میزان تولید فولاد در سال 2010 میلادی از پیش بینی ارقام رسمی‌بالاتر رفت.

میزان تولید محصولات تمام شده فولادی در سال ۲۰۱۰ میلادی ۶۴۸ میلیون تن اعلام شد که با رشد ۱۸ درصدی سالانه همراه بود. بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این میزان تولید به ۷۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ میلادی و ۷۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ میلادی خواهد رسید. با این وجود، صادرات چین همچنان از شرایط ناپایدار رنج می‌برد. به‌دلیل نبود چشم‌‌انداز طولانی مدت، میزان صادرات محصولات فولادی در سال ۲۰۱۱ میلادی بدون افزایش به نسبت سال گذشته پیش‌بینی می‌شود. مقامات چین قصد دارند تا صنعت این کشور را رفته‌رفته به‌سوی صادرات محصولات خاص و باکیفیت، اما در تناژ پایین‌ سوق دهند.
افزایش 12 درصدی قیمت ورق کویل نوردشده چین در سال 2011 میلادی
به‌دنبال فشار قیمت و ثابت ماندن تقاضای بالای محصولات در داخل، پیش‌بینی می‌شود قیمت ورق کویل نوردشده این کشور همچنان با رشد صعودی همراه باشد.
میزان تولید محصولات تمام شده فولادی در چین همچنان با افزایش روند رشد همراه است. پیش‌بینی می‌شود این میزان از 40/548 میلیون تن به 648 میلیون تن افزایش یابد که با رشد 18 درصدی سالانه همراه خواهد بود. این روند افزایش رشد از سال 2009 میلادی، یعنی از زمان آغاز بحران اقتصادی جهان شروع شده است. در این سال به دنبال طرح مالی دولت، صنایع پیشرو فولادی در این کشور 4 تریلیون یوآن به اقتصاد چین تزریق کردند. این خود دلیلی جهت افزایش میزان تولیدات و در نتیجه اقتصاد رو به رشد این کشور در زمانی شد که همگان از ناپایداری اقتصادی به‌دنبال بحران مالی جهانی در بهت بودند.


اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که طرح مالی دولت چین موفقیت‌آمیز بوده است و در نتیجه روند تولید محصولات فولادی همچنان رو به رشد خواهد بود.
ثبات تولید محصولات فولادی در چین
در سال 2009 میزان تولید محصولات طویل با جهش شدید 23 درصدی نسبت به سال قبل از آن، 7 درصدی در مقایسه با محصولات تخت و 17 درصدی نسبت به کل محصولات فولادی همراه بود. این روند رو به افزایش تاییدی بر تاثیر طرح مالی دولت در افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز و روند رو به رشد تقاضای داخلی محصولات طویل بود.
این روند رو به افزایش با سیاست صنایع فولاد چین در سال ۲۰۰۵ میلادی مبنی بر افزایش تولید محصولات خاص مغایرت دارد. تولید محصولات تخت بالاترین سهم را در تولید محصولات فولادی به خود اختصاص داده و به نسبت محصولات طویل از رشد بیشتری برخوردار بوده است.
در سال 2010 میلادی جهش صعودی تولیدات به حالت ثبات بازگشته است. میزان تولید محصولات تخت که بالاترین سهم تولید را در سال 2005 به خود اختصاص داده بود در سال 2010 میلادی به سطح پیش‌بینی‌های اولیه بازگشت.
ثبات تقاضای بخش‌های مصرفی محصولات تخت
جهش تولید محصولات تخت در سال 2010 میلادی با افزایش میزان صادرات همراه بود. 24/81 میلیون تن صادرات در سال 2010 میلادی رشدی بالغ بر دو برابر به نسبت سال 2009 را به‌دنبال داشت. پیش‌بینی می‌شود میزان تولید محصولات تخت در سال 2011 میلادی با 8 درصد افزایش به نسبت سال قبل به 250 میلیون تن و در سال 2012 میلادی به 268 میلیون تن افزایش یابد.
پیش بینی تولید فولاد خام
به‌رغم افزایش 18 درصدی در محصولات تمام شده فولادی، این میزان در محصولات خام فولادی تنها به 9 درصد رسید. از دلایل این کاهش می‌توان به تولید چشمگیر محصولات تمام شده فولادی در نیمه دوم سال اشاره کرد. به نظر می‌رسد واردات 637000 تن محصولات نیمه تمام فولادی پاسخگوی این میزان اختلاف نبوده است.
منبع: واحد مطالعات راهبردی آریان فولاد