گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در بازار آتی بورس کالای ایران با وجود کاهش نرخ رسمی ارز طی یک هفته گذشته به تبع از افزایش تقاضای طلا در بازارهای جهانی رشد نزدیک 12 هزار تومانی را تجربه کرد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته با نوسان رو به بالایی دنبال شد و به سطح بالای یک هزار و ۵۰۰ دلار رسید. این در حالی است که دادوستد طلا به دلیل نگرانی‌های اقتصاد جهانی و بدهی‌های مستقل دولت‌های اروپا به عنوان یکی از کالاهای مورد اطمینان همچنان با تقاضای بالایی روبه‌رو است. با ادامه گزارش‌های نگران‌کننده از اقتصاد اروپا همچون کاهش اعتبارات در پرتغال و اخباری مبنی بر افزایش نرخ تورم در چین بازار طلا طی هفته گذشته با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد. البته با انتشار گزارش نرخ اشتغال در ایالات متحده، بازار با نوسان روبه‌رو شد و قیمت طلا به ازای هر اونس در مبادلات روز گذشته بالا، پایین شد.
بازارهای داخلی طلا و سکه در شرایطی مبادلاتشان دنبال شد که علاوه بر تاثیر‌پذیری از بازارهای جهانی، به تبع از نوسان نرخ رسمی ارز حالت هم پوشانی به خود گرفت و از لحاظ قیمتی تغییر زیادی را طی یک هفته گذشته مشاهده نکرد. قیمت سکه طرح جدید در روز پنج‌شنبه در بازار نقدی به 429 هزار تومان رسید. با نوسان نرخ رسمی ارز و به تبع کاهش نرخ رسمی دلار بازار سکه تا حدودی از التهابات دور شد، اما افزایش قیمت نرخ طلا در بازارهای جهانی باعث شد این نوسانات همدیگر را جبران کنند و سکه بدون تغییر زیاد نرخ دادوستدهایشان را ادامه دهند.
در بازار آتی، دادوستدها همپای بازار نقدی حرکت کرد، اما نکته جالب توجه در مبادلات بازار آتی براساس اطلاعیه قبلی مدیریت قراردادهای مشتقه بورس کالا این بود که دادوستدهای این بازار همانند بازار نقدی در روز پنج‌شنبه نیز باز بود و مبادلات از سر گرفته شد.
البته به دلیل اینکه برای اولین بار این مبادلات در روز پنج شنبه برگزار شد حجم و ارزش مبادلات چندان بالا نبود، اما در هر حال مجموع مبادلات بازار آتی بورس کالا طی هفته منتهی به 16 تیرماه بدون احتساب روز پنج شنبه، 19 هزار و 191 قرارداد به ارزش 912 میلیارد و 67 میلیون و 650 هزار ریال بود که نسبت به هفته گذشته از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب با کاهش 14/33 و 41/30 درصدی روبه‌رو بود. حجم قراردادهای آتی تیرماه 693 قرارداد به ارزش 26 میلیارد و 164 میلیون و 990 هزار ریال بود که از کمترین حجم معاملاتی برخوردار بود.
همچنین مجموع قراردادهای سکه شهریورماه ۴ هزار و ۲۱۷ قرارداد به ارزش ۱۹۱ میلیارد و ۳۴۹ میلیون و ۳۳۰ هزار ریال بود. سکه‌های مبادلاتی آبان ماه نیز ۶ هزار و ۵۲۲ قرارداد به ارزش ۳۰۹ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال بود. در همین حال مجموع مبادلات سکه‌های دی‌ماه ۷ هزار و ۷۵۹ قرارداد به ارزش ۳۸۴ میلیارد و ۸۸۹ میلیون و ۱۰ هزار ریال شد.
کاهش ارزش مبادلات در بازار آتی در شرایطی صورت می‌گیرد که بر اساس پیش‌بینی معامله‌گران، کاهش معاملات در بازار با توجه به کاهش نرخ رسمی ارز در بازار داخلی پیش‌بینی می‌شد. البته در این میان با وجود کاهش نرخ رسمی ارز و از بین رفتن نوسانات شدید در بازار طی هفته‌های ماقبل، نرخ سکه به تبع از قیمت طلا در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را تجربه کرد. همچنین انتظار معامله‌گران بر این است با توجه به ادامه نگرانی‌ها در بازارهای جهانی، تقاضا برای طلا همچنان در سطح بالایی باقی بماند به همین دلیل در بازار داخلی با وجود کاهش تقاضا، قیمت‌ها بالا خواهد رفت.
روند قیمت‌ها در بازار به گونه‌ای بود که سکه تیرماه از ابتدا تا پایان روز پنج‌شنبه با طی مسیر نوسانی یک هزار و ۴۷۹ تومان و ۶ ریال بالا رفت. همچنین سکه مبادلاتی شهریورماه نیز در همین مدت مورد بررسی ۴ هزار و ۴۱۸ تومان و ۸ ریال گران شد. در همین حال سکه مبادلاتی آبان‌ماه طی یک هفته گذشته ۱۰ هزار و ۸۶۵ تومان و ۷ ریال بالا رفت. از سویی سکه مبادلاتی دی‌ماه نیز با بیشترین افزایش قیمت از ابتدا تا پایان روز پنج‌شنبه ۱۲ هزار و ۹۳۹ تومان و ۲ ریال بالا رفت.

روند قیمت تسویه سکه آتی طی هفته گذشته