گروه بورس کالا - سحر نمایشی: بازار فلزات داخلی طی یک هفته اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز شاهد معاملاتی توام با نوسان بود تا جایی که فلزاتی همچون نیکل، قلع، سرب و روی در این هفته با قیمت ثابتی معامله نمی شدند چراکه تجاری که در انتظار افزایش مجدد قیمت‌ها بودند از فروش کالاهایشان خودداری می‌کردند.

در طرف دیگر مس و آلومینیوم نیز همچنان دربلاتکلیفی به سر می‌برند و هنوز تولید کنندگان این فلزات حاضر به عرضه این محصولات با قیمت پایین تر در بورس کالا نیستند. در این مدت هم این شایعات بود که بازار را می‌گرداند، چرا که به نظر می‌رسد تقاضا برای این فلزات بعد از عرضه آنها در بورس بیشتر شده و دلالان به راحتی از این موقعیت سوء استفاده می‌کنند و کالاهایشان را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. البته این در حالی است که اوایل هفته گذشته تجار به دلیل ترس از کاهش مجدد قیمت‌ها گاهی به فروش کالاهایشان اقدام می‌کردند. این روند بیشتر در مورد مس و آلومینیوم صادق بود، چرا که تعیین فرمول جدید برای مس، احتمال کاهش قیمت‌ها را برای این کالا افزایش داده است. اما در اواخر هفته این روند تا حدی متوقف و باعث شد روند معکوس شود و معامله‌گران از فروش کالاهای خود دست بردارند. از طرف دیگر یکی از فروشندگان مس در بازار آزاد به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: اوایل هفته گذشته که همه به عرضه مس در بورس کالا امید داشتند، در بازار همه فروشنده بودند چرا که تجار اطمینان داشتند با ابلاغ این مصوبه به زودی قیمت‌ها نزولی خواهد شد اما بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه قیمت‌ها با روال سابق محاسبه می‌شود و تاخیر در رسیدگی به این وضعیت فروشندگان به جای فروش به انبار کردن کالاها ی خود پرداختند.
از سوی دیگر یکی از کارشناسان حوزه فلزات در مورد نارضایتی تولید کنندگان از این تغییر روش قیمت گذاری ، به خبرنگار ما گفت: کسی با کاهش قیمت‌ها مخالف نیست البته به شرط آن که این کنترل عادلانه و دو طرفه باشد چرا که اجرای این مصوبه سبب کاهش ناعادلانه قیمت این فلزات می‌شود و از آنجا که سقف حجم خرید برای هر خریدار محدود است پس بنابراین با تفاوت قیمتی زیادی رو به رو خواهیم شد که درعرضه‌های بالا این ضرر به مراتب بیشتر خواهد بود و در این میان تنها شرایط برای دلالان مهیا می‌شود. وی در ادامه افزود: از آنجا که هزینه‌های تولید بسیار بالاست و توان بهره برداری بیشتر از ظرفیت تولید است می‌توان به صراحت گفت تولید با مشکل رو به رو است.