گروه بورس کالا- کتایون دارابی: گر چه بازار محصولات پتروشیمی روز گذشته با نوسان قیمت‌ها به کار خود پایان داد، اما افزایش دوباره قیمت فرآورده‌های نفتی به گمان بسیاری از آگاهان بازار نشان خوبی برای آینده نیست.
به گفته معامله‌گران پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با وجود اینکه پیش‌تر نرخ کالاهای خود را با ارز مبادله‌ای جایگزین کرده و قیمت فرآورده‌های نفتی را بیش از دو برابر افزایش داده بود، اما در هفته جاری هم قیمت انواع حلال‌ها، وکیوم باتوم، لوبکات و... را به جز گوگرد ۵ درصد افزایش داد.

باقری، مدیر معاملات کالایی کارگزاری بهمن در این باره می‌گوید: در هفته جاری همچنان سهمیه‌بندی برای خرید وکیوم باتوم تبریز اعمال شد، به طوری که علاوه بر خرید محدود معامله‌گران، از ثبت قیمت‌هایی بالاتر از پایه هم جلوگیری شد. به گفته وی قیمت فرآورده‌های نفتی با افزایش چشمگیری در دو هفته اخیر مواجه شده‌اند و اگر محدودیت ثبت قیمت هم وجود نداشت، خریداری حاضر به خرید وکیوم باتوم با نرخی بالاتر از پایه نبود. با این حال در این روز قیمت دلار در بازار آزاد با اندکی افت مواجه شده و برای ساعاتی از روز سبب قفل شدن بازار پتروشیمی شد؛ از این رو نرخ‌های مشخصی در بازار وجود نداشت و قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای عنوان شد. برخی از معامله‌گران هم ترجیح دادند در این روز وارد مبادلات نشوند و در انتظار تغییرات پیش روی بازار باقی بمانند. البته بیشتر آگاهان بازار روز گذشته از پیش‌بینی روند قیمت‌ها در روزهای آتی خودداری کرده و می‌گویند: نوسانات بازار ارز و همچنین اتفاقات سیاسی و اقتصادی می‌تواند بر بازار پتروشیمی بیش از پیش اثر بگذارد. از این رو با توجه به حجم اخباری که هر روز منتشر می‌شود، نمی‌توان به راحتی آینده بازار را پیش‌بینی کرد.
فروش اعتباری پلی‌پروپیلن
در دو روز اخیر افزایش قیمت محصولات پلیمری و رشد خریدها از رینگ پتروشیمی متاثر از اتفاقات ریز و درشت اقتصادی رخ داده و به تبع بسیاری از معامله‌گران را در نگرانی فرو برده است. برخی از معامله‌گران به روند رو به رشد قیمت‌ها طی دو روز اخیر اشاره ‌کرده و می‌گویند: در حالی روز گذشته گریدهای متفاوت پلی پروپیلن با افزایش قیمت روبه رو شدند که در هفته‌های اخیر متاثر از ممنوعیت صادرات این کالاها، بیشتر عرضه‌کننده‌ها به فروش‌های اعتباری روی آورده بودند.
با این حال روز گذشته قیمت گریدهای متفاوت پلی پروپیلن با رشد مواجه شدند. البته روز ماقبل آن هم گریدهای متفاوت پلی اتیلن سبک با رشد قیمت روبه رو شده بودند. برخی از فعالان بازار می‌گویند: افت و خیز قیمت‌ها در روزهای اخیر شدید بوده، به طوری که در بخشی از روز دوشنبه و سه شنبه نرخ مشخصی در بازار وجود نداشت و بیشتر تاجران پیشنهادهای خود را با انتشار خبرهای ضد و نقیض اقتصادی، از استعفای بهمنی گرفته تا حکم انفصال برای او در ساعات متفاوت روز تغییر دادند.
خرید از بازار پتروشیمی سودده است؟
البته بازار پتروشیمی روز گذشته با ورود به آخرین روز مبادلاتی هفته جاری با افت و خیز قیمت‌ها در ساعاتی از روز روبه‌رو شد، اما با این حال کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ دلایل زیادی در بازار برای نوسان قیمت‌ها وجود دارد، از این رو نگرانی معامله‌گران در روزهای اخیر افزایش یافته است.
این در حالی است که نگرانی از رشد قیمت ارز در بازار داخل همچنان بر مبادلات محصولات پتروشیمی سایه افکنده و در نتیجه فاصله ایجاد شده برای قیمت دلار در اتاق مبادلات ارزی و بازار آزاد در حال افزایش است. از سوی دیگر به گفته معامله‌گران با بازگشایی مرزها و ادامه صادرات، خریداران محصولات پتروشیمی با سود بالایی که نتیجه فاصله قیمت ارز مبادلاتی و آزاد است، استفاده خواهند کرد و این به معنی سودده بودن خریدها در حال حاضر است.
البته برخی از فعالان بازار پتروشیمی به اتمام برخی از مجوزهای صادراتی محصولات پتروشیمیایی اشاره می‌کنند و می‌گویند: با وجود اینکه تعداد زیادی از مجتمع‌ها درخواست مجوز صادرات داده‌اند، اما عده‌ای در حال قاچاق برخی از محصولات پلیمری به کشورهای دیگر هستند.
غیبت جوش شیرین در دو هفته متوالی
البته معاملات رینگ شیمیایی در آخرین روز هفته جاری نوسان محسوسی را تجربه نکرد. اما همچنان کربنات سدیم سبک و سنگین و جوش شیرین در بورس کالا عرضه نشد. این سومین هفته‌ای است که کربنات سدیم سبک و سنگین در رینگ شیمیایی عرضه نمی‌شود. به گفته معامله‌گران کاهش فشار گاز مصرفی پتروشیمی شیراز یکی از دلایلی است که تولید کربنات سدیم سبک و سنگین و همچنین جوش شیرین را متوقف کرده است. گر چه برخی از آگاهان بازار از احتمال عرضه این دو کالا روز گذشته در رینگ شیمیایی خبر می‌دادند، اما متاسفانه عرضه کربنات سدیم سبک و سنگین و جوش شیرین برای چندمین هفته متوالی در بورس انجام نشد.
البته کربنات سدیم سبک و سنگین دو عرضه‌کننده خارج از بورس دارد، اما تولید جوش شیرین در انحصار پتروشیمی شیراز است و از این رو بسیاری از معامله‌گران در خصوص احتمال افزایش قیمت‌ها به دلیل عدم عرضه این کالا ابراز نگرانی می‌کنند.
این در حالی است که سودکاستیک در این روز با توجه به افزایش عرضه‌ها تا سقف ۱۰ هزارتن و افت اندک قیمت پایه با بازاری متعادل روبه رو بود. به گفته معامله‌گران فاصله نرخ این کالا در بازار داخل و بورس به حداقل رسیده و از این رو تقاضا برای خرید سودکاستیک متعادل است. به گفته معامله‌گران سودکاستیک اروند در هفته جاری با نرخ پایه ۳۱۹ تومان عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۳ تومان افت قیمت را تجربه کرد. برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ با توجه به افزایش تولید پی وی سی، سودکاستیک هم به تبع با افزایش عرضه‌ها روبه‌رو است.