گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: بازارهای فولادی هفته گذشته را در خاص‌ترین شرایط طی کردند و میلگرد برای دومین بار در طول تاریخ مرز قیمتی 2 هزار تومان را رد کرد.

البته این بار برخلاف دفعه قبل، تقاضای بازار از این سطوح قیمتی حمایت نکرد و در نهایت میانگین قیمت‌ها از دو هزار و ۲۰ تومان و در کمتر از ۲ روز دوباره به زیر ۲ هزار تومان افت کرد. اگرچه برخی فروشنده‌ها به خصوص نوردسازان تاثیرگذار از این کاهش قیمت چندان استقبال نکردند، اما به نظر کارشناسان بازار این هفته میلگرد به دلیل پایین بودن سطح تقاضا در مقایسه با حجم عرضه انبارداران تهرانی به ۱۹۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد.
عرضه‌های تجاری که میلگرد‌های خریداری شده با قیمت 1700 تومان را با نرخ 2 هزار تومان در بازار به فروش رساندند و رسیدن به تعطیلات پایانی هفته و تعطیلی روز سه‌شنبه هفته جاری که احتمالا حجم معاملات بازار را به نصف کاهش خواهد داد از جمله دلایل اصلی این پیش‌بینی است.
اگرچه پایین بودن تقاضاهای عمده در مقایسه با سال‌های قبل برای همه معامله‌گران قابل قبول و منطقی است و بر مبنای آن رشد قیمت‌ها بیش از این حمایت نمی‌شود، اما روی دیگر سکه کمبود واردات شمش فولاد به کشور است که به دلیل بروز کمبود در موجودی ارز روسیه، تاثیر زیادی بر روند قیمت‌ها در هفته اخیر داشته است. گفته می‌شود این محدودیت باعث شده تا روزانه تعداد و حجم محموله‌های پیشنهادی در بندر انزلی در حد بسیار قابل توجهی محدود شود.
در نتیجه برخی از دست‌اندرکاران بازار پیش‌بینی می‌کنند اگر حجم محموله‌های انباری که در بازار پیشنهاد می‌شود، کاهش پیدا کند این کمبود واردات شمش و بالا رفتن قیمت پیشنهادی فروشندگان که طی هفته گذشته به یک هزارو 900 تومان هم رسید، دوباره زمینه رشد قیمت را فراهم خواهد کرد. این تحلیل‌ها باعث شده تا با در نظر گرفتن رونق نسبی معاملات در پایان سال که همیشه دیده می‌شود، انتظارات قیمتی به بیش از ارقام فعلی بالاتر برود.
به گفته معامله‌گران در حال حاضر شرایط بازار فولاد در وضعیت نامطمئنی در حرکت است؛ چرا که اگر قیمت خرید مقاطع کاهش پیدا کند، با در نظر گرفتن نرخ شمش وارداتی، شرایط برای تولیدکننده‌ها سخت می‌شود، اما در صورت رشد قیمت بازار نیز با کاهش توان خرید مواجه می‌شود که قاعدتا توان تحمل قیمت‌های بالاتر را نخواهد داشت. از این رو به نظر می‌رسد یکی از محدودترین راهکارهای موجود، تسریع در اختصاص ارز برای واردات شمش‌های با کیفیت و کم هزینه همچون روسیه و اوکراین است.
از دیگر اتفاقات قابل توجه بازار طی هفته گذشته رشد قیمت شمش و مقاطع در روز چهارشنبه بود که همانند همیشه عامل رشد قیمت‌ها در بازار آزاد یک روز قبل از عرضه و کاهش قیمت‌ها در روز عرضه بود.
این رشد قیمت به خصوص در بحث شمش، تداوم ثبت قیمت‌های فعلی را حمایت می‌کند و مانعی دیگر در برابر تحلیل‌هایی است که پیش‌بینی کاهش قیمت را دارند و به نظر بیشتر معامله‌گران با ثبت شمش ۱۶۵۰ تومان در بورس کاهش قیمت‌ها به زیر ۱۹۰۰ تومان کاملا بعید و دور از ذهن است. عوامل دیگری که وجود دارد بالا ماندن قیمت نهایی قراضه فرآوری شده در بازار است که محدودیت‌های عرضه، نرخ آن را همچنان در بالاترین سطح ممکن قرار داده است.
از آنجا که کاهش واردات کک و دیگر مواد اولیه، تاثیر زیادی بر حجم تولید کالای نهایی داشته، حجم عرضه‌ها چه در بورس و چه در بازار آزاد محدودتر از سال‌های قبل است هرچند که حجم تقاضاها عاملی بوده تا در میزان عرضه و تقاضا توازن نسبی ایجاد شود.