گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: در پی وضع عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن، فعالان صنعت فولاد کشور با اشاره به نیاز سالانه ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور خواستار ممانعت از خروج این ماده اولیه شدند. رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن گفت: با توجه به نیاز واحدهای فولادسازی داخلی به مواد اولیه باید این عوارض به میزان صددرصد افزایش یابد.

محمد آزاد افزود: صادرات سنگ‌آهن ارزان به خارجی‌ها مانع حفظ و ایجاد ارزش افزوده برای تولید‌کنندگان داخلی می‌شود .

به گفته وی، هم‌اکنون سنگ‌آهن داخل با نرخ تنی ۷۰ تا ۸۰ دلار به خارج از کشور صادر می‌شود و این درحالی است که به ناچار برای تامین نیاز داخل فولاد سازان، شمش را به قیمت تنی ۶۵۰ دلار وارد می‌کنیم.

رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان با اشاره به اینکه سنگ‌آهن تولید داخل از درجه خلوص بالایی برخوردار است، تصریح کرد: از این رو این ماده معدنی باید تا حد امکان در داخل کشور فرآوری و تبدیل به شمش شود. رییس هیات‌مدیره ذوب‌آهن البرز غرب نیز با اشاره به وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن گفت: عوارض وضع شده باید در سطحی باشد تا برای صادرات آن توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد. احمد سعدی افزود: در حالی که سنگ‌آهن خوراک اولیه واحدهای تولید کننده آهن اسفنجی است، از خروج آن باید جلوگیری شود تا قیمت تمام شده آهن اسفنجی کاهش یابد. وی با بیان اینکه کاهش قیمت تمام شده آهن اسفنجی روی تولید قراضه نیز تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: جلوگیری از خروج سنگ‌آهن موجب می‌شود کمبود قراضه نیز تا حدود زیادی جبران شود. رییس هیات‌مدیره ذوب‌آهن البرز غرب با اشاره به اینکه سایر کشورها از صادرات سنگ‌آهن خودداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: ایران نیز به دلیل آنکه از وارد‌کنندگان فولاد به کشور است، دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا از صادرات سنگ‌آهن جلوگیری شود.

وی نیاز سالانه کشور به سنگ‌آهن را ۴۰ میلیون تن برشمرد و خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی واحدهای جدید گندله‌سازی و آهن اسفنجی باید تعرفه‌ای وضع شود تا این واحدها بتوانند در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشند.

سعدی همچنین با انتقاد از صادرات قراضه از کشور، خواستار جلوگیری از خروج قراضه به خارج از کشور شد.