حجم و ارزش معاملات در بازار آتی نزدیک 20 درصد کاهش یافت
گروه بورس کالا - سردارخالدی: بازار جهانی طلا طی یک هفته گذشته با نوسان بالای ۲۰ دلار مواجه شد که به تبع در بازار داخلی نیز این نوسان قیمت پی گرفته شد، این در حالی بود که معامله سکه در بازار آتی در پایان هفته از ۵ هزار تومان الی ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

بازار جهانی طلا طی یک هفته گذشته نوسان معاملاتی بالای 20 دلار را تجربه کرد؛ این در حالی بود که هر روز نوسان بازارهای جهانی با شدت بیشتری دنبال می‌شود. قیمت طلا در هفته گذشته هر چند با افزایش قیمت، روزهای ابتدایی را آغاز کرد و به بالای 1520 دلار رسید، اما در ادامه، روند نزولی در پی گرفت. این در شرایطی بود که بعد از آن دوباره با افزایش قیمت‌ها ادامه یافت. براساس گفته معامله‌گران، بازارهای جهانی طلا با وجود اینکه در عین حال روند نوسانی را سپری کرد، اما حالت تثبیتی به خود گرفت.
به عقیده فعالان، با کسری بودجه در کشورهای اروپایی و ایالات متحده، سیاست‌های مالی جدیدی در پی گرفته شد و با اجرای این سیاست‌ها، بهای ارزهای معتبر به واسطه سفته‌بازی و تزریق بیش از حد نقدینگی در بازارها بدون پشتوانه از سوی ایالات متحده با نوسان و بی‌ثباتی مواجه شد تا با ایجاد این وضعیت، تقاضا برای خرید طلا به عنوان ذخیره مطمئن مد نظر قرار گیرد، همین عوامل ایجاد شده در بازار سبب شد بازار طلا به دلیل کاهش نرخ بهره بانکی و ثبات آن در کشورهای اروپایی و ایالات متحده و از سویی، کاهش ارزش دلار و افزایش تقاضا برای آن با مسیر افزایشی قابل توجهی روبه‌رو شود.
این در شرایطی است که ناآرامی‌های منطقه به صورت غیرمستقیم به عنوان یک عامل ناپایدار همواره طی سه ماه گذشته در روند قیمت طلا تاثیرگذار بوده است. در هر حال با اتفاقاتی که در سطح جهان افتاده، به نظر قیمت طلا در شرایط کنونی با تغییر زیادی مواجه نشود و اگر اتفاق خاصی در این مدت نیفتد بازار در همان سیر حرکتی ملایم و آرام دنبال شده و به صورت تثبیت در همان سطح باقی می‌ماند، فعالان بازار طلا، همچنان به دلیل افزایش تقاضاها، افزایش قیمت طلا در بلندمدت را به عنوان چشم‌انداز بلندمدت در نظر می‌گیرند. در بازار داخلی تقاضا همچنان در سطح بالایی قرار دارد و نرخ سکه‌های عرضه شده از سوی بانک‌ها همسو با نرخ بازار نقدی در یک سطح قرار گرفت تا شائبه دو نرخی شدن سکه از بین برود. این در حالی بود که نرخ سکه در روز پنج‌شنبه با حرکتی افزایشی به 424 هزار تومان رسید. براساس گفته معامله‌گران، التهاب بازار سکه که بعد از تعطیلات عید نوروز تا دو هفته قبل به اوج خود رسیده بود طی این دو هفته هر چند حجم معاملات بالا بود، اما روند قیمت‌ها از حالت هیجانی به دور بوده است؛ البته به عقیده برخی قیمت سکه هنوز در سطح بالایی قرار دارد و بالاتر از معادل قیمت طلا در بازارهای جهانی است. در بازار آتی نیز دادوستدها همگام با بازارهای جهانی و بازار نقدی حرکت کرد.
در بازار آتی بورس کالا طی هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت ماه، در مجموع ۸ هزار و ۷۷۶ قرارداد سکه و شمش طلا معامله شد که ارزش آن به ۳۹۱ میلیارد و ۹۳۶ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال رسید؛ این در شرایطی بود که سهم معاملات شمش طلا در این میان تنها ثبت ۳ قرارداد به ارزش ۴۹۲ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال بود.
بیشترین حجم معاملات انجام شده برای سکه تیرماه با ثبت 4 هزار و 307 قرارداد به ارزش 192 میلیارد و 118 میلیون و 140 هزار ریال بود. البته سهم معاملات سکه‌های تحویل اردیبهشت ماه با توجه به زمان سررسید آنها به 2 هزار و 223 قرارداد به ارزش 93 میلیارد و 913 میلیون و 790 هزار ریال رسید. دادوستد سکه شهریورماه یک هزار و 488 قرارداد به ارزش 68 میلیارد و 851 میلیون و 560 هزار ریال بود. همچنین برای مبادلات سکه آبانماه 755 قرارداد به ارزش 36 میلیارد و 560 میلیون و 630 هزار ریال در سیستم معاملاتی ثبت شد. میزان حجم مبادلات در بازار همچنان در سطح بالایی قرار دارد، اما نسبت به هفته ماقبل کاهش 50/18 و 83/19 درصدی را از لحاظ ارزش و حجم مبادلات تجربه کرد. روند حجمی مبادلات در شرایطی با کاهش اندکی مواجه شد که قیمت تسویه هر یک از قراردادها با افزایش روبه‌رو شد. سکه تحویل اردیبهشت ماه 5 هزار و 898 تومان و 7 ریال در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته رشد داشت. سکه تیرماه نیز با 9 هزار و 955 تومان و 7 ریال افزایش در پایان هفته مواجه شد. این در حالی بود که سکه شهریورماه از ابتدا تا پایان هفته 11 هزار و 616 تومان افزایش قیمت داشت.
همچنین سکه‌های تحویل آبان ماه در پایان هفته، ۱۹ هزار و ۹۴۰ تومان نسبت به ابتدای هفته، گران‌تر فروخته شد. برای شمش‌های طلای تحویل اردیبهشت ماه نیز در پایان هفته، افزایش ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ثبت شد.