میلاد کیوان‌سرایی- از ابتدای سال جاری معاملات رسمی بازار آهن قراضه دیرهنگام آغاز شد.
فعالان این عرصه پس از آغاز فعالیت خود در سال جاری انتظار افزایش نرخ‌ها را داشتند که این امر نیز طی این مدت صورت گرفت؛ ضمن اینکه این مساله نشانگر کشش و تمایل کارخانه‌های ذوب فولاد به استفاده و بهره مندی از مواد اولیه با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر است.

اما با توجه به مشکل کارخانه‌های نورد در واردات شمش فولاد و عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار داخلی از یک سو و افزایش هزینه‌های تولید محصولات فولادی از سوی دیگر انتظار می‌رود در آینده دوباره با افزایش نرخ آهن قراضه مواجه باشیم که افزایش نرخ ارز در این بین بر شدت این ماجرا خواهد افزود.
از ابتدای سال جاری، کشورهای عضو اوپک (مانند کشورمان) شاهد نزول قیمت نفت در بازارهای جهانی بودند. در همین حال طی این مدت در بازار سکه نیز شاهد ورود دیر هنگام فعالان این بازار بودیم؛ هرچند از همان ابتدای فعالیت این بازار میل به افزایش قیمت در آن مشاهده می‌شد. اما نکته حائز اهمیت در این بین افزایش چشمگیر نرخ معاملات بازارهای کالایی پس از اجرای دور اول نشست گروه ۱+۵ است. در بازار ارز نیز همچنان به‌رغم نرخ ثابتی که بانک مرکزی اعلام کرده، قیمت بازار آزاد روند صعودی را تجربه کرده است. در نتیجه با توجه به روند رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف کالایی پیش بینی‌های متفاوتی برای این بازارها و به تبع آن برای بازار قراضه انتظار می‌رود:
1) احتمال ضعیف افزایش چشمگیر قیمت نفت کشورهای عضو اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت و عدم بازگشت سرمایه‌های نقدی در بازارهای پولی و مالی جهان به سوی بازار نفت و ثبات بیشتر عوامل منجر به کاهش بهای نفت.
۲) احتمال افزایش بهای جهانی نفت و دور از انتظار بودن خروج سرمایه‌های نقدی از این بازار.
3) ادامه روند افزایش نرخ ارز به دلیل عدم توانائی تامین ارز مرجع جهت متقاضیان واقعی آن.
۴) ادامه روند مشکلات واردات شمش آهن به کشور.
5) افزایش متقاضیان مواد اولیه (آهن قراضه) در کشور و کاهش عرضه آن.
۷) افزایش تقاضا برای آهن قراضه با درجات کیفی بالا.
8) ادامه افزایش نرخ آهن قراضه - ادامه مشکلات در واردات شمش فولاد و آهن قراضه به دلیل نرخ بالای هزینه تملک ارز در بازار غیر رسمی.
۹) احتمال عدم ورود تقاضاهای بزرگ و جدی به بازار محصولات فولادی.
10) افزایش بهای شمش و محصولات فولادی به دلیل وجود عرضه محدود در بازار داخل.
۱۱) ادامه مشکلات فعالان بخش فولاد در زمینه تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی.
12) احتمال ورود دولت به بازار فولاد و ارائه نرخ‌های دستوری تا زمانی که زمینه اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها در صنعت فولاد مهیا شود.
به نظر می‌رسد با توجه به رفتار بازار، صنعت فولاد در سه ماه اول سال در عرصه مواد اولیه (آهن قراضه)، شمش فولاد، محصولات فولادی با افزایش مواجه شود. همچنین طبق احتمالات متصور برای صنعت فولاد در سه ماه دوم سال می‌توان انتظار داشت آهن قراضه با توجه به رفتارش در سه ماه اول سال و احتمال‌های پیش روی آن در آینده، افزایشی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ ریال در هر کیلو را تجربه کند.