گروه بورس کالا- سردار خالدی: نزول قیمت‌ها این بار برای دومین روز متوالی ادامه یافت در حالی که تحلیلگران بر این باورند که بازار، افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت‌ها را اصلاح کرده است.

دادوستدهای دیروز بورس کالای ایران در شرایطی به تاثیر از اخبار و گزارش‌های منتشرشده با نوسان محدودی دنبال شد و افت اندکی داشت که قیمت اغلب ارزهای مورد معامله در مرکز مبادلاتی با کاهش محسوسی ادامه یافت این در شرایطی است که قیمت سکه پس از تحرکات اندکی، دوباره سیر نزولی به خود گرفت. البته اخباری در خصوص پارامترهای سیاسی عنوان شد که به نظر می‌رسد در تغییرات بازارها سهیم باشد. این در حالی است که اظهار نظرها و اخبار جسته و گریخته از وضعیت رابطه ایران با غرب بر سر مسأله هسته‌ای به شدت در تغییرات روانی بازارها تاثیرگذار بوده است؛ به طوری که می‌توان به نظرات متفاوت باراک اوباما در مراسم تحلیف رییس جمهوری ایالات متحده همچون «دشمنان قسم خورده را به دوستان واقعی تبدیل می‌کنیم» اشاره کرد که از نمونه مواردی بوده که توانسته روند مبادلات را تغییر دهد. البته علاوه بر موارد ذکر شده، برخی عوامل در تغییرات بازارها تاثیرگذار بوده اما همچنان گمانه‌زنی‌ها در خصوص وضعیت بازار ادامه دارد. برای بازارها شرایط متفاوتی ترسیم می‌شود؛ در حالی برخی با اشاره به روند موجود اعتقاد دارند افت و خیزهای ادامه‌دار بازارها طبیعی و عکس‌العمل به شرایط موجود است که اخبار منتشر شده حاکی از این است که امکان دوام روند نزولی بیشتر از شرایط موجود در جهت صعودی شدن قیمت‌هاست. براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در شرایط فعلی روند بازار به گونه‌ای است که اخبار اقتصادی منتشر شده همچون افزایش نقدینگی با اجرای فاز دوم هدفمندی عامل دیگری برای تحرکات قیمتی است.

این در شرایطی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی روی تغییرات بازار بی‌تاثیر نیست و چه بسا افزایش قیمت طلا منتج به تحرکات دیگری در قیمت‌ها در بازار داخلی شود. به گزارش رویترز، قیمت جهانی طلا روز گذشته در بالاترین حد طی یک ماه اخیر باقی ماند. این اتفاق در پی اقدام سرمایه‌گذاران به مقایسه سیاست‌های حمایتی تسهیل مالی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی ژاپن با بهبود نیرو دهنده اقتصاد جهانی که باعث می‌شود دارایی‌های با ریسک بالا جذاب‌تر شوند، روی داد.

دیروز قیمت طلا با اندکی تغییر به بیش از یک هزار و ۶۹۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا پس از اعلام ژاپن مبنی بر تصمیم‌گیری برای انجام اقدامات محرک مالی جسورانه در راستای جان بخشیدن به اقتصاد بیمارش، شرایط افزایشی را تجربه کرده بود که بالاترین سطح در یک ماه اخیر است. از اواخر هفته گذشته، قیمت طلا در تلاش است تا رکورد یک‌ هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس را بشکند. وانگ تائو، تحلیلگر بازار در این باره می‌گوید: تحلیل فنی قیمت‌ها نشانگر این است که قیمت لحظه‌ای طلا می‌تواند به یک‌هزار و ۷۰۶ دلار در هر اونس برسد.

در مجموع در بازار دیروز قیمت سکه کاهش محسوسی را به دنبال داشت؛ به طوری که سکه سررسید بهمن ماه با کاهش ۵۸/۱ درصدی در محدوده یک میلیون و ۴۴۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان، سکه سررسید اسفندماه با کاهش ۱۵/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و ۵۲۱ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۴۴ هزار تومان و سکه سررسید فروردین ماه با کاهش ۴۴/۲ درصدی در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۲۶ هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در سررسیدهای نزدیک همانند روز ماقبل کاهشی و برای سررسیدهای دور افزایشی بود. روند تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در هر یک از سررسیدها نشان دهنده این است که توجه به انجام معامله و نگه داشتن آنان در سررسیدهای نزدیک کمتر و توجه به سررسیدهای دور بسته به فاصله زمانی بیشتر است. البته برخی بر این باورند که روند دیروز بیشتر اصلاح شرایط موجود بوده است.