گروه بورس کالا - سردار خالدی: پیشنهادات کانون کارگزاران و شرکت بورس کالای ایران پیرامون «تغییر ضوابط و مقررات قراردادهای مشتقه» در سازمان بورس همچنان مورد بررسی قرار دارد.

همچنان که کارشناسان پیش بینی کرده بودند وعده‌های مبنی بر آرامش بازار تحقق پیدا کرد تا پس از یک التهاب ناگهانی، مسیر حرکتی قیمت‌ها دوباره به جای اول خود برگردد. براساس گفته معامله‌گران، آنچه بازار آتی را در روزهای گذشته هیجانی کرده بود افزایش قیمت ارز به تاثیر از اخبار روانی و از سویی افزایش سطح تقاضاها بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار ارز التهاب داشته باشد، مبادلات در سایر بازارها با نگرانی دنبال می‌شود؛ زیرا مسیر حرکت دادوستدها متناسب با قیمت ارز تغییر می‌کند.
معاملات دیروز با دامنه نوسان اندک زیر یک درصد روز آرامی را پشت سر گذاشت و معامله‌گران سعی کردند به دور از التهاب دادوستدهایشان را انجام دهند. توصیه کارشناسان این است که با توجه به تغییر روند مبادلات و تصمیم مشتریان به تاثیر از شرایط کنونی، بهتر است معامله‌گران آماتور صبور باشند و از اینکه در بازه‌ای از زمان متضرر شوند نترسند؛ زیرا بردوباخت در بازار عادی است و این جزو شرایط ذاتی معاملات بازار آتی است.
تحلیلگران با اشاره به وضعیت بازار داخلی و از سویی مبادلات طلا در بازارهای جهانی بر این باورند که بازار آتی علاوه بر عوامل گفته شده با برخی از مشکلات درون سازمانی نیز مواجه است. یکی از کارگزاران بورس کالا با بیان اینکه یکی از مسائلی که بازار با آن رو به رو است میزان وجه تضمین است، گفت: تعداد زیادی از مشتریان حقیقی با گلایه از رقم موجود که قرار است در روز چهارشنبه به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد معتقدند که بالا بودن سپرده باعث می‌شود رغبت سرمایه‌گذاران نسبت به بازار کم شود. این در حالی است که با توجه به ریسک موجود در اکثر بازارها و از سویی افزایش دامنه نوسانات ارز، بهتر است این میزان همچنان در همان محدوده باقی بماند تا هم مشتریان مارجین کال (Margin Call) نشوند و هم اینکه شرکت‌های کارگزاری به دلیل کم بودن سپرده مشتری مجبور به پرداخت جبران نقدینگی و در نهایت متضرر نشوند.
در همین حال، فعالان از تغییرات اساسی روند مبادلات در بازار آتی خبر می‌دهند. آرش‌مرشد سلوک، نماینده کانون کارگزاران در کمیته تخصصی قراردادهای مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به موضوع متضرر شدن تعدادی از شرکت‌های کارگزاری در مبادلات سال گذشته اظهار کرد: ضوابط و مقررات بازار آتی دارای نواقصی بود که در آن حدود ضرر و زیان به طور مشخصی تعریف نشده بود اما پس از اتفاقات سال گذشته، کمیته تصمیم گرفت راهکارهای اساسی را در این باره ارائه دهد.
مرشد سلوک با بیان اینکه مقررات و ضوابط گذشته مدیریت ریسک را دچار مشکل می‌کرد، افزود: پیشنهادات کانون کارگزاران به همراه نظرات کمیته تخصصی قراردادهای مشتقه بورس کالا درباره موضوعات مختلف بازار آتی به سازمان بورس ارائه شده که کارشناسان سازمان بورس و شرکت بورس کالای ایران همچنان در حال بررسی این پیشنهادها هستند، البته چگونگی بررسی این بسته پیشنهادی و زمان اجرای آن در صورت تایید هنوز مشخص نیست و همه چیز به صورت پیشنهاد در حال بررسی است.
براساس گفته این کارشناس بحث «دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی»، «پذیرش» و «اختیارات» از مهم‌ترین مباحثی بوده که در این بسته گنجانده شده است. حال باید دید با توجه به اینکه اعضای کمیته تخصصی قراردادهای مشتقه، مسوولان بورس کالا هستند آیا تغییری در روند معاملات بازار آتی صورت خواهد گرفت و سازمان بورس به اجرای بسته پیشنهادات یا حتی اصلاح آن رضایت خواهد داد یا اینکه بورس ترجیح می‌دهد شرایط کنونی معاملات ادامه پیدا کند؟