گروه بورس کالا- کتایون دارابی: حجم خبرهای انتشار یافته درباره مسائل سیاسی و اقتصادی هفته گذشته آنقدر زیاد بود که بالاخره توانست بازار محصولات پتروشیمی را از رکود خارج کرده و معامله‌گران را به افزایش خریدها سوق دهد. جو روانی حاصل از ابهامات در خصوص ادامه فعالیت بهمنی در بانک مرکزی، تشدید تحریم‌ها و همچنین تردیدها درباره نتایج آژانس و ایران هفته گذشته تب و تاب بازار ارز را بالا برد و نتیجه آن رشد ۵۰۰ تومانی قیمت دلار در یک هفته به گفته رییس بانک مرکزی بود. این موضوع توانست بازار محصولات پتروشیمی را هم صعودی کند، به طوری که اکثر محصولات پلیمری با رشد قیمت هفته گذشته را پشت سر گذاشتند.

از سوی دیگر، معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا هم با استقبال بیشتری که نتیجه فاصله قیمت دلار در اتاق مبادلات ارزی و بازار آزاد بود، روبه رو شد. حجم خریدها در روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نشان از اطمینان بیشتر معامله‌گران به روند افزایشی قیمت‌ها داشت. این در حالی است که فرآورده‌های نفتی هم هفته گذشته با افزایش ۵ درصدی قیمت‌ها پس از جایگزینی ارز مرجع با مبادله‌ای روبه‌رو شدند. گر چه همچنان برای خرید این کالاها محدودیت‌هایی در بورس کالا وجود داشت، اما با این حال به عقیده فعالان بازار، قیمت فرآورده‌های نفتی دوبرابر شده است و در نتیجه خریداران علاقه‌ای به رقابت برای خرید آنها ندارند، از این رو اگر محدودیت برای خرید فرآورده‌های نفتی هم اعمال نشود، خریداران رغبتی به خرید این کالاها با قیمت‌هایی بالاتر از پایه ندارند.

با این حال در هفته گذشته تنها گریدهای متفاوت پی‌وی‌سی که نرخ پایه آنها ۱۵۰ تومان در هر کیلو افزایش یافته بود و همچنین گریدهای پلی‌اتیلن سبک ۰۰۷۵ و ۰۲۰ مورد استقبال خریداران قرار گرفته و با سقف قیمت خریداری شدند، مابقی کالاها هم اگرچه میزان خریدشان بیشتر از هفته‌های قبل بود، اما با نرخ پایه معامله شدند.

در بازار داخل هم گرید ۰۰۷۵ و ۰۲۰ پس از معامله در رینگ پتروشیمی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان رشد قیمت را در روز سه‌شنبه و چهارشنبه تجربه کردند. البته افزایش قیمت پایه گریدهای متفاوت پی‌وی‌سی متاثر از رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی رخ داد و در حالی معامله‌گران برای خرید این کالاها به رقابت پرداختند که تا چند روز پیش بازار پی‌وی‌سی به گفته بسیاری از معامله‌گران در رکود به سر می‌برد و خریداران زیادی نداشت، اما با رشد قیمت‌‌ها و با توجه به پیش‌بینی‌ها در خصوص ادامه‌دار شدن افزایش قیمت‌ها در حوزه محصولات پلیمری، بیشتر معامله‌گران ترجیح دادند، خریدهای خود را افزایش داده و به ذخیره‌سازی پی‌وی‌سی بپردازند؛ چرا که عرضه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تنی این کالاها در رینگ پتروشیمی تقاضای بسیاری داشت.

از سوی دیگر موضوع صادرات محصولات پلیمری هم مطرح است؛ چرا که با توجه به افزایش قیمت دلار، خرید از بورس کالا با نرخ ارز مبادله‌ای برای صادرکنندگان به صرفه است. این گروه می‌توانند از فاصله قیمت دلار در اتاق مبادلات ارزی و بازار آزاد استفاده کرده و سودهای بالایی به دست بیاورند.

گر چه در حال حاضر ممنوعیت صادرات محصولات پلیمری وجود دارد، اما قاچاق این کالاها هم به گفته بسیاری از فعالان بازار افزایش یافته است و کانتینرهای زیادی به مقصد کشورهایی نظیر عراق و افغانستان با محصولات پلیمری ممنوع بارگیری می‌‌شوند. با این حال گفته می‌شود مجوز صادرات پی‌وی‌سی مجتمع‌های تولیدکننده این کالا به اتمام رسیده و گویا این مجتمع‌ها دوباره درخواست دریافت مجوز داده‌اند. البته هفته گذشته موضوع دیگری که بازار محصولات پتروشیمی را تا حدی تحت شعاع قرار داد و به روند صعودی قیمت‌ها کمک کرد، افزایش قیمت گاز مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی بود. اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی از تغییر قیمت گاز از ۷۰ تومان به ۳۲۰ تومان در هر مترمکعب وجود ندارد، اما با این حال فعالان بازار معتقدند؛ اجرایی شدن این موضوع می‌تواند بازار را درگیر جهشی تازه کند.