بازار مصرف کشش تداوم افزایش قیمت‌ را ندارد

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: بازار فولاد کشور چند سالی است که تحت تاثیر عوامل مختلف دچار هیجانات شدید می‌شود که علاوه بر اینکه نوسانات زیادی را به همراه دارد، موجب اختلال در روند مبادلات آن نیز می‌شود.

نوسان روبه رشد قیمت دلار در بازار ارز، دوباره روند افزایشی بازار شمش فولاد را به دنبال داشته، درحالی که بازار مصرف و تقاضا از کشش لازم برای افزایش قیمت‌ها برخوردار نیست، از این رو فعالان بازار، برای کنترل نوسانات موجود خواستار آن شدند که علاوه بر کنترل هیجانات موجود، ارز مورد نیاز خود را برای واردات شمش از طریق ارز بازار آزاد تامین کنند، نه اتاق مبادلات، زیرا با وجود سپرده‌های سنگین بانکی، فولاد سازان تا کنون موفق به دریافت ارز از این مرکز نشده‌اند. نرخ شمش داخل ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص تاثیر نوسان نرخ شمش ناشی از روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد گفت: هم اکنون شمش عرضه شده در بازار داخل از قیمت‌های جهانی پایین‌تر است.

رسول خلیفه سلطان با اشاره به کمبود شمش فولاد در بازار داخل، افزود: در حال حاضر در بنادر کشور شمش موجود نیست و این محصول به دنبال پیدا کردن قیمت واقعی خود است. به گفته وی، بهای تمام شده هر کیلو شمش وارداتی بین ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان در نوسان است، این در حالی است که هم اکنون شمش با نرخ زیر ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شود و پایین‌تر از قیمت‌های جهانی مورد مبادله قرار می‌گیرد. خلیفه سلطان با توجه به روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد تاکید کرد: هم اکنون هرگونه پیش‌بینی در خصوص نرخ شمش در بازار داخل متصور نیست و که با نرخ‌های کنونی نیز مبادلات بسیار کند است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به عرضه پایین نرخ شمش در بازار داخل نسبت به قیمت‌های جهانی، بازار مصرف از کشش لازم برخوردار نیست چه برسد به اینکه قیمت این محصول افزایش یابد. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد درخصوص عدم اختلاف قیمت مناسب میان نرخ محصول نهایی با شمش فولاد، گفت: در زمان رونق اختلاف قیمت میان این دو باید ۲۰۰ تومان باشد، اما هم اکنون به علت کمبود شمش و روند افزایشی قیمت آن، میلگرد کششی برای رشد نرخ ندارد، زیرا با کمبود تقاضا مواجه است.

با هیجانی کردن بازار، موجب شوک نشوید

مدیرعامل ذوب آهن البرز غرب نیز در خصوص روند افزایشی نرخ شمش در بازار داخل گفت: قیمت جهانی این محصول بالاتر از قیمت‌های داخلی آن است.

امین سعدی تصریح کرد: به علت عدم تقاضا برای میلگرد در کشور، کشش لازم برای رشد قیمت این محصول وجود ندارد، از این رو شاهد اختلاف اندک قیمتی میان شمش و محصول نهایی هستیم.

وی در خصوص روند افزایشی قیمت شمش طی ماه‌های آتی تصریح کرد: به علت نوسانات آنی و روزانه نباید موجب وارد شدن شوک به بازار شد و باید با آرامش به سمت جلو حرکت کرد تا بتوان از ایجاد هر گونه التهاب جلوگیری کرد.

مدیرعامل ذوب آهن البرزغرب، در خصوص وضعیت قراضه به عنوان مواد اولیه مورد نیاز برای واحدهای ذوبی، تصریح کرد: وضعیت بازار قراضه در کشور مناسب نیست، زیرا نرخ آن بین ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ تومان برای هر کیلو در نوسان است و با قیمت‌های کنونی تولید شمش فولاد از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.

وی علت اصلی حرکات هیجانی موجود در بازار فولاد در کشور را ناشی از رفتار احساسی ناشی از نوسان نرخ دلار دانست و گفت: باید جلوی این هیجانات گرفته شود تا شوک به بازار وارد نشود.

تکلیف اتاق مبادلات برای عرضه ارز به فولاد سازان مشخص نیست

مدیرعامل فولاد بناب همچنین در خصوص نوسانات اخیر بازار شمش و تاثیر آن بر نرخ میلگرد تصریح کرد: به اعتقاد من اختلاف میان شمش و میلگرد مناسب است، زیرا نرخ شمش تحویلی در بنادر بین ۱۸۸۵ تا ۱۸۹۰ تومان است که با احتساب ۷۰ تومان هزینه حمل حدود ۱۹۶۰ تومان تمام می شود و این درحالی است که هر کیلو میلگرد در سایز ریز به قیمت ۲۱۰۰ تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.ناصر تقی‌زاده خاطرنشان کرد: این درحالی است که اختلاف شمش و محصول نهایی به جای آنکه حدود ۲۰۰ تومان باشد. برای سایرهای ریز ۱۴۰ و برای سایزهای درشت ۱۰۰ تومان مشاهده می‌شود که از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.

وی با انتقاد از عرضه ارز در اتاق مبادلات ارزی به تولیدکنندگان فولاد گفت: چنانچه ارز مورد نیاز فولادسازان از طریق بازار آزاد تامین شود، تولید‌کنندگان بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. مدیرعامل فولاد بناب افزود: روند عرضه ارز به فولادسازان از طریق اتاق مبادلات ارزی مناسب نیست؛ چراکه این اتاق به ازای عرضه ارز خواستار ارائه سپرده سنگین است که از عهده تولیدکنندگان خارج است. وی خواستار تامین شمش مورد نیاز از طریق ارز بازار آزاد به فولادسازان شد و تصریح کرد: در این صورت واردات شمش از طریق گمرک‌ها علاوه بر دسترسی آسان، با سرعت بیشتری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.