین سازمان تجارت جهانی است. سازمان تجارت جهانی قوانینی صریح دارد. متذکر می‌شود چین حق ندارد صادرات این مواد اولیه را با استفاده از روش‌های مختلفی چون تعرفه‌های صادراتی یا قیمت‌های تحمیلی و موارد دیگر محدود سازد. این سازمان از چین خواسته این محدودیت‌ها را حذف کند. از طرفی چین قصد دارد نسبت به این تصمیم به دادگاه استیناف سازمان تجارت جهانی دادخواست دهد. در صورت حذف این محدودیت‌ها، عرضه این مواد اولیه بالا رفته و قیمت آنها در بازار‌های جهانی ارزان‌تر می‌شود.

شاخص قیمت جدید سنگ‌آهن در راه است

در همین حال انجمن آهن و فولاد چین قصد دارد در سال جاری شاخص قیمت سنگ آهن خود را به طور مستقل اعلام کند. ظاهرا چندین موسسه چینی از جمله وزارت صنایع، سازمان صادرکنندگان و واردکنندگان مواد معدنی و شیمیایی و فولادسازان چینی در طراحی این شاخص قیمت سهیم هستند.

انجمن آهن و فولاد چین چند سالی مساله تعیین شاخص قیمت را مورد بررسی قرار داده بود، ولی طی ۶ ماه گذشته به احتمال تاسیس آن اذعان داشت. این موسسه معتقد است داشتن یک شاخص قیمت مستقل به فولادسازان چینی هنگام مذاکره با شرکت‌های معدنی بی اچ پی، ریوتینتو و واله منبعی برای رجوع عرضه می‌کند.

برنامه راه‌اندازی یک شاخص قیمت به منزله تغییر سیاست انجمن آهن و فولاد چین است، زیرا همیشه با مفهوم شاخص قیمت مخالف بود، اما باید دید یک شاخص قیمت جدید چقدر مورد استقبال قرار می‌گیرد چون شاخص قیمت‌های استیل ایندکس و پلاتس در حال حاضر در سطح گسترده‌ای مورد استفاده شرکت‌های معدنی و بازار‌های مالی است.

انجمن آهن و فولاد چین معتقد است وابستگی فولادسازان چینی به واردات سنگ‌آهن عامل اصلی محدود شدن حاشیه سود آنها است. در ۵ ماه نخست سال جاری متوسط حاشیه سود فولادسازان چینی ۶۷/۰ درصد نسبت به سال قبل افت داشت به ۹۱/۲ درصد رسید که در این بین هزینه مواد اولیه نقش بسزایی داشت.

افزایش قیمت سنگ‌آهن صادراتی هند

همچنین قیمت نقدی سنگ‌آهن صادراتی هند که طی هفته قبل ثابت بوده از دوشنبه تاکنون به دلیل افزایش سطح سفارشات چینی‌ها، بالا رفته است. از آنجایی که چشم انداز بازار چین طی چند هفته آینده مطلوب نیست. پیش‌بینی می‌شود رشد قیمت‌ها ماندگار نباشد.

روز ۵ جولای متوسط قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد صادراتی هند ۱۷۵ تا ۱۷۷ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین بوده که نسبت به قیمت ۱۷۴ تا ۱۷۶ دلار هر تن سی‌اف‌آر طی هفته گذشته افزایش یافته است. در این میان عده‌ای از تجار نیز این محصول را در قیمت ۱۷۹ دلار در هر تن سی اف آر معامله کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود قیمت نقدی سنگ آهن تا اواخر روز چهارشنبه مجددا بالا برود. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲درصد استیل ایندکس هم ۵۰ سنت در هر تن بالا رفته و به ۱۶۸ دلار هر تن رسیده است. البته شاخص قیمت سنگ آهن پلاتس در ۱۷۱ دلار و ۵۰ سنت در هر تن ثابت بوده است. رشد قیمت معاملات سوآپ سنگ‌آهن نیز نشانگر این مساله است که تجار در انتظار رشد قیمت‌ها در آینده هستند، البته عده‌ای هم به دلیل افت فعالیت‌های ساختمانی در فصل تابستان در چین پیش‌بینی می‌کنند افزایش قیمت‌ها موقتی باشد.

شایعاتی مبنی بر اینکه دولت چین طی ماه جاری مجددا نرخ بهره را بالا خواهد برد در بازار وجود دارد که این امر نیز به احتمال افت قیمت‌ها دامن زده است. در حال حاضر اقتصاد چین در شرایط مطلوبی قرار ندارد. فشار تورم بر اقتصاد بالاست و قیمت محصولات فولادی نزولی است. تقاضای سنگ آهن فولادسازان نیز کاهش یافته است.

صادرکنندگان هندی بر این باورند قیمت نقدی سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد در ماه‌های جولای و آگوست در حدود ۱۷۳ تا ۱۷۸ دلار هر تن سی اف آر ثابت خواهد بود. خریداران چینی نیز پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها مجددا در ماه

سپتامبر به دلیل رشد تقاضا در چین، افزایش یابد.